25 Jaar Automotive | Kia is de onbetwiste winnaar

Kia en in iets mindere mate Skoda zijn onbetwist de grote winnaars in 23 jaar nieuwverkoop. Zowel als het gaat om de totale verkoop als om de verkoop per vestiging. Maar voor we de winnaars en verliezers en trends benoemen, eerst een paar disclaimers. Om te beginnen, hadden we liever de gegevens van 1996 gebruikt, maar die bleken helaas niet beschikbaar: 1998 is het eerste jaar waarvan wij alle dealerdata hebben. Een tweede disclaimer betreft de verkoop per vestiging. Het idee was om te laten zien hoe de verkoop per vestiging in 23 jaar enorm steeg, mede als gevolg van de strategie van veel importeurs om het aantal vestigingen terug te snoeien. Maar de verkoop komt dit jaar zo’n 40 procent lager uit dan in 1998, waardoor bij acht merken de verkoop per vestiging juist afnam. Tot slot: de derde winnaar had Mini kunnen zijn, maar dat merk was in 1998 niet op de markt en valt dus af voor deze vergelijking tussen toen en nu.
Duizelingwekkend
De cijfers van Kia zijn indrukwekkend. Het Koreaanse merk is sinds 1993 verkrijgbaar in Nederland (de importeur was toen Hagemeijer). In 1998 werd het merk ingelijfd door Hyundai, toen al een speler met een redelijke omvang. En daarna ging het ieder jaar iets beter met het merk. De totale nieuwverkoop verzeventienvoudigde, en dat geldt ook voor de verkoop per vestiging. In aantal vestigingen is er relatief weinig veranderd bij Kia, maar van praktisch alle 69 dealerpartners uit 1998 (waarvan de meeste Lada-dealer waren en allemaal één vestiging hadden) is in de loop van de tijd afscheid genomen.
Skoda kent een soortgelijke geschiedenis als Kia. In 1991 werd het Tsjechische merk ingelijfd door Volkswagen en zeker deze eeuw leidde dat tot een enorm modellen-offensief. Van de 59 contractanten in 1998 is er nu geen enkele meer (zelfstandig) over: het merk werd de afgelopen jaren samen met Seat ondergebracht bij de grote VW- en Audi-dealers. Net als Kia springen de cijfers van Skoda er extra uit omdat het merk een bijzonder goed jaar kent, dankzij de nieuwe Octavia en Enyaq.
Verliezers
Kia, Skoda maar ook BMW en Hyundai zijn de grote winnaars van de afgelopen 23 jaar. Opel en Fiat maakten de grootste duikeling, één van de redenen waarom beide nu onderdeel uitmaken van Stellantis. Opel stond in 1998 bovenaan de verkoopranglijst met een verkoop van meer dan 71 duizend nieuwe auto’s. Dit jaar zijn dat er ongeveer 15 duizend.
Slikken
Oudgedienden uit het Opel-netwerk zullen nog wel eens moeten slikken als ze terugdenken aan die tijd. En dat Fiat ooit 24 duizend auto’s verkocht is voor de huidige generatie automensen niet eens meer voor te stellen. Ondanks dat 3 op de 4 Fiat-vestigingen de deuren sloot, halveerde alsnog de verkoop per vestiging. Ook andere grote merken uit de tijd, zoals Volkswagen, Ford en Renault, leverden fors in. Maar door de afbouw in aantal dealervestigingen nam de verkoop per vestiging niet af (behalve dus in dit jaar vol met leveringsproblematiek).
Bij de premiummerken is BMW de grote winnaar van de afgelopen 23 jaar. In 1998 was het nog de kleinste van de vier (grote) premiummerken, inmiddels staan het al jaren onbetwist aan kop. Overigens wisten alle vier merken marktaandeel te winnen in de afgelopen periode, mede dankzij de kleinere modellen die ze toevoegden. Daarnaast zijn het merken met stabiele, financieel sterke dealers; dat betaalt zich al jaren uit. Uit de nieuwe Dealerholding Top 60 blijkt dat 2021 voor zo goed als alle dealers een goed winstgevend jaar is. In de komende 23 jaar (of 25 jaar, wat u wil) zal een groot contigent nieuwe merken zich melden in Nederland, naast de inmiddels al gearriveerde zoals Polestar en Tesla. En dus zal over twee decennia de verkoopranglijst er weer heel anders uit zien.
Registraties | Registraties | Vestigingen | Vestigingen | registraties per vestiging | registraties per vestiging | ||||||
1998 | 2021* | +/- (in%) | 1998 | 2021 | 1998 | 2021* | +/- (in%) | ||||
1 | Kia | 1.478 | 28.020 | 1.795,8 | 69 | 70 | 21,4 | 400,3 | 1768,7 | ||
2 | Skoda | 2.114 | 18.560 | 778,0 | 59 | 41 | 35,8 | 452,7 | 1163,4 | ||
3 | BMW | 12.010 | 17.293 | 44,0 | 71 | 52 | 169,2 | 332,6 | 96,6 | ||
4 | Hyundai | 9.445 | 11.491 | 21,7 | 89 | 64 | 106,1 | 179,5 | 69,2 | ||
5 | Audi | 11.712 | 10.890 | -7,0 | 206 | 43 | 56,9 | 253,3 | 345,4 | ||
6 | Toyota | 25.166 | 21.619 | -14,1 | 163 | 91 | 154,4 | 237,6 | 53,9 | ||
7 | Mercedes | 14.858 | 11.669 | -21,5 | 80 | 45 | 185,7 | 259,3 | 39,6 | ||
8 | Volvo | 19.167 | 14.296 | -25,4 | 116 | 56 | 165,2 | 255,3 | 54,5 | ||
9 | Seat | 14.077 | 7.116 | -49,4 | 118 | 37 | 119,3 | 192,3 | 61,2 | ||
10 | Peugeot | 37.981 | 18.746 | -50,6 | 203 | 95 | 187,1 | 197,3 | 5,5 | ||
11 | Citroën | 18.090 | 8.775 | -51,5 | 152 | 82 | 119,0 | 107,0 | -10,1 | ||
12 | Volkswagen | 63.449 | 27.011 | -57,4 | 206 | 76 | 308,0 | 355,4 | 15,4 | ||
13 | Mazda | 16.238 | 6.617 | -59,2 | 124 | 49 | 131,0 | 135,0 | 3,1 | ||
14 | Ford | 45.001 | 16.703 | -62,9 | 224 | 87 | 200,9 | 192,0 | -4,4 | ||
15 | Suzuki | 16.347 | 5.753 | -64,8 | 118 | 79 | 138,5 | 72,8 | -47,4 | ||
16 | Renault | 46.919 | 14.706 | -68,7 | 210 | 88 | 223,4 | 167,1 | -25,2 | ||
17 | Nissan | 18.692 | 5.682 | -69,6 | 136 | 58 | 137,4 | 98,0 | -28,7 | ||
18 | Mitsubishi | 14.795 | 3.591 | -75,7 | 113 | 62 | 130,9 | 57,9 | -55,8 | ||
19 | Opel | 71.712 | 14.185 | -80,2 | 230 | 92 | 311,8 | 154,2 | -50,5 | ||
20 | Fiat | 24.661 | 3.897 | -84,2 | 160 | 45 | 154,1 | 86,6 | -43,8 | ||
Totaal | 543.056 | 292.636 | -46,1 | 3.691 | 1.689 | 147,1 | 173,3 | 17,8 | |||
* t/m 8 december | |||||||||||
Bron: RDC, Automotive Kennisbank |