Kennisbank | Sleutelen aan de monteur
Het UWV presenteerde in maart zijn Factsheet Automonteurs. Hierin neemt het de stand van zaken op de arbeidsmarkt door, maar kijkt het ook vooruit. Voor de korte termijn ziet het er allemaal prima uit, constateert de uitvoeringsinstantie. De kansen op de arbeidsmarkt voor automonteurs zijn zeer goed. Niet alleen op korte, maar ook op middellange termijn. Werkgevers kampen met moeilijk vervulbare vacatures.
Ruim een derde van de autobedrijven heeft moeite om aan personeel te komen. Logischerwijze zijn er relatief weinig monteurs die een beroep doen op een WW-uitkering. Dat aantal is sinds 2013 met twee derde afgenomen tot ongeveer duizend. Maar de wereld verandert, stelt het UWV. De komst van de elektrische en connected auto verandert het beroep drastisch. Afhankelijk van hoe snel de ontwikkelingen gaan zijn er op termijn minder monteurs nodig. Het UWV houdt een grote bandbreedte aan, het stelt dat er in 2030 tussen de vijf en 20 procent minder monteurs nodig zijn. Tien jaar later ligt dit tussen de vijftien en veertig procent.
ICT-kennis
Het UWV constateert dat tot 2030 de veranderingen geleidelijk gaan. Er worden weliswaar steeds meer EV’s verkocht, maar er is nu vooral nog veel kennis nodig van auto’s met verbrandingsmotor. Sensoren en elektronica spelen een steeds belangrijkere rol. De behoefte aan ICT-kennis groeit.
Naarmate er meer auto’s met nieuwe (internet) technologie zijn, worden auto’s minder vaak in de werkplaats uitgelezen en stelt de auto zelf een diagnose. Monteurs werken met digitale hulpmiddelen en leggen werkzaamheden vast via software. Als het aantal elektrische auto’s sterk toeneemt en er steeds meer auto’s met zelfdiagnose-systemen zijn en onderhoud op afstand kan plaatsvinden verandert het beroep nog sterker, stelt het UWV.
De veranderingen gaan een groot deel van de huidige beroepsgroep raken, concludeert het UWV. De leeftijdsopbouw wijkt af van het landelijk gemiddelde; monteurs zijn in de regel jonger. Van de werkende monteurs is 22 procent tussen de 15 en 25 jaar. Dat is wat hoger dan gemiddeld voor alle beroepen (15%). Daarnaast is het aandeel 55-plussers bij automonteurs met 17 procent relatief laag ten opzichte van het gemiddelde van alle beroepen (21%). Ten opzichte van tien jaar geleden zijn er, in absolute aantallen, wel meer 45-55-jarigen en 55-plussers.
Tot 2024 blijven voor monteurs van ieder opleidingsniveau de kansen goed. Daarna verandert dat. Enerzijds is er dan vraag naar personeel dat instructies kan opvolgen, met name voor het vervangen van mechanische onderdelen. Dit zal dan het merendeel van het werk zijn, vooral op mbo-2 niveau.
Anderzijds is er vraag naar technisch specialisten (mbo-4 / hbo-niveau) die complexe problemen kunnen oplossen en specifieke kennis hebben van diverse systemen, concludeert het UWV.
De cijfers
29.868
personenwagens werden er in februari geregistreerd. Dat zijn er 0,3 procent meer dan in februari 2019. Over heel 2020 werden er 74 duizend auto’s geregistreerd, een afname van 4 procent. Kia voerde in februari de lijst aan, gevolgd door Volkswagen en Opel.
144.000
occasions verkochten autobedrijven in de maand februari aan consumenten: 4,2 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat meldt dataleverancier VWE. In januari werden er 123 duizend verkocht.
3,3 %
groeide in 2019 de omzet bij ondernemers in de autobranche. In het vierde kwartaal van 2019 groeide de omzet met 11,8 procent. Dat meld het CBS. De groeistijging heeft volgens het CBS onder andere te maken met de toename van verkoop van elektrische auto’s.