Familiezaken | Wij jagen niet op provisies
Wat doen jullie anders dan je concurrenten?
Peter: “Bij ons mag je als klant overal meekijken, ook in de werkplaats. In Eindhoven, waar we vlakbij zitten, gaat dat veel afstandelijker.”
Mark: “Bij ons kom je echt in een familie-bedrijf, dichtbij en persoonlijk. We jagen niet in driedelig pak op provisies.”
Waarin verschillen jullie het meest?
Peter: “Hoe ouder je wordt, hoe voorzichtiger je wordt met financiële zaken. Mark is jonger, ambitieuzer. En dat vind ik goed; misschien trap ik te vaak op de rem…”
Mark: “Peter denkt ’n beetje old school. Zijn generatie kon het vroeger wat makkelijker verdienen. Nu zijn de marges lager en ligt het tempo hoger.”
Waarin vullen jullie elkaar goed aan?
Peter: “Mark is alert op reclame, borden plaatsen, investeren in een oprijwagen; dingen waar je zelf na zoveel jaar blind voor wordt.”
Mark: “Ik hou van verkopen en bewaak het eindplaatje voor de klant, Peter zorgt dat het gebeurt.”
Waarin lijken jullie juist op elkaar?
Peter: “Uiterlijk, hoewel hij niet mijn zoon is! (lacht) Verder niet echt. Mark is motorisch atechnisch en kan goed verkopen.”
Mark: “We hebben allebei veel lol in het werk. En we hebben allebei veel hart voor de zaak.”
Wat is je sterkste punt, en dat van de ander?
Peter: “Ik kan onze mensen goed bij de les houden. Mark is heel goed met klanten – helder én klantvriendelijk.”
Mark: “Ik weet wat er speelt in de handel, Peter weet precies wat er speelt in het bedrijf. Alles, tot aan de tellerstand van de gasmeter!”
Botst het weleens?
Peter: “Ja hoor. Als Mark een auto verkoopt en vindt dat daar geen beurt op hoeft. Of als hij garantieafspraken met een klant niet op papier heeft gezet.”
Mark: “Ja, dan laat Peter zien dat hij de baas is. Maar achteraf waardeer ik dat toch.”
Als jullie een verschil in inzicht hebben, hoe lossen jullie dat dan op?
Peter: “Dan roep ik hem er even bij. Wij werken de hele dag samen, daar hebben we geen vergadering voor nodig.”
Mark: “Net als Peter ben ik ook heel kritisch. Maar ik hoef niet altijd alles te zeggen. Onnodige wrijving is niet nodig.”
Wat zou je in jullie samenwerking het liefst verbeteren?
Peter: “De jonge generatie gooit stipt om vijf uur nog weleens het werk neer, en dat kan als ondernemer nou eenmaal niet. Maar dat leren ze nog wel.”
Mark: “Ik zou de aflevercontroles graag altijd perfect zien. Maar wat ik vooral mis, is regelmatig overleg over hoe dingen slimmer, efficiënter kunnen.”
Wat is je grootste ambitie?
Peter: “Ik wil die jongens zien opgroeien in het bedrijf en zien hoe ze dat verder ontwikkelen: verkoop, werkplaats én het bandenhotel dat we gaan bouwen.”
Mark: “Ik wil er graag aan meehelpen dat het bedrijf nog eens zestig jaar meegaat. Het liefst met mijn neef Jan. Hij en ik vullen elkaar goed aan. Ik zie dat zeker zitten.”
Hoe zou je ooit je bedrijf het liefst overdragen, en aan wie?
Peter: “Als ik me op mijn 67ste nog goed voel, ga ik misschien wel door tot ik 70 ben, of nog langer. Het bedrijf kan dan over naar de jongens.”
Mark: “Ik heb een zoontje van acht. Ik hoop dat hij dezelfde kans krijgt als ik: eerst bij ‘n ander in de keuken kunnen kijken voordat ie zelf gaat koken.”
Naam: Mark van de Wildenberg (32), zoon van Albert
Functie: inkoop en verkoop
Opleiding: mbo Handel & Marketing, hbo-logistiek
Aantal jaren werkervaring: 12
Dagelijkse taken: in-/verkoop, verkoopadministratie
Naam: Peter van de Wildenberg (55)
Functie: directeur, samen met broers Albert (verkoop) en Jan (plaatwerkerij/spuiterij)
Opleiding: lts, leerling-monteur
Aantal jaren werkervaring: 32
Dagelijkse taken: klantenontvangst, receptie, magazijn, verkoop, manusje van alles
Autobedrijf van de Wildenberg
Vestigingsplaats: Nuenen / Opgericht in: 1968 / Specialisme: Universeel incl. First Stop bandenservice, plaatwerkerij/spuiterij, in-/verkoop occasions / Nevenvestigingen: Tankstation, bandenhotel in aanbouw / Aantal medewerkers totaal: 10 / Auto-verkopen 2016: ca. 325 / Jaaromzet 2016:
€ 3.500.000 / Website: www.wildenberg.nl