‘Ontbreken goedkeuringseisen voor velgen levert gevaar op’

Velgen • Het gevaar bestaat dat dergelijke velgen breken na een botsing.
Redactie Redactie
(foto: ILT)

In Nederland zijn velgen te koop waarvoor geen goedkeuringseisen gelden. Deze velgen brengen een behoorlijk veiligheidsrisico met zich mee. Het gevaar bestaat dat dergelijke velgen breken na een botsing. Ook kan zo’n velg na verloop van tijd doorscheuren en het uiteindelijk begeven.

Dit blijkt uit een verkennend onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De ILT kan op basis van de huidige wetgeving het veiligheidsrisico niet aanpakken en/of beperken en geeft daarom dit signaal af. Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft de Tweede Kamer hierover geïnformeerd.

Aanleiding voor het onderzoek was een melding dat velgen zonder goedkeuringseisen op de markt werden aangeboden. Door het ontbreken van goedkeuringseisen is ook niet bekend voor welke voertuigen de velgen geschikt zijn. Hoewel dit type velgen niet onder het toezicht van de ILT vallen, wilde de inspectie toch een beeld krijgen van de mogelijke risico’s bij het gebruik van deze velgen.

Onderste segment

De ILT selecteerde 9 typen velgen die fysiek op veel verschillende auto’s passen en die qua verkoopwaarde in het onderste segment van de markt zitten. Het gaat om lichtmetalen velgen die zijn onderworpen aan drie tests uit het VN/ECE-Reglement nr. 124: de roterende buigtest, roltest en botstest. Er is getest met twee wiellasten. De ene wiellast is bepaald aan de hand van informatie die bij de velg hoort. Het blijkt dat 50 procent van de negen typen velgen zonder goedkeuringseisen de tests niet doorstaat. De andere wiellast is bepaald op 750 kg, waarmee een groot aantal type auto’s is vertegenwoordigd. Nu doorstond 67 procent van de negen typen velgen de tests niet.

Naar aanleiding van deze uitkomsten, zijn er sterke aanwijzingen dat velgen waar geen goedkeuringseisen voor gelden een behoorlijk veiligheidsrisico met zich meebrengen, stelt de dienst. Omdat ook niet bekend is voor welke auto’s de velg geschikt is, is er sprake van een extra risico. Hoewel de ILT markttoezichthouder is, kan zij op basis van de Wegenverkeerswet 1994 niet ingrijpen.

In Nederland houdt onder andere Van Mossel zich bezit met velgenherstel.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Ontbreken goedkeuringseisen voor velgen levert gevaar op’ | Automotive Online

‘Ontbreken goedkeuringseisen voor velgen levert gevaar op’

Velgen • Het gevaar bestaat dat dergelijke velgen breken na een botsing.
Redactie Redactie
(foto: ILT)

In Nederland zijn velgen te koop waarvoor geen goedkeuringseisen gelden. Deze velgen brengen een behoorlijk veiligheidsrisico met zich mee. Het gevaar bestaat dat dergelijke velgen breken na een botsing. Ook kan zo’n velg na verloop van tijd doorscheuren en het uiteindelijk begeven.

Dit blijkt uit een verkennend onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De ILT kan op basis van de huidige wetgeving het veiligheidsrisico niet aanpakken en/of beperken en geeft daarom dit signaal af. Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft de Tweede Kamer hierover geïnformeerd.

Aanleiding voor het onderzoek was een melding dat velgen zonder goedkeuringseisen op de markt werden aangeboden. Door het ontbreken van goedkeuringseisen is ook niet bekend voor welke voertuigen de velgen geschikt zijn. Hoewel dit type velgen niet onder het toezicht van de ILT vallen, wilde de inspectie toch een beeld krijgen van de mogelijke risico’s bij het gebruik van deze velgen.

Onderste segment

De ILT selecteerde 9 typen velgen die fysiek op veel verschillende auto’s passen en die qua verkoopwaarde in het onderste segment van de markt zitten. Het gaat om lichtmetalen velgen die zijn onderworpen aan drie tests uit het VN/ECE-Reglement nr. 124: de roterende buigtest, roltest en botstest. Er is getest met twee wiellasten. De ene wiellast is bepaald aan de hand van informatie die bij de velg hoort. Het blijkt dat 50 procent van de negen typen velgen zonder goedkeuringseisen de tests niet doorstaat. De andere wiellast is bepaald op 750 kg, waarmee een groot aantal type auto’s is vertegenwoordigd. Nu doorstond 67 procent van de negen typen velgen de tests niet.

Naar aanleiding van deze uitkomsten, zijn er sterke aanwijzingen dat velgen waar geen goedkeuringseisen voor gelden een behoorlijk veiligheidsrisico met zich meebrengen, stelt de dienst. Omdat ook niet bekend is voor welke auto’s de velg geschikt is, is er sprake van een extra risico. Hoewel de ILT markttoezichthouder is, kan zij op basis van de Wegenverkeerswet 1994 niet ingrijpen.

In Nederland houdt onder andere Van Mossel zich bezit met velgenherstel.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.