Universelen: dealers goedkoper? Onmogelijk

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bertho Eckhardt, voorzitter van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven, betwist de uitkomst van het onderzoek niet. “Maar het onderzoek richt zich alleen op de grote beurt. Als je gaat kijken naar het totale onderhoud gedurende de levensduur van een auto, dan zijn universele bedrijven wel goedkoper. Niet voor niets stappen veel zakelijke partijen zoals leasemaatschappijen over naar universele autobedrijven.”

Hoogst onwaarschijnlijk
Freek Blekxtoon van Group Auto – dat garageformule Carxpert faciliteert – zegt het een “hoogst onwaarschijnlijke” uitkomst te vinden. “De huisvesting van dealers is duurder en de onderdelen- en uurtarieven liggen hoger. Als ze appels met appels vergelijken, kan de dealer dus nooit goedkoper zijn. Dat kan alleen als ze in plaats van de originele onderdelen hebben gerekend met de b-lijn van autofabrikanten. Meer kan ik er op dit moment niet over zeggen: dan zou ik de onderzoeksopzet moeten zien, zodat ik kan inschatten of het echt een onafhankelijk onderzoek is.”  

Van Bussel: heuglijke dag
Luc van Bussel van de Alwaysbemobile Company, houder van meerdere garageformules en fastfitketen Profile, is niet verbaasd over het resultaat. “Ik heb van te voren gezegd dat het onderzoek was bedoeld om aan te tonen dat de dealer niet het duurste is, en dat is ze gelukt. En als het klopt, dan is dit voor het universele kanaal een heuglijke dag: dan hebben universelen het businessmodel beter op orde en kiezen autobezitters heel bewust voor de universeel.”  

Van Bussel begrijpt de kritiek dat fitters niet altijd het onderhoud volgens fabrieksopgaaf uitvoeren. “Als in die fabrieksopgaaf staat dat je alleen met Opel-handschoenen aan een Opel mag sleutelen, dan hebben de onderzoekers gelijk. Onze bedrijven halen de technische informatie bij gevestigde partijen als Van Heck, Mivar en Audacon, dus klanten kunnen er vanuit gaan dat het onderhoud goed is uitgevoerd. Als dat niet zo zou zijn, hebben we natuurlijk alleen onszelf ermee.”

Andere markten
Dat het serviceniveau in de branche laag scoort, kan Van Bussel zich wel voorstellen. “Het is immers niet zo best gesteld met het imago van autobedrijven. Uit het onderzoek blijkt dus ook dat het voor fitters en universelen niet veel zin heeft zich op te trekken aan het niveau van de dealer, want die scoort niet veel hoger. De autobranche kan beter naar andere markten kijken, daar leert ze veel meer over service.”

Roggeveen: lachen

Adriaan Roggeveen, ceo van Sator Holding, vindt het onderzoek om te lachen. “Bovag Autodealers heeft veel moeite gedaan om een instituut te vinden dat deze boodschap wil bevestigen. Kennelijk kon ze dat niet in Nederland vinden dus hebben ze een Duits onderzoeksbureau ingeschakeld. De slager keurt zijn eigen vlees.”

Volgens Roggeveen is het onmogelijk dat de dealer goedkoper is dan de universeel. “Dat is volledig in strijd met de ervaringen van consumenten en het is absoluut onjuist. Onlangs nog is uit consumentenonderzoek door televisieprogramma Radar gebleken dat de dealer veruit het duurst is.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Universelen: dealers goedkoper? Onmogelijk | Automotive Online

Universelen: dealers goedkoper? Onmogelijk

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bertho Eckhardt, voorzitter van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven, betwist de uitkomst van het onderzoek niet. “Maar het onderzoek richt zich alleen op de grote beurt. Als je gaat kijken naar het totale onderhoud gedurende de levensduur van een auto, dan zijn universele bedrijven wel goedkoper. Niet voor niets stappen veel zakelijke partijen zoals leasemaatschappijen over naar universele autobedrijven.”

Hoogst onwaarschijnlijk
Freek Blekxtoon van Group Auto – dat garageformule Carxpert faciliteert – zegt het een “hoogst onwaarschijnlijke” uitkomst te vinden. “De huisvesting van dealers is duurder en de onderdelen- en uurtarieven liggen hoger. Als ze appels met appels vergelijken, kan de dealer dus nooit goedkoper zijn. Dat kan alleen als ze in plaats van de originele onderdelen hebben gerekend met de b-lijn van autofabrikanten. Meer kan ik er op dit moment niet over zeggen: dan zou ik de onderzoeksopzet moeten zien, zodat ik kan inschatten of het echt een onafhankelijk onderzoek is.”  

Van Bussel: heuglijke dag
Luc van Bussel van de Alwaysbemobile Company, houder van meerdere garageformules en fastfitketen Profile, is niet verbaasd over het resultaat. “Ik heb van te voren gezegd dat het onderzoek was bedoeld om aan te tonen dat de dealer niet het duurste is, en dat is ze gelukt. En als het klopt, dan is dit voor het universele kanaal een heuglijke dag: dan hebben universelen het businessmodel beter op orde en kiezen autobezitters heel bewust voor de universeel.”  

Van Bussel begrijpt de kritiek dat fitters niet altijd het onderhoud volgens fabrieksopgaaf uitvoeren. “Als in die fabrieksopgaaf staat dat je alleen met Opel-handschoenen aan een Opel mag sleutelen, dan hebben de onderzoekers gelijk. Onze bedrijven halen de technische informatie bij gevestigde partijen als Van Heck, Mivar en Audacon, dus klanten kunnen er vanuit gaan dat het onderhoud goed is uitgevoerd. Als dat niet zo zou zijn, hebben we natuurlijk alleen onszelf ermee.”

Andere markten
Dat het serviceniveau in de branche laag scoort, kan Van Bussel zich wel voorstellen. “Het is immers niet zo best gesteld met het imago van autobedrijven. Uit het onderzoek blijkt dus ook dat het voor fitters en universelen niet veel zin heeft zich op te trekken aan het niveau van de dealer, want die scoort niet veel hoger. De autobranche kan beter naar andere markten kijken, daar leert ze veel meer over service.”

Roggeveen: lachen

Adriaan Roggeveen, ceo van Sator Holding, vindt het onderzoek om te lachen. “Bovag Autodealers heeft veel moeite gedaan om een instituut te vinden dat deze boodschap wil bevestigen. Kennelijk kon ze dat niet in Nederland vinden dus hebben ze een Duits onderzoeksbureau ingeschakeld. De slager keurt zijn eigen vlees.”

Volgens Roggeveen is het onmogelijk dat de dealer goedkoper is dan de universeel. “Dat is volledig in strijd met de ervaringen van consumenten en het is absoluut onjuist. Onlangs nog is uit consumentenonderzoek door televisieprogramma Radar gebleken dat de dealer veruit het duurst is.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.