‘Premie autoverzekering in half jaar tijd met 16 procent gestegen’

Rob van de Laar Rob van de Laar
• Laatste update:

Afgelopen voorjaar werd al duidelijk dat autoverzekeraars vanwege de slechte resultaten niet meer om prijsverhogingen heen kunnen.

De verzekeraars doen het vooral slecht in WA-verzekeringen: het verlies in die categorie polissen is in 2014 opgelopen tot 400 miljoen euro en het lijkt erop dat de situatie in 2015 niet is verbeterd. Letselschade-uitkeringen worden steeds hoger door het opschuiven van de aow-leeftijd, hogere zorgkosten en nieuwe regels voor bijvoorbeeld smartengeld. Daarnaast wordt schadeherstel door de toenemende complexiteit van auto’s duurder en zorgen stevige hagelbuien regelmatig voor nog eens honderden miljoenen extra schade.

Toezichthouder De Nederlandsche Bank kondigde begin dit jaar aan stevige gesprekken te gaan voeren met verzekeraars om de premies na jaren van sterke prijsconcurrentie eindelijk naar een gezond niveau te krijgen. Met effect: in mei bleek al dat partijen als Nationale-Nederlanden, Reaal, Allianz en marktleider Centraal Beheer de WA-premies opgeschroefd hadden. Vaak gaat het om bepaalde delen van de bestaande portefeuille en gelden verhogingen alleen voor bepaalde groepen verzekerden die slechtere resultaten laten zien. Maar Nationale-Nederlanden schroefde begin dit jaar voor alle WA-verzekeringen de premie met 10 procent op.

Tot 100 euro meer betalen

Nu zijn meer verzekeraars gevolgd. De grootste prijsstijging zit bij de WA-polissen, die in juli 21 procent meer kostten dan in december vorig jaar. Een verzekering inclusief beperkt-cascodekking is 17 procent duurder geworden en voor een allrisk-polis wordt gemiddeld ‘maar’ 12 procent meer premie gerekend. Wie alleen een verzekering met WA-dekking sluit, is nu gemiddeld 550 euro per jaar kwijt: bijna 100 euro meer dan in december (456 euro). De volledig-casco, oftewel de allrisk-variant kent een gemiddelde premie van 802 euro, tegen nog 719 euro eind vorig jaar.Hier vindt u de analyse van de verzekeringsmarkt uit Automotive Management 1-2016

Jongeren (tot 24 jaar) zijn voor een ‘kale’ WA-dekking 21 procent meer kwijt dan in december, terwijl de beperkt-cascovariant 17 procent duurder is geworden. Een volledig-cascoverzekering is voor jongeren niet veel meer in prijs gestegen dan voor de gemiddelde autorijder: de premie is met 13 procent verhoogd. Uit de Independer-cijfers blijkt overigens dat de premies voor 24-minners over hun piek heen lijken te zijn: de gemiddelde premie voor alle varianten was in juni 1.015 euro en in juli 1.010 euro. De allrisk-variant was in juli met 1.437 euro zelfs 4 procent goedkoper dan in mei, toen datzelfde product nog 1.494 moest opbrengen.

Een kanttekening is wel op haar plaats: Independer baseert zich bij het overzicht steeds op de drie verzekeringen die het best scoren in de vergelijkingen.

Klik hier voor het onderzoek van Independer.

Geplaatst in rubriek:
Rob van de Laar
Rob van de Laar

Rob van de Laar is als freelance journalist verbonden aan Automotive. Zijn expertise: de autoschade- en verzekeringsbranche.

‘Premie autoverzekering in half jaar tijd met 16 procent gestegen’ | Automotive Online

‘Premie autoverzekering in half jaar tijd met 16 procent gestegen’

Rob van de Laar Rob van de Laar
• Laatste update:

Afgelopen voorjaar werd al duidelijk dat autoverzekeraars vanwege de slechte resultaten niet meer om prijsverhogingen heen kunnen.

De verzekeraars doen het vooral slecht in WA-verzekeringen: het verlies in die categorie polissen is in 2014 opgelopen tot 400 miljoen euro en het lijkt erop dat de situatie in 2015 niet is verbeterd. Letselschade-uitkeringen worden steeds hoger door het opschuiven van de aow-leeftijd, hogere zorgkosten en nieuwe regels voor bijvoorbeeld smartengeld. Daarnaast wordt schadeherstel door de toenemende complexiteit van auto’s duurder en zorgen stevige hagelbuien regelmatig voor nog eens honderden miljoenen extra schade.

Toezichthouder De Nederlandsche Bank kondigde begin dit jaar aan stevige gesprekken te gaan voeren met verzekeraars om de premies na jaren van sterke prijsconcurrentie eindelijk naar een gezond niveau te krijgen. Met effect: in mei bleek al dat partijen als Nationale-Nederlanden, Reaal, Allianz en marktleider Centraal Beheer de WA-premies opgeschroefd hadden. Vaak gaat het om bepaalde delen van de bestaande portefeuille en gelden verhogingen alleen voor bepaalde groepen verzekerden die slechtere resultaten laten zien. Maar Nationale-Nederlanden schroefde begin dit jaar voor alle WA-verzekeringen de premie met 10 procent op.

Tot 100 euro meer betalen

Nu zijn meer verzekeraars gevolgd. De grootste prijsstijging zit bij de WA-polissen, die in juli 21 procent meer kostten dan in december vorig jaar. Een verzekering inclusief beperkt-cascodekking is 17 procent duurder geworden en voor een allrisk-polis wordt gemiddeld ‘maar’ 12 procent meer premie gerekend. Wie alleen een verzekering met WA-dekking sluit, is nu gemiddeld 550 euro per jaar kwijt: bijna 100 euro meer dan in december (456 euro). De volledig-casco, oftewel de allrisk-variant kent een gemiddelde premie van 802 euro, tegen nog 719 euro eind vorig jaar.Hier vindt u de analyse van de verzekeringsmarkt uit Automotive Management 1-2016

Jongeren (tot 24 jaar) zijn voor een ‘kale’ WA-dekking 21 procent meer kwijt dan in december, terwijl de beperkt-cascovariant 17 procent duurder is geworden. Een volledig-cascoverzekering is voor jongeren niet veel meer in prijs gestegen dan voor de gemiddelde autorijder: de premie is met 13 procent verhoogd. Uit de Independer-cijfers blijkt overigens dat de premies voor 24-minners over hun piek heen lijken te zijn: de gemiddelde premie voor alle varianten was in juni 1.015 euro en in juli 1.010 euro. De allrisk-variant was in juli met 1.437 euro zelfs 4 procent goedkoper dan in mei, toen datzelfde product nog 1.494 moest opbrengen.

Een kanttekening is wel op haar plaats: Independer baseert zich bij het overzicht steeds op de drie verzekeringen die het best scoren in de vergelijkingen.

Klik hier voor het onderzoek van Independer.

Geplaatst in rubriek:
Rob van de Laar
Rob van de Laar

Rob van de Laar is als freelance journalist verbonden aan Automotive. Zijn expertise: de autoschade- en verzekeringsbranche.