Van Mossel Autoschade van start met velgenherstel

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Van Mossel Autoschade gaat van start met aparte vestiging voor velgenherstel. (Foto: Van Mossel)

Van Mossel Autoschade introduceert deze maand een nieuw bedrijfsonderdeel: herstel van velgen. Met deze gespecialiseerde vestiging boort het bedrijf een nieuwe markt aan.

“We kregen steeds meer vragen om beschadigde velgen te herstellen, bijvoorbeeld nadat mensen met hun auto langs een stoeprand zijn geschaafd. Ook in remarketing wordt er steeds meer op gelet: een occasion met beschadigde velgen verkoopt namelijk vaak minder goed en kan twijfel oproepen bij de koper. En daarbij kan niet gerepareerde velgschade de bestaande schade verergeren of nog extra schade aanrichten”, vertelt Kees Struijk, commercieel directeur bij Van Mossel Autoschade. “Maar er werd ook steeds vaker gevraagd of wij lichtmetalen velgen kunnen omkleuren tot een bijpassende kleur bij de auto. Voor veel mensen is het uiterlijk van de velgen namelijk uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel van de auto.” 

Kortom: de vraag naar velgherstel was dusdanig omvangrijk dat is besloten om een aparte vestiging op te zetten, die helemaal gespecialiseerd is in velgherstel, zowel voor de Van Mossel-dealer- en schadebedrijven, remarketing en leasing, als andere opdrachtgevers.

Via een portal worden alle orders online ingepland

Van Mossel heeft de afgelopen maanden een bestaand herstelbedrijf in Brabant omgebouwd tot een velgenherstelbedrijf waar een team van goed opgeleide medewerkers zich helemaal toelegt op de b2b-markt.

Alles is erop gericht om het proces gestroomlijnd te laten verlopen: klanten melden zich online en hoeven niet zelf met de velgen naar de locatie te komen. De velgenvestiging is namelijk puur ingericht op het herstelproces en niet op de ontvangst van klanten. Om die reden is de locatie van de vestiging voor de klant niet relevant, aldus Van Mossel. Via een portal worden de orders direct ingepland en de velgen worden op locatie opgehaald en weer teruggebracht. Voor het vervoer is speciaal verpakkingsmateriaal ontwikkeld zodat er geen extra schade kan ontstaan.  Alles bij elkaar komt de doorlooptijd hiermee op vier dagen. “Hiermee nemen we onze klanten alle zorgen uit handen”, aldus Struijk. Van Mossel Autoschade staat ook dit jaar wederom bovenaan de lijst van grootste schadeherstellers in ons land. 

Per dag worden tientallen velgen hersteld, terwijl de capaciteit nog kan worden opgeschaald tot zo’n 150 velgen per dag, die volgens fabrieksrichtlijnen worden gerepareerd. “Hiermee garanderen we de hoogwaardige kwaliteit van de (merk)fabrikant”, vertelt Struijk.

Als de eindcontrole van de velg akkoord is, gaat deze retour naar de klant

“Herstel van velgen is echt een vak apart dat losstaat van carrosserie- of ruitherstel”, vertelt Struijk. “Binnen onze 25 bestaande schadebedrijven werkt het alleen maar verstorend als we er een aparte hersteldiscipline aan toevoegen.”

De reparatie van beschadigde velgen is zoveel mogelijk geautomatiseerd en verloopt volgens oem-richtlijnen. Bij binnenkomst wordt de beschadigde velg gecheckt en gefotografeerd, de lak wordt verwijderd en de velg wordt gestraald om vuil en corrosie te verwijderen. Daarbij worden ook lichte schades hersteld. Vervolgens wordt een epoxyprimer aangebracht en is de velg klaar voor een nieuwe laklaag die via een poedercoating wordt aangebracht. Met cnc-apparatuur wordt een dun laagje van het metaal van de velg gehaald en komt er een glanzende acrylaat poederlak overheen voor de glans. Als de eindcontrole akkoord is, gaat de velg weer retour naar de opdrachtgever.Efficiency en een waterdichte begin- en eindcontrole van herstelwerk, zijn ook essentieel in de high-tech schadevestiging van Van Mossel in Rotterdam.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.