Occasionverkoop maakt het jaar goed

Jaar in beeld Universelen | Lekker doorwerken in de werkplaats

2020 in beeld • Vrijwel de meeste universele ondernemers knijpen hun handen dicht in dit crisisjaar, zeker nu ze mogen openblijven tijdens de tweede lockdown. De verkooppiek in occasions maakte veel goed in 2020 en de werkplaats liep lekker door. Maar er is wel degelijk veel onzekerheid over de directe toekomst. 
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

De universele bedrijven hebben ondanks alles een relatief goed jaar gedraaid. De meeste ondernemers zijn niet ontevreden en de werkplaatsomzet is bij de meeste bedrijven op een redelijk niveau gebleven”, zegt Gerard ten Buuren, voorzitter van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven. “Toen het door de strengere maatregelen rustiger werd in de bedrijven, zijn veel ondernemers zelf actief hun klanten gaan benaderen met de boodschap: we hebben nu meer tijd voor u, kom langs, ons bedrijf is coronaproof. Dat klantcontact helpt echt. Dat heeft deze tijd ook wel weer bewezen.”

We merken dat de stress en spanning onder consumenten toeneemt

Werner Krispin, Vakgarage Autoweerd

Volgens Ten Buuren bleek afgelopen jaar ook dat consumenten het juist in coronatijden belangrijk vinden om hun auto in goede conditie te houden. “Ik heb niet de indruk dat klanten het afgelopen jaar hebben beknibbeld op de onderhouds- of servicekosten van hun auto.” Hoe positief ook, de afgelopen weken ontstaat er, volgens Ten Buuren, wel meer onzekerheid omdat de coronapandemie zo lang aanhoudt en we middenin een tweede lockdown zitten. “Het is heel onduidelijk hoe het zich de komende tijd gaat ontwikkelen en wat de economische consequenties zullen zijn. Er worden minder kilometers gereden en er wordt meer thuis gewerkt. Dat maakt ondernemers én consumenten toch meer terughoudend en afwachtend.”

Volgens Van Ten Buuren verloopt tot nu vrijwel alles goed door in onderhoud en service, alleen met de banden(wissels) is het iets minder. “Zeker nu duidelijk is dat mensen niet op wintersport mogen en met de zachte winters, is de noodzaak voor winterbanden er bij veel mensen niet echt. Dat is niet verstandig, maar helpt natuurlijk niet mee.” 

Hoger factuurbedrag

Dat onderhoud het afgelopen jaar goed is doorgelopen, kan Bas Wintjes, directeur van werkplaatsprovider Wesp, beamen. Aan de Wesp-cijfers is af te lezen dat sinds het begin van de corona-uitbraak het gemiddelde factuurbedrag hoger (+3,8%) ligt dan vorig jaar. “Klanten willen hun huis, tuin en auto op orde hebben en zeker weten dat hun auto in goede staat is”, aldus Wintjes.

Hoe goed het werkaanbod voor de werkplaats bij velen dan ook was, over één ding zijn vrijwel alle autobedrijven goed te spreken: de goed tot uitstekende verkoop van occasions, los van een dip in maart en april. “Juni is echt een topmaand geweest”, aldus Marc Huisman, directeur van het gelijknamige autobedrijf in Alphen aan de Rijn. Volgens Huisman en andere ondernemers was duidelijk te merken dat veel consumenten op zoek gingen naar een betaalbare occasion, omdat ze het openbaar vervoer wilden mijden. “Vooral de vraag naar occasions in de leeftijd tot 7 jaar, in de prijsklasse van 6 tot 16 duizend euro is groot. De uitdaging het komende jaar is de juiste auto’s te kunnen bijkopen”, aldus Ten Buuren. De coronacrisis maakte de ondernemers wel inventief. “Wij hebben proefritten op locatie aangeboden. Dat is zo goed bevallen dat we dat waarschijnlijk blijven doen”, vertelt Jaco Knoop, directeur van zes autobedrijven (onder andere aangesloten bij BCS, Autocrew en Vakgarage). “Ook zijn we versneld met de verkoop van elektrische scooters begonnen, omdat we de mobiliteitsvraag zien veranderen.”

WESP: de verschillen

Bas Wintjes, directeur van werkplaatsprovider Wesp, ziet grote verschillen in het werkaanbod en de omzetontwikkeling in werkplaatsen tussen het universele- en merkkanaal. “Dealerwerkplaatsen hebben het afgelopen jaar aanzienlijk zwaarder gehad. Er is fors minder werk vanuit de leasesector en het aantal nieuwe auto’s dat rijklaar gemaakt moest worden, is ook verminderd”, aldus Wintjes. Ter illustratie: in de eerste tien dagen van november daalde de werkplaatsomzet in het dealerkanaal als gevolg van de tweede coronacrisis met gemiddeld bijna 15 procent, terwijl de omzetdaling bij universele bedrijven beperkt bleef tot gemiddeld 2,9 procent, aldus de Wesp-cijfers. Het aantal doorgangen in de werkplaats is dit jaar tot nu toe licht gedaald (-2,9%), maar het gemiddelde bedrag per factuur is hoger (+3,8%).

Geïrriteerd

Knoop is dan ook voorzichtig over de komende maanden. “Ik verwacht niet dat we hier snel van zullen herstellen, ook omdat we eerst moeten afwachten wat de crisis bijvoorbeeld met de werkloosheid doet.”

Werner Krispin, eigenaar van Vakgarage Autoweerd in Utrecht, is ook niet al te optimistisch over de komende periode en vreest als gevolg van de pandemie voor een flinke economische teruggang en malaise. “De coronacrisis heeft impact op allerlei vlakken: mensen zijn voorzichtiger geworden met hun financiële uitgaven. En we merken dat de stress en spanning onder consumenten toeneemt. Ze zijn onzekerder geworden door de crisis waardoor ze eerder geïrriteerd of geprikkeld zijn. Dat maakt het er voor ons als dienstverlenend bedrijf niet altijd makkelijker op.” Daar is Huisman het mee eens: “Klanten kunnen minder hebben en schieten eerder in de stress. Daardoor ontstaan sneller discussies. Dat is soms erg lastig.”

Bovag: bijblijven

Behalve met de nodige steun en updates via de coronamonitor, probeerde brancheorganisatie Bovag de onafhankelijke autobedrijven vooral op het hart te drukken om bij te blijven met alle technologische ontwikkelingen. Bijvoorbeeld op het gebied van Over the air-technologie, waarmee op afstand software-updates kunnen worden uitgevoerd. Om universele bedrijven bij de les te houden, ging het afgelopen najaar het initiatief ‘Auto’s de baas’ van start die ondernemers wegwijs moet maken in alle nieuwe ontwikkelingen. Dan gaat het bijvoorbeeld over pass thru, kalibreren, remote diagnoses, inleren en digitale serviceboekjes. “Er kan al veel meer dan veel bedrijven denken”, aldus Gerard ten Buuren, voorzitter van de Bovag Onafhankelijke Autobedrijven, die blijft hameren op het vitale belang van kennis en opleidingen.

Hoognodig

Het is vooral het onderhouds- en reparatiewerk voor de particuliere markt dat de werkplaats gevuld hield, want het gestuurde onderhoud voor de leasemarkt is in het afgelopen jaar teruggelopen of zelfs stil gevallen. “De apk mocht doorgaan en mensen bleven afspraken maken, hoewel veel klanten vaak alleen het hoognodige lieten doen en preventief onderhoud uitstelden”, zegt Huisman. Datzelfde zag Knoop gebeuren, die ook merkte dat klanten minder afspraken maakten, omdat ze minder kilometers hadden gereden. “In plaats van 60 duizend, hebben sommige klanten maar 5 duizend kilometer gereden: dat is een cruciaal verschil”, aldus Knoop.

Veel klanten doen alleen het hoognodige in service en onderhoud

De ondernemers zien wel dat er veel minder bandenwissels zijn. Tijdens de eerste coronadip liep de bandenservice nog aardig goed door, maar de wissel naar winterbanden, die normaliter vanaf eind oktober op gang komt, gaat nu minder voorspoedig. Maar los van die banden, hebben de universele bedrijven vooralsnog weinig reden tot klagen. De verwachting is dan ook dat de omzet bij de meeste ondernemers behoorlijk op niveau blijft of in een kleine min terecht zal komen.

Druk op de prijzen

Directeur Freek Blekxtoon van grossiersvereniging Groupauto verwacht dat de onderhoudsmarkt niet uitkomt op het niveau van vorig jaar. “De planborden zijn niet meer 2 of 3 maanden vooruit gepland. Hoe minder er wordt gereden, hoe minder reparaties. Ook merken we we dat consumenten tijd hebben om te shoppen voor de laagste prijs.” Hij verwacht dat de prijzen voor onderdelen omlaag gaan. “Internationale onderdelenleveranciers hopen de volumes te vergroten door prijzenverlaging. Ze hebben in de afgelopen jaren veel grossiers overgenomen en zoeken nu naar efficiency door het volume te vergroten, vestigingen te sluiten en taken te centraliseren. Ik denk dat autobedrijven liever een bekende baliemedewerker spreken dan een medewerkers van callcenter. Dus ik ben benieuwd of de schaalvoordelen worden gerealiseerd.”

Slecht weer

Blekxtoon heeft voor Groupauto drie scenario’s geschetst: een slechtweer scenario (waarbij de coronamaatregelen nog lang aanhouden), een realistisch scenario (waarbij de maatregelen na Q1-2021 worden versoepeld) en een mooiweer scenario (waarbij begin januari de markt al aantrekt). “In het realistische scenario komen we op het omzetniveau uit van 2020. In het positieve scenario op dat van 2019 of iets erboven. Alles hangt af van of mensen hun opgepotte geld besteden aan onderhoud en of er weer meer kilometers worden gereden.” Toch ziet Blekxtoon ook positieve kanten. “Er zijn minder nieuwe auto’s verkocht en meer occasions. Het wagenpark veroudert en de elektrificering vertraagt. Dat is goed nieuws voor universele garages. Al met al denk ik dat we volgend jaar nog een moeilijk jaar krijgen, maar minder zwaar dan dit jaar.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Jaar in beeld Universelen | Lekker doorwerken in de werkplaats | Automotive Online
Occasionverkoop maakt het jaar goed

Jaar in beeld Universelen | Lekker doorwerken in de werkplaats

2020 in beeld • Vrijwel de meeste universele ondernemers knijpen hun handen dicht in dit crisisjaar, zeker nu ze mogen openblijven tijdens de tweede lockdown. De verkooppiek in occasions maakte veel goed in 2020 en de werkplaats liep lekker door. Maar er is wel degelijk veel onzekerheid over de directe toekomst. 
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

De universele bedrijven hebben ondanks alles een relatief goed jaar gedraaid. De meeste ondernemers zijn niet ontevreden en de werkplaatsomzet is bij de meeste bedrijven op een redelijk niveau gebleven”, zegt Gerard ten Buuren, voorzitter van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven. “Toen het door de strengere maatregelen rustiger werd in de bedrijven, zijn veel ondernemers zelf actief hun klanten gaan benaderen met de boodschap: we hebben nu meer tijd voor u, kom langs, ons bedrijf is coronaproof. Dat klantcontact helpt echt. Dat heeft deze tijd ook wel weer bewezen.”

We merken dat de stress en spanning onder consumenten toeneemt

Werner Krispin, Vakgarage Autoweerd

Volgens Ten Buuren bleek afgelopen jaar ook dat consumenten het juist in coronatijden belangrijk vinden om hun auto in goede conditie te houden. “Ik heb niet de indruk dat klanten het afgelopen jaar hebben beknibbeld op de onderhouds- of servicekosten van hun auto.” Hoe positief ook, de afgelopen weken ontstaat er, volgens Ten Buuren, wel meer onzekerheid omdat de coronapandemie zo lang aanhoudt en we middenin een tweede lockdown zitten. “Het is heel onduidelijk hoe het zich de komende tijd gaat ontwikkelen en wat de economische consequenties zullen zijn. Er worden minder kilometers gereden en er wordt meer thuis gewerkt. Dat maakt ondernemers én consumenten toch meer terughoudend en afwachtend.”

Volgens Van Ten Buuren verloopt tot nu vrijwel alles goed door in onderhoud en service, alleen met de banden(wissels) is het iets minder. “Zeker nu duidelijk is dat mensen niet op wintersport mogen en met de zachte winters, is de noodzaak voor winterbanden er bij veel mensen niet echt. Dat is niet verstandig, maar helpt natuurlijk niet mee.” 

Hoger factuurbedrag

Dat onderhoud het afgelopen jaar goed is doorgelopen, kan Bas Wintjes, directeur van werkplaatsprovider Wesp, beamen. Aan de Wesp-cijfers is af te lezen dat sinds het begin van de corona-uitbraak het gemiddelde factuurbedrag hoger (+3,8%) ligt dan vorig jaar. “Klanten willen hun huis, tuin en auto op orde hebben en zeker weten dat hun auto in goede staat is”, aldus Wintjes.

Hoe goed het werkaanbod voor de werkplaats bij velen dan ook was, over één ding zijn vrijwel alle autobedrijven goed te spreken: de goed tot uitstekende verkoop van occasions, los van een dip in maart en april. “Juni is echt een topmaand geweest”, aldus Marc Huisman, directeur van het gelijknamige autobedrijf in Alphen aan de Rijn. Volgens Huisman en andere ondernemers was duidelijk te merken dat veel consumenten op zoek gingen naar een betaalbare occasion, omdat ze het openbaar vervoer wilden mijden. “Vooral de vraag naar occasions in de leeftijd tot 7 jaar, in de prijsklasse van 6 tot 16 duizend euro is groot. De uitdaging het komende jaar is de juiste auto’s te kunnen bijkopen”, aldus Ten Buuren. De coronacrisis maakte de ondernemers wel inventief. “Wij hebben proefritten op locatie aangeboden. Dat is zo goed bevallen dat we dat waarschijnlijk blijven doen”, vertelt Jaco Knoop, directeur van zes autobedrijven (onder andere aangesloten bij BCS, Autocrew en Vakgarage). “Ook zijn we versneld met de verkoop van elektrische scooters begonnen, omdat we de mobiliteitsvraag zien veranderen.”

WESP: de verschillen

Bas Wintjes, directeur van werkplaatsprovider Wesp, ziet grote verschillen in het werkaanbod en de omzetontwikkeling in werkplaatsen tussen het universele- en merkkanaal. “Dealerwerkplaatsen hebben het afgelopen jaar aanzienlijk zwaarder gehad. Er is fors minder werk vanuit de leasesector en het aantal nieuwe auto’s dat rijklaar gemaakt moest worden, is ook verminderd”, aldus Wintjes. Ter illustratie: in de eerste tien dagen van november daalde de werkplaatsomzet in het dealerkanaal als gevolg van de tweede coronacrisis met gemiddeld bijna 15 procent, terwijl de omzetdaling bij universele bedrijven beperkt bleef tot gemiddeld 2,9 procent, aldus de Wesp-cijfers. Het aantal doorgangen in de werkplaats is dit jaar tot nu toe licht gedaald (-2,9%), maar het gemiddelde bedrag per factuur is hoger (+3,8%).

Geïrriteerd

Knoop is dan ook voorzichtig over de komende maanden. “Ik verwacht niet dat we hier snel van zullen herstellen, ook omdat we eerst moeten afwachten wat de crisis bijvoorbeeld met de werkloosheid doet.”

Werner Krispin, eigenaar van Vakgarage Autoweerd in Utrecht, is ook niet al te optimistisch over de komende periode en vreest als gevolg van de pandemie voor een flinke economische teruggang en malaise. “De coronacrisis heeft impact op allerlei vlakken: mensen zijn voorzichtiger geworden met hun financiële uitgaven. En we merken dat de stress en spanning onder consumenten toeneemt. Ze zijn onzekerder geworden door de crisis waardoor ze eerder geïrriteerd of geprikkeld zijn. Dat maakt het er voor ons als dienstverlenend bedrijf niet altijd makkelijker op.” Daar is Huisman het mee eens: “Klanten kunnen minder hebben en schieten eerder in de stress. Daardoor ontstaan sneller discussies. Dat is soms erg lastig.”

Bovag: bijblijven

Behalve met de nodige steun en updates via de coronamonitor, probeerde brancheorganisatie Bovag de onafhankelijke autobedrijven vooral op het hart te drukken om bij te blijven met alle technologische ontwikkelingen. Bijvoorbeeld op het gebied van Over the air-technologie, waarmee op afstand software-updates kunnen worden uitgevoerd. Om universele bedrijven bij de les te houden, ging het afgelopen najaar het initiatief ‘Auto’s de baas’ van start die ondernemers wegwijs moet maken in alle nieuwe ontwikkelingen. Dan gaat het bijvoorbeeld over pass thru, kalibreren, remote diagnoses, inleren en digitale serviceboekjes. “Er kan al veel meer dan veel bedrijven denken”, aldus Gerard ten Buuren, voorzitter van de Bovag Onafhankelijke Autobedrijven, die blijft hameren op het vitale belang van kennis en opleidingen.

Hoognodig

Het is vooral het onderhouds- en reparatiewerk voor de particuliere markt dat de werkplaats gevuld hield, want het gestuurde onderhoud voor de leasemarkt is in het afgelopen jaar teruggelopen of zelfs stil gevallen. “De apk mocht doorgaan en mensen bleven afspraken maken, hoewel veel klanten vaak alleen het hoognodige lieten doen en preventief onderhoud uitstelden”, zegt Huisman. Datzelfde zag Knoop gebeuren, die ook merkte dat klanten minder afspraken maakten, omdat ze minder kilometers hadden gereden. “In plaats van 60 duizend, hebben sommige klanten maar 5 duizend kilometer gereden: dat is een cruciaal verschil”, aldus Knoop.

Veel klanten doen alleen het hoognodige in service en onderhoud

De ondernemers zien wel dat er veel minder bandenwissels zijn. Tijdens de eerste coronadip liep de bandenservice nog aardig goed door, maar de wissel naar winterbanden, die normaliter vanaf eind oktober op gang komt, gaat nu minder voorspoedig. Maar los van die banden, hebben de universele bedrijven vooralsnog weinig reden tot klagen. De verwachting is dan ook dat de omzet bij de meeste ondernemers behoorlijk op niveau blijft of in een kleine min terecht zal komen.

Druk op de prijzen

Directeur Freek Blekxtoon van grossiersvereniging Groupauto verwacht dat de onderhoudsmarkt niet uitkomt op het niveau van vorig jaar. “De planborden zijn niet meer 2 of 3 maanden vooruit gepland. Hoe minder er wordt gereden, hoe minder reparaties. Ook merken we we dat consumenten tijd hebben om te shoppen voor de laagste prijs.” Hij verwacht dat de prijzen voor onderdelen omlaag gaan. “Internationale onderdelenleveranciers hopen de volumes te vergroten door prijzenverlaging. Ze hebben in de afgelopen jaren veel grossiers overgenomen en zoeken nu naar efficiency door het volume te vergroten, vestigingen te sluiten en taken te centraliseren. Ik denk dat autobedrijven liever een bekende baliemedewerker spreken dan een medewerkers van callcenter. Dus ik ben benieuwd of de schaalvoordelen worden gerealiseerd.”

Slecht weer

Blekxtoon heeft voor Groupauto drie scenario’s geschetst: een slechtweer scenario (waarbij de coronamaatregelen nog lang aanhouden), een realistisch scenario (waarbij de maatregelen na Q1-2021 worden versoepeld) en een mooiweer scenario (waarbij begin januari de markt al aantrekt). “In het realistische scenario komen we op het omzetniveau uit van 2020. In het positieve scenario op dat van 2019 of iets erboven. Alles hangt af van of mensen hun opgepotte geld besteden aan onderhoud en of er weer meer kilometers worden gereden.” Toch ziet Blekxtoon ook positieve kanten. “Er zijn minder nieuwe auto’s verkocht en meer occasions. Het wagenpark veroudert en de elektrificering vertraagt. Dat is goed nieuws voor universele garages. Al met al denk ik dat we volgend jaar nog een moeilijk jaar krijgen, maar minder zwaar dan dit jaar.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.