Tesla bereidt spectaculaire comeback in verkoopcijfers voor

Kennisbank: Stekkerauto’s kruipen naar marktleiderschap

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De Enyaq maakt furore. (Foto: Skoda)

De Skoda Enyaq is hard op weg naar prolongatie van de titel best verkochte EV van Nederland. De Peugeot 208 is wel met een inhaalrace bezig, maar zal waarschijnlijk (net) tekort komen. Bij de merken is het Kia dat na tien maanden aan kop gaat, zowel met de EV-registraties als in de totale lijst. Bij Pon hebben ze inmiddels de witte vlag gehesen; de enorme achterstand in registraties gaat niet meer weggewerkt kunnen worden.

Discutabel

Stekkerauto’s zijn dit jaar goed voor 32,6 procent van alle registraties. PHEV’s doen 11,7 procent en volledig elektrische auto’s zijn goed voor 20,8 procent. In de registratiestatistieken van het RDC zitten stekkerauto’s de benzineauto behoorlijk op de hielen. Tot en met oktober zijn benzineauto’s goed voor 39,6 procent van het totaal (diesel zakt een procentpunt naar 1,7%). Maar daarbij moet aangetekend worden dat RDC hybrides als aparte categorie telt, ook als er alleen sprake is van mild-hybride. Die categorie is ook goed voor 15 procent van de registraties. In een niet zo ver verleden werden deze auto’s nog bij de benzines meegerekend.

Normalisering

De afgelopen jaren was het marktaandeel van elektrische auto’s na een maand of tien altijd lager dan het uiteindelijke marktaandeel op het einde van het jaar. Dat is een gevolg van de bijtellingsystematiek, die veel registraties afdwingt tegen het einde van het jaar. Inmiddels zijn de voordeeltjes voor EV’s dusdanig afgebouwd dat elektrische auto’s een normalere verkoop beginnen te krijgen, zonder grote pieken en dalen. Dit jaar zullen elektrische auto’s goed zijn voor net iets minder dan een kwart van het totaal. Daarbinnen valt op dat in 2022 het aandeel van particuliere kopers is gestegen van 15 naar 26 procent; een stijging die vooral voor rekening komt van Peugeot. Het wachten is op meer aanbod van EV’s onder de 30 duizend euro voor ook de particuliere koper instapt. De particuliere koper die nu zoekt naar een EV kan omwille van de SEPP-subsidie overigens beter tot januari wachten met bestellen.

Tesla

In Europa was de Tesla Model Y de meest geregistreerde auto. In Nederland blijft Tesla dit jaar ver achter. Bij de merken staat het merk op plek 13, met tweeduizend registraties. Maar bij het Amerikaanse merk is er sprake van stilte voor de storm. Dankzij een prijsverlaging van ruim 15 duizend euro voor de Model Y (die als een instapversie komt van net onder de 50 duizend euro) zal Tesla in het eerste kwartaal volgend jaar weer naar de top van de EV-ranglijst schieten. De vraag naar deze Model Y doet ze bij Tesla denken aan de Model 3 (maar dan in een wat meer bescheiden versie). In februari komt een boot met Models Y – die uit de Chinese fabriek komen – aan en die boot is al zo goed als uitverkocht.

Verkoopsprong

In de top vijf van EV-merken is het dus Kia dat aan kop gaat met 5.566 stuks. Kia wordt gevolgd door Peugeot (4.805), Skoda (4.435), BMW (3.879) en Volkswagen (3.635). In de top tien is het Citroën dat dankzij de C4 de grootste verkoopsprong maakt, van 530 naar 2.506. De goedkoopste EV van het moment wordt geleverd door Dacia, met de Spring. Die zag de verkoop dit jaar vertienvoudigen naar bijna duizend stuks.

Komend jaar is de grote vraag, net als dit jaar, wat er geleverd kan worden door de fabrikanten. Het is een van de redenen dat de vele nieuwkomers op de markt kansen zien: zij denken wél snel te kunnen leveren. Maar in de verkoopranglijsten zijn er maar weinig nieuwkomers die we hoog zullen terugzien, want de meeste nieuwkomers komen met behoorlijk prijzige modellen. Maar een paar nieuwkomers, zoals BYD en Smart, komen met modellen onder de 45 duizend euro. Tegelijkertijd waarschuwen marktonderzoekers van PwC dat Europa als het niet oplet de komende jaren overspoeld wordt met goedkopere Chinese EV’s. De Europese industrie is gewaarschuwd.

tabel kennisbank 2022 amm

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Kennisbank: Stekkerauto’s kruipen naar marktleiderschap | Automotive Online
Tesla bereidt spectaculaire comeback in verkoopcijfers voor

Kennisbank: Stekkerauto’s kruipen naar marktleiderschap

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De Enyaq maakt furore. (Foto: Skoda)

De Skoda Enyaq is hard op weg naar prolongatie van de titel best verkochte EV van Nederland. De Peugeot 208 is wel met een inhaalrace bezig, maar zal waarschijnlijk (net) tekort komen. Bij de merken is het Kia dat na tien maanden aan kop gaat, zowel met de EV-registraties als in de totale lijst. Bij Pon hebben ze inmiddels de witte vlag gehesen; de enorme achterstand in registraties gaat niet meer weggewerkt kunnen worden.

Discutabel

Stekkerauto’s zijn dit jaar goed voor 32,6 procent van alle registraties. PHEV’s doen 11,7 procent en volledig elektrische auto’s zijn goed voor 20,8 procent. In de registratiestatistieken van het RDC zitten stekkerauto’s de benzineauto behoorlijk op de hielen. Tot en met oktober zijn benzineauto’s goed voor 39,6 procent van het totaal (diesel zakt een procentpunt naar 1,7%). Maar daarbij moet aangetekend worden dat RDC hybrides als aparte categorie telt, ook als er alleen sprake is van mild-hybride. Die categorie is ook goed voor 15 procent van de registraties. In een niet zo ver verleden werden deze auto’s nog bij de benzines meegerekend.

Normalisering

De afgelopen jaren was het marktaandeel van elektrische auto’s na een maand of tien altijd lager dan het uiteindelijke marktaandeel op het einde van het jaar. Dat is een gevolg van de bijtellingsystematiek, die veel registraties afdwingt tegen het einde van het jaar. Inmiddels zijn de voordeeltjes voor EV’s dusdanig afgebouwd dat elektrische auto’s een normalere verkoop beginnen te krijgen, zonder grote pieken en dalen. Dit jaar zullen elektrische auto’s goed zijn voor net iets minder dan een kwart van het totaal. Daarbinnen valt op dat in 2022 het aandeel van particuliere kopers is gestegen van 15 naar 26 procent; een stijging die vooral voor rekening komt van Peugeot. Het wachten is op meer aanbod van EV’s onder de 30 duizend euro voor ook de particuliere koper instapt. De particuliere koper die nu zoekt naar een EV kan omwille van de SEPP-subsidie overigens beter tot januari wachten met bestellen.

Tesla

In Europa was de Tesla Model Y de meest geregistreerde auto. In Nederland blijft Tesla dit jaar ver achter. Bij de merken staat het merk op plek 13, met tweeduizend registraties. Maar bij het Amerikaanse merk is er sprake van stilte voor de storm. Dankzij een prijsverlaging van ruim 15 duizend euro voor de Model Y (die als een instapversie komt van net onder de 50 duizend euro) zal Tesla in het eerste kwartaal volgend jaar weer naar de top van de EV-ranglijst schieten. De vraag naar deze Model Y doet ze bij Tesla denken aan de Model 3 (maar dan in een wat meer bescheiden versie). In februari komt een boot met Models Y – die uit de Chinese fabriek komen – aan en die boot is al zo goed als uitverkocht.

Verkoopsprong

In de top vijf van EV-merken is het dus Kia dat aan kop gaat met 5.566 stuks. Kia wordt gevolgd door Peugeot (4.805), Skoda (4.435), BMW (3.879) en Volkswagen (3.635). In de top tien is het Citroën dat dankzij de C4 de grootste verkoopsprong maakt, van 530 naar 2.506. De goedkoopste EV van het moment wordt geleverd door Dacia, met de Spring. Die zag de verkoop dit jaar vertienvoudigen naar bijna duizend stuks.

Komend jaar is de grote vraag, net als dit jaar, wat er geleverd kan worden door de fabrikanten. Het is een van de redenen dat de vele nieuwkomers op de markt kansen zien: zij denken wél snel te kunnen leveren. Maar in de verkoopranglijsten zijn er maar weinig nieuwkomers die we hoog zullen terugzien, want de meeste nieuwkomers komen met behoorlijk prijzige modellen. Maar een paar nieuwkomers, zoals BYD en Smart, komen met modellen onder de 45 duizend euro. Tegelijkertijd waarschuwen marktonderzoekers van PwC dat Europa als het niet oplet de komende jaren overspoeld wordt met goedkopere Chinese EV’s. De Europese industrie is gewaarschuwd.

tabel kennisbank 2022 amm

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.