Schadeseminar: kwaliteit mag geen niche worden

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Foto: Gotspe Design. V.l.n.r.: Luberto van Buiten, Cees Klaassen, Rita Schepers, Sjoerd van Esch en Henk Trimbach

Tijdens dit jaarlijkse evenement van Automotive, dat gisteren plaatsvond in The Green Village in Nieuwegein, gingen aan de hand van drie stellingen Rita Schepers (Achmea), Sjoerd van Esch (Autoglaz), Cees Klaassen (ASN) en Henk Trimbach (Leaseplan) in discussie over de toekomst van de schadebranche.

Fabrikanten hebben misschien de data, maar de eigenaar besluit wat er mee gebeurt.

Cees Klaassen

“Inderdaad, iedereen kan herstellen, maar de vraag is of een auto dan niet door midden breekt op de weg. Kwaliteit blijft gewaarborgd door kennis en die kennis is bij de dealer aanwezig”, stelt Rita Schepers. “Tussen nu en vijftien tot twintig jaar komen zelfrijdende auto’s op de weg. Kennis daarover begint bij fabrikanten en dealers.”

Iedereen is het erover eens dat het aantal schades afneemt nu auto’s steeds meer zelfrijdende functies aan boord hebben. “Als het aantal schades afneemt, moet kwaliteit geen niche worden”, vindt Sjoerd van Esch. Volgens hem moeten universelen keuzes maken over wat ze wel en niet willen doen in hun schadewerkplaats.

Data: wie betaalt, bepaalt

Ook over telematica en de data die hiermee uit auto’s gehaald kan worden werd uitgebreid gesproken. “Wie betaalt, bepaalt”, is Cees Klaassen stellig. Dat fabrikanten de macht zouden pakken is volgens hem niet waar. “Ze hebben misschien de data, maar de eigenaar besluit wat er mee gebeurt.” Daar sluit ook Trimbach zich bij aan. “Wij betalen voor de auto’s, dus zijn ze van ons. En de data ook. Bovendien is het belangrijk dat de informatie van de fabrikant op waarheid wordt getoetst. Is het heel toevallig dat de auto al ruim vóór de 30 duizend kilometer aangeeft dat er een onderhoudsbeurt moet worden uitgevoerd? Een leasemaatschappij kan een controlerende partij zijn.” Bovendien kan de fabrikant volgens hem ook omzeild worden op het onderwerp telematica. “We kunnen ook onze eigen telematica-oplossing doorvoeren in de auto en die van de fabrikant uitschakelen.”

De informatie van de fabrikant zou op waarheid moeten worden getoetst.

Henk Trimbach, manager schade bij Leaseplan

Volgens Sjoerd van Esch kunnen fabrikanten nu nog niet veel met data en Rita Schepers denkt dat als fabrikanten de macht hadden willen hebben, ze die al hadden genomen. “Maar ze doen nu ook nog niet veel met de data.”

Zelfrijdende auto heeft geen ruiten nodig

Behalve de paneldiscussie over de toekomst van autoschadeherstel, was er ook aandacht voor onder meer ruitschadeherstel. Zo kwam Ronald van der Schouw van Pilkington de nieuwste trends en ontwikkelingen in de ruitmarkt vertellen. “Een ruit wordt steeds meer onderdeel van de techniek van de auto, steeds meer camera’s worden immers in de ruit geplaatst.” En als de zelfrijdende auto op de weg komt: “wie heeft er dan nog een ruit nodig? Misschien als projectiescherm om een film te kijken.”

Derk Roodhuyzen van Fixico werd door dagvoorzitter en Automotive-hoofdredacteur Luberto van Buiten geïnterviewd over de toekomst van schade-apps. Tot slot sloot Jan Jonkers, hoogleraar duurzaam ondernemen en veelgevraagd Tedx-spreker de dag af met een presentatie over toekomstbestendige businessmodellen.

Het Automotive Schadeseminar werd mogelijk gemaakt door: ABZ, ASN, Autoglaz en PPG.

Schadeseminar: kwaliteit mag geen niche worden | Automotive Online

Schadeseminar: kwaliteit mag geen niche worden

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Foto: Gotspe Design. V.l.n.r.: Luberto van Buiten, Cees Klaassen, Rita Schepers, Sjoerd van Esch en Henk Trimbach

Tijdens dit jaarlijkse evenement van Automotive, dat gisteren plaatsvond in The Green Village in Nieuwegein, gingen aan de hand van drie stellingen Rita Schepers (Achmea), Sjoerd van Esch (Autoglaz), Cees Klaassen (ASN) en Henk Trimbach (Leaseplan) in discussie over de toekomst van de schadebranche.

Fabrikanten hebben misschien de data, maar de eigenaar besluit wat er mee gebeurt.

Cees Klaassen

“Inderdaad, iedereen kan herstellen, maar de vraag is of een auto dan niet door midden breekt op de weg. Kwaliteit blijft gewaarborgd door kennis en die kennis is bij de dealer aanwezig”, stelt Rita Schepers. “Tussen nu en vijftien tot twintig jaar komen zelfrijdende auto’s op de weg. Kennis daarover begint bij fabrikanten en dealers.”

Iedereen is het erover eens dat het aantal schades afneemt nu auto’s steeds meer zelfrijdende functies aan boord hebben. “Als het aantal schades afneemt, moet kwaliteit geen niche worden”, vindt Sjoerd van Esch. Volgens hem moeten universelen keuzes maken over wat ze wel en niet willen doen in hun schadewerkplaats.

Data: wie betaalt, bepaalt

Ook over telematica en de data die hiermee uit auto’s gehaald kan worden werd uitgebreid gesproken. “Wie betaalt, bepaalt”, is Cees Klaassen stellig. Dat fabrikanten de macht zouden pakken is volgens hem niet waar. “Ze hebben misschien de data, maar de eigenaar besluit wat er mee gebeurt.” Daar sluit ook Trimbach zich bij aan. “Wij betalen voor de auto’s, dus zijn ze van ons. En de data ook. Bovendien is het belangrijk dat de informatie van de fabrikant op waarheid wordt getoetst. Is het heel toevallig dat de auto al ruim vóór de 30 duizend kilometer aangeeft dat er een onderhoudsbeurt moet worden uitgevoerd? Een leasemaatschappij kan een controlerende partij zijn.” Bovendien kan de fabrikant volgens hem ook omzeild worden op het onderwerp telematica. “We kunnen ook onze eigen telematica-oplossing doorvoeren in de auto en die van de fabrikant uitschakelen.”

De informatie van de fabrikant zou op waarheid moeten worden getoetst.

Henk Trimbach, manager schade bij Leaseplan

Volgens Sjoerd van Esch kunnen fabrikanten nu nog niet veel met data en Rita Schepers denkt dat als fabrikanten de macht hadden willen hebben, ze die al hadden genomen. “Maar ze doen nu ook nog niet veel met de data.”

Zelfrijdende auto heeft geen ruiten nodig

Behalve de paneldiscussie over de toekomst van autoschadeherstel, was er ook aandacht voor onder meer ruitschadeherstel. Zo kwam Ronald van der Schouw van Pilkington de nieuwste trends en ontwikkelingen in de ruitmarkt vertellen. “Een ruit wordt steeds meer onderdeel van de techniek van de auto, steeds meer camera’s worden immers in de ruit geplaatst.” En als de zelfrijdende auto op de weg komt: “wie heeft er dan nog een ruit nodig? Misschien als projectiescherm om een film te kijken.”

Derk Roodhuyzen van Fixico werd door dagvoorzitter en Automotive-hoofdredacteur Luberto van Buiten geïnterviewd over de toekomst van schade-apps. Tot slot sloot Jan Jonkers, hoogleraar duurzaam ondernemen en veelgevraagd Tedx-spreker de dag af met een presentatie over toekomstbestendige businessmodellen.

Het Automotive Schadeseminar werd mogelijk gemaakt door: ABZ, ASN, Autoglaz en PPG.