PGA Nederland: moeizaam 2013, optimistisch over 2014

Redactie Redactie
• Laatste update:

Een daling van 10% in de nieuwverkopen leidde tot een afname van de omzet van 664 naar 597 miljoen euro. Daardoor was het nettoresultaat ook slechter (4,9 om 1,4 miljoen euro).

“Een aantal van de merken die wij vertegenwoordigen kregen hardere klappen dan de markt (-17%, red), met name Honda, Hyundai en Peugeot hadden het moeilijk”, aldus Luijckx.

Een kwart van de Peugeot-verkopen
Peugeot is voor PGA veruit het grootste merk. Dat is de reden voor voorzichtig optimisme. “Wij verwachten met Peugeot te groeien dankzij modellen als de 308SW. Wij zijn verantwoordelijk voor een kwart van de Peugeot-verkoop in Nederland. Een verbetering van het Peugeot-resultaat heeft dus meteen effect op het resultaat van de groep.”

Er waren vorig jaar een paar opvallendheden. Zo kocht PGA onder meer BMW-dealer Klaas Visser en Peugeot-agent Van der Mispel. Tegelijkertijd werden ook twee eigen vestigingen gesloten. Door deze en andere kostenbesparende maatregelen daalde het aantal fte`s van 1.186 naar 1.058. 

Groei in occasions
Luijckx was wel zeer te spreken over de occasionverkopen in 2013. “In de afgelopen vijf jaar hebben we onze occasionverkopen verdubbeld. Bij onze Honda-tak (De Bois, red) verkochten we duizend occasions, vijf keer meer dan de nieuwverkoop van Honda.”

De daling in de aftersales is tot stilstand gebracht en leasedochter MKB Lease kende een stabiel jaar. Dit jaar is geëxperimenteerd met een popup-store waar leaseproducten aan de man werden gebracht, zoals het nieuwe privélease-concept Lease`m.

“Bricks en Clicks versterken elkaar. Wij vinden dat een mooi voorbeeld van retailinnovatie. Daar blijven we op inzetten”, vertelt Luijckx. Verder hoopt Luijckx, net als veel van zijn collega`s, dat de Autobrief 2 een ander fiscaal regime met zich meebrengt. “Ondanks dat wij meerdere merken hebben, en dus de voor- en nadelen ondervonden hebben, is een ander, evenwichtiger stelsel op zijn plaats. Nu is resultaat op je nieuwverkoop afhankelijk van de merken die je vertegenwoordigt.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

PGA Nederland: moeizaam 2013, optimistisch over 2014 | Automotive Online

PGA Nederland: moeizaam 2013, optimistisch over 2014

Redactie Redactie
• Laatste update:

Een daling van 10% in de nieuwverkopen leidde tot een afname van de omzet van 664 naar 597 miljoen euro. Daardoor was het nettoresultaat ook slechter (4,9 om 1,4 miljoen euro).

“Een aantal van de merken die wij vertegenwoordigen kregen hardere klappen dan de markt (-17%, red), met name Honda, Hyundai en Peugeot hadden het moeilijk”, aldus Luijckx.

Een kwart van de Peugeot-verkopen
Peugeot is voor PGA veruit het grootste merk. Dat is de reden voor voorzichtig optimisme. “Wij verwachten met Peugeot te groeien dankzij modellen als de 308SW. Wij zijn verantwoordelijk voor een kwart van de Peugeot-verkoop in Nederland. Een verbetering van het Peugeot-resultaat heeft dus meteen effect op het resultaat van de groep.”

Er waren vorig jaar een paar opvallendheden. Zo kocht PGA onder meer BMW-dealer Klaas Visser en Peugeot-agent Van der Mispel. Tegelijkertijd werden ook twee eigen vestigingen gesloten. Door deze en andere kostenbesparende maatregelen daalde het aantal fte`s van 1.186 naar 1.058. 

Groei in occasions
Luijckx was wel zeer te spreken over de occasionverkopen in 2013. “In de afgelopen vijf jaar hebben we onze occasionverkopen verdubbeld. Bij onze Honda-tak (De Bois, red) verkochten we duizend occasions, vijf keer meer dan de nieuwverkoop van Honda.”

De daling in de aftersales is tot stilstand gebracht en leasedochter MKB Lease kende een stabiel jaar. Dit jaar is geëxperimenteerd met een popup-store waar leaseproducten aan de man werden gebracht, zoals het nieuwe privélease-concept Lease`m.

“Bricks en Clicks versterken elkaar. Wij vinden dat een mooi voorbeeld van retailinnovatie. Daar blijven we op inzetten”, vertelt Luijckx. Verder hoopt Luijckx, net als veel van zijn collega`s, dat de Autobrief 2 een ander fiscaal regime met zich meebrengt. “Ondanks dat wij meerdere merken hebben, en dus de voor- en nadelen ondervonden hebben, is een ander, evenwichtiger stelsel op zijn plaats. Nu is resultaat op je nieuwverkoop afhankelijk van de merken die je vertegenwoordigt.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.