Kennisbank | Leasevloot groeit, prive lease stokt

Branchevereniging VNA vreest dat de transitie naar elektrische mobiliteit onder privépersonen stagneert. De zakelijke markt houdt de boel overeind. Aan het eind van het derde kwartaal van 2022 was de leasevloot van personen- en bestelauto’s 1.243.900 auto’s groot; een stijging van 3,2 procent ten opzichte van eind 2021. Dat blijkt uit de vlootgegevens van de…

Branchevereniging VNA vreest dat de transitie naar elektrische mobiliteit onder privépersonen stagneert. De zakelijke markt houdt de boel overeind.

Aan het eind van het derde kwartaal van 2022 was de leasevloot van personen- en bestelauto’s 1.243.900 auto’s groot; een stijging van 3,2 procent ten opzichte van eind 2021. Dat blijkt uit de vlootgegevens van de Vereniging van Autoleasemaatschappijen (VNA). Vorig jaar lag de groei jaar-op-jaar op 5,2 procent. Deze toename is mede te danken aan de groei van de zakelijke personenautovloot; die nam met 4,2 procent toe naar 783 duizend auto’s. Dat zijn er 31.300 meer dan eind 2021. In 2020 kromp de zakelijke autovloot nog, vooral als gevolg van de coronapandemie.

Ontwikkeling leasevloot

2021 Q4

2022 Q3

Groei +/-

Groei in %

Personenauto’s zakelijk

757.700

783.000

31.300

4,2%

Private lease

231.000

234.700

3.700

1,6%

Bestelwagens

222.600

226.200

3.600

1,6%

Totaal

1.205.300

1.243.900

+ 38.600

3,2%

Bron: Ontwikkeling totale leasepark Nederland (VNA)

Arbeidsmarkt

De huidige solide Nederlandse arbeidsmarkt, met een toenemend aantal banen, stimuleert de vraag naar zakelijke mobiliteit, aldus de VNA. “Het tekort aan nieuwe auto’s en lange levertijden brengen anderzijds wel uitdagingen met zich mee”, zegt voorzitter Renate Hemerik. “Het is de vraag wat 2023 brengt nu de kans op een recessie toeneemt. Daarnaast blijft inflatie een punt van zorg. Ook auto’s en zeker EV’s, worden steeds prijziger.”

CIJFERS

28 DUIZEND

nieuwe auto’s zijn er in november geregistreerd, 2,2 procent meer dan vorig jaar november, blijkt uit data van RDC. Over heel 2022 bedraagt de achterstand 2 procent. Opvallend: Pon erkent dat Volkswagen zijn koppositie dit jaar sowieso aan een ander merk moet laten. Waarschijnlijk Kia, dat met 27.689 ruim aan kop gaat, met daarachter Toyota en Volkswagen met beide 22.867 geregistreerde nieuwe personenauto’s.


20,5%

meer omzet realiseerde de autobranche in het derde kwartaal dan vorig jaar. Dat meldt CBS, dat hierbij nooit de omzet in euro’s noemt. De omzet van handel in en reparatie van personenauto’s steeg in het derde kwartaal met 24,3 procent ten opzichte van Q3 vorig jaar. Volgens het CBS is dit de grootste omzetstijging binnen de sector en is die vooral het gevolg van prijsstijgingen.


5.432

bestelauto’s werden er geregistreerd in november. Dat is een daling van 2,6 procent ten opzichte van november vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van RDC. Over de eerste elf maanden van dit jaar ligt de daling op 15,7 procent. De 5 meest geregistreerde modellen in november zijn de Volkswagen Transporter (563), Mercedes-Benz Sprinter (527) en de Volkswagen Caddy (376).

Private lease

In het private leasesegment lijkt de periode van onstuimige groei voorbij. In 2021 groeide de private leasevloot nog met 7,8 procent; begin dit jaar stagneerde deze groei en over de eerste drie kwartalen is nu een lichte groei waarneembaar van 1,6 procent. De private leasevloot komt daarmee uit op 234.700 auto’s. Een krap aanbod van nieuwe auto’s en prijsstijgingen spelen de markt parten. Mede om die reden wordt ook in de private lease steeds nadrukkelijker gekeken naar de inzet van gebruikte auto’s, aldus de VNA. In de vorige editie van Automotive lieten ook Matthijs Wouters (Arval) en Lonneke van der Horst (ALD) weten dat het aantal occasionleasecontracten onder particulieren duidelijk toeneemt. Er zijn meerdere redenen voor de afvlakking van de groei in private lease; ten eerste stijgen zowel rente als catalogus- prijzen, waardoor uiteindelijk de leaseprijzen ook toenemen. Daarnaast zit de markt volgens Hemerik, in een vervangingsfase, “waarbij het aantal nieuwe klanten niet meer zo snel toeneemt, maar dat wel de eerste vervangingen eraan komen.” Het park zakelijke leasepersonenauto’s bestaat nu voor ruim een kwart uit stekkerauto’s (volledig elektrisch en plug-in hybride). De lease-sector levert daarmeede grootste bijdrage aan de verduurzaming van het totale Nederlandse personenautopark aldus de VNA. Dat bestaat voor zo’n 5 procent uit stekkerauto’s. “Dit aandeel stagneert; EV’s worden steeds duurder en de bijtelling wordt verhoogd en dat kan zakelijk rijders naar minder duurzame opties duwen”, aldus Hemerik. Dezelfde zorgen zijn er voor de particuliere leasers, hoewel inmiddels een kwart van de dit jaar ingezette nieuwe priveleaseauto’s elektrisch is. “Komend jaar worden de subsidiebedragen voor nieuwe elektrische auto’s echter verlaagd en is het de vraag of elektrisch interessant genoeg blijft voor de private leaserijder”, stelt Hemerik. In de RDC-cijfers is desondanks te zien dat de full-EV in de lease zijn aantrekkingskracht wel op peil weet te houden: het marktaandeel in de nieuwe registraties lag vorig jaar op 13,7 procent, dit jaar op 21,6 procent. Dit is zakelijk en privé bij elkaar (RDC maakt geen splitsing hierin). Dit zou verklaard kunnen worden doordat steeds meer werkgevers een zero-emissie wagenparkbeleid voeren.

Ontwikkeling marktaandelen BEV’s lease versus totaal

Lease personenauto

Lease bestelauto

Totaal personenauto

Totaal bestelauto

2019

11,4%

1,8%

9%

1,6%

2021

13,7%

3,3%

12,7%

3,8%

2022

21,6%

7,8%

20,6%

7%

Bestelauto’s

Waar het aandeel full-EV’s bij personenauto’s (alle registraties) steeg van 9 procent in 2019 naar 20,6 procent in 2022, ging dat onder bestelauto’s van 1,6 naar 7 procent. In de leasemarkt steeg het aandeel volledig elektrische bestellers in deze periode van 1,8 naar 7,8. Ook hier is dus te zien dat de elektrificatie via de leasemarkt sneller gaat. In die zin is het begrijpelijk dat VNA stelt dat de afname van de groei van bestelauto-leasevloot (een groei van 1,6 procent tot 226.200 voertuigen) ook een rem zet op de verduurzaming in die markt. “Eigenlijk zou de bestelwagen- markt volop in transitie moeten raken naar emissievrije bestelwagens. Naast een stokkend aanbod dreigt echter ook een lagere vraag naar bestelauto’s. Het leasepark groeit nog, maar de uitdagingen in deze markt nemen toe,” aldus Hemerik.

MEER FIETSEN

Het gezamenlijke leasefietsenpark van de VNA- leden groeit en telde aan het eind van het derde kwartaal van 2022 42.300 fietsen. Het gaat hierbij zowel om e-bikes en speed- pedelecs als conventionele fietsen. Het park bevat ook verschillende leasevormen (private lease en zakelijke lease). In 2021 steeg het fietsleasepark tot bijna 23 duizend fietsen (e-bikes en speed-pedelecs), een stijging van 79 procent. De grote groei lijkt er dus vanaf.

Kennisbank | Leasevloot groeit, prive lease stokt | Automotive Online

Kennisbank | Leasevloot groeit, prive lease stokt

Branchevereniging VNA vreest dat de transitie naar elektrische mobiliteit onder privépersonen stagneert. De zakelijke markt houdt de boel overeind. Aan het eind van het derde kwartaal van 2022 was de leasevloot van personen- en bestelauto’s 1.243.900 auto’s groot; een stijging van 3,2 procent ten opzichte van eind 2021. Dat blijkt uit de vlootgegevens van de…

Branchevereniging VNA vreest dat de transitie naar elektrische mobiliteit onder privépersonen stagneert. De zakelijke markt houdt de boel overeind.

Aan het eind van het derde kwartaal van 2022 was de leasevloot van personen- en bestelauto’s 1.243.900 auto’s groot; een stijging van 3,2 procent ten opzichte van eind 2021. Dat blijkt uit de vlootgegevens van de Vereniging van Autoleasemaatschappijen (VNA). Vorig jaar lag de groei jaar-op-jaar op 5,2 procent. Deze toename is mede te danken aan de groei van de zakelijke personenautovloot; die nam met 4,2 procent toe naar 783 duizend auto’s. Dat zijn er 31.300 meer dan eind 2021. In 2020 kromp de zakelijke autovloot nog, vooral als gevolg van de coronapandemie.

Ontwikkeling leasevloot

2021 Q4

2022 Q3

Groei +/-

Groei in %

Personenauto’s zakelijk

757.700

783.000

31.300

4,2%

Private lease

231.000

234.700

3.700

1,6%

Bestelwagens

222.600

226.200

3.600

1,6%

Totaal

1.205.300

1.243.900

+ 38.600

3,2%

Bron: Ontwikkeling totale leasepark Nederland (VNA)

Arbeidsmarkt

De huidige solide Nederlandse arbeidsmarkt, met een toenemend aantal banen, stimuleert de vraag naar zakelijke mobiliteit, aldus de VNA. “Het tekort aan nieuwe auto’s en lange levertijden brengen anderzijds wel uitdagingen met zich mee”, zegt voorzitter Renate Hemerik. “Het is de vraag wat 2023 brengt nu de kans op een recessie toeneemt. Daarnaast blijft inflatie een punt van zorg. Ook auto’s en zeker EV’s, worden steeds prijziger.”

CIJFERS

28 DUIZEND

nieuwe auto’s zijn er in november geregistreerd, 2,2 procent meer dan vorig jaar november, blijkt uit data van RDC. Over heel 2022 bedraagt de achterstand 2 procent. Opvallend: Pon erkent dat Volkswagen zijn koppositie dit jaar sowieso aan een ander merk moet laten. Waarschijnlijk Kia, dat met 27.689 ruim aan kop gaat, met daarachter Toyota en Volkswagen met beide 22.867 geregistreerde nieuwe personenauto’s.


20,5%

meer omzet realiseerde de autobranche in het derde kwartaal dan vorig jaar. Dat meldt CBS, dat hierbij nooit de omzet in euro’s noemt. De omzet van handel in en reparatie van personenauto’s steeg in het derde kwartaal met 24,3 procent ten opzichte van Q3 vorig jaar. Volgens het CBS is dit de grootste omzetstijging binnen de sector en is die vooral het gevolg van prijsstijgingen.


5.432

bestelauto’s werden er geregistreerd in november. Dat is een daling van 2,6 procent ten opzichte van november vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van RDC. Over de eerste elf maanden van dit jaar ligt de daling op 15,7 procent. De 5 meest geregistreerde modellen in november zijn de Volkswagen Transporter (563), Mercedes-Benz Sprinter (527) en de Volkswagen Caddy (376).

Private lease

In het private leasesegment lijkt de periode van onstuimige groei voorbij. In 2021 groeide de private leasevloot nog met 7,8 procent; begin dit jaar stagneerde deze groei en over de eerste drie kwartalen is nu een lichte groei waarneembaar van 1,6 procent. De private leasevloot komt daarmee uit op 234.700 auto’s. Een krap aanbod van nieuwe auto’s en prijsstijgingen spelen de markt parten. Mede om die reden wordt ook in de private lease steeds nadrukkelijker gekeken naar de inzet van gebruikte auto’s, aldus de VNA. In de vorige editie van Automotive lieten ook Matthijs Wouters (Arval) en Lonneke van der Horst (ALD) weten dat het aantal occasionleasecontracten onder particulieren duidelijk toeneemt. Er zijn meerdere redenen voor de afvlakking van de groei in private lease; ten eerste stijgen zowel rente als catalogus- prijzen, waardoor uiteindelijk de leaseprijzen ook toenemen. Daarnaast zit de markt volgens Hemerik, in een vervangingsfase, “waarbij het aantal nieuwe klanten niet meer zo snel toeneemt, maar dat wel de eerste vervangingen eraan komen.” Het park zakelijke leasepersonenauto’s bestaat nu voor ruim een kwart uit stekkerauto’s (volledig elektrisch en plug-in hybride). De lease-sector levert daarmeede grootste bijdrage aan de verduurzaming van het totale Nederlandse personenautopark aldus de VNA. Dat bestaat voor zo’n 5 procent uit stekkerauto’s. “Dit aandeel stagneert; EV’s worden steeds duurder en de bijtelling wordt verhoogd en dat kan zakelijk rijders naar minder duurzame opties duwen”, aldus Hemerik. Dezelfde zorgen zijn er voor de particuliere leasers, hoewel inmiddels een kwart van de dit jaar ingezette nieuwe priveleaseauto’s elektrisch is. “Komend jaar worden de subsidiebedragen voor nieuwe elektrische auto’s echter verlaagd en is het de vraag of elektrisch interessant genoeg blijft voor de private leaserijder”, stelt Hemerik. In de RDC-cijfers is desondanks te zien dat de full-EV in de lease zijn aantrekkingskracht wel op peil weet te houden: het marktaandeel in de nieuwe registraties lag vorig jaar op 13,7 procent, dit jaar op 21,6 procent. Dit is zakelijk en privé bij elkaar (RDC maakt geen splitsing hierin). Dit zou verklaard kunnen worden doordat steeds meer werkgevers een zero-emissie wagenparkbeleid voeren.

Ontwikkeling marktaandelen BEV’s lease versus totaal

Lease personenauto

Lease bestelauto

Totaal personenauto

Totaal bestelauto

2019

11,4%

1,8%

9%

1,6%

2021

13,7%

3,3%

12,7%

3,8%

2022

21,6%

7,8%

20,6%

7%

Bestelauto’s

Waar het aandeel full-EV’s bij personenauto’s (alle registraties) steeg van 9 procent in 2019 naar 20,6 procent in 2022, ging dat onder bestelauto’s van 1,6 naar 7 procent. In de leasemarkt steeg het aandeel volledig elektrische bestellers in deze periode van 1,8 naar 7,8. Ook hier is dus te zien dat de elektrificatie via de leasemarkt sneller gaat. In die zin is het begrijpelijk dat VNA stelt dat de afname van de groei van bestelauto-leasevloot (een groei van 1,6 procent tot 226.200 voertuigen) ook een rem zet op de verduurzaming in die markt. “Eigenlijk zou de bestelwagen- markt volop in transitie moeten raken naar emissievrije bestelwagens. Naast een stokkend aanbod dreigt echter ook een lagere vraag naar bestelauto’s. Het leasepark groeit nog, maar de uitdagingen in deze markt nemen toe,” aldus Hemerik.

MEER FIETSEN

Het gezamenlijke leasefietsenpark van de VNA- leden groeit en telde aan het eind van het derde kwartaal van 2022 42.300 fietsen. Het gaat hierbij zowel om e-bikes en speed- pedelecs als conventionele fietsen. Het park bevat ook verschillende leasevormen (private lease en zakelijke lease). In 2021 steeg het fietsleasepark tot bijna 23 duizend fietsen (e-bikes en speed-pedelecs), een stijging van 79 procent. De grote groei lijkt er dus vanaf.