Schepers (Achmea): netwerk wordt ingedikt in 2018
“Het is nu een olievlek die zich heel langzaam uitbreidt. Mede doordat we dealers aansluiten die zelf ook een schadeherstelbedrijf hebben, en die kunnen we niet verplichten om de schades dan ergens anders naartoe te brengen als hun eigen schadebedrijf aan onze eisen voldoet. Maar in 2018 zullen we weer inkrimpen en zal ook de verhouding tussen dealers en universele bedrijven verschuiven.”
Met hoeveel het netwerk in 2018 wordt verkleind, kon Schepers nog niet zeggen. “Dat we minder herstellers nodig hebben is een logisch gevolg van de ontwikkelingen in de markt: er zijn steeds minder schades te verdelen. We moeten de komende jaren in de gaten houden hoe deze krimp zich doorzet, pas dan kunnen we bepalen hoe groot het netwerk moet zijn. In de eerste helft van 2017 zullen we dat weten.”
Schepers vertelde op de bijeenkomst waarom Achmea heeft gekozen voor de dealer als innameloket. “Vooral consumenten met een auto tot zes jaar oud, gaan het liefste naar de dealer.” En dat het model werkt, blijkt uit de statistieken: het sturingspercentage is sinds de invoering van het nieuwe model, met de dealer als servicepunt, gestegen van 77 naar 83 procent.
Eind dit jaar wil Achmea 90 procent dekking hebben, en dat gaat lukken. Inmiddels zijn Renault, VW, Audi, Dacia, Peugeot, Mercedes, Opel en Nissan aangesloten, en op korte termijn komen daar in ieder geval Volvo, Ford, Citroën en nog een aantal merken bij.
Realistisch
Het jaarcongres van Acoat vond plaats in het Miele Inspirience Center in Vianen. Onder het thema ‘Perspectief door marktrealiteit’ waren er geen hoog overvliegende scenario’s voor 2020, geen sprekers die hun disruptive businessmodel toonden, maar presentaties over de stand van zaken in de markt en hoe daar concreet op in kan worden gespeeld.
Acoat Selected manager Gerhard Aalbers schetste het strijdtoneel: er zijn momenteel ongeveer 1.800 schadebedrijven, 2,2 procent minder dan in 20014. En nog altijd is er overcapaciteit. En zo lang die overcapaciteit er is, delen de opdrachtgevers de lakens uit. Maar die krimpende markt biedt nog wel enkele kansen.
Zo vertelde Remco Ruiter, adviseur bij Akzo Nobel, dat het lakkenmerk nog een werkplaatsmodel wil introduceren met de naam G5. “Dit systeem, dat de workflow bevordert, komt uit de Verenigde Staten. Het heeft alles te maken met repair planning – door een betere administratie, communicatie en rolverdeling zorgen dat iedereen zijn tijd besteedt aan datgene waar hij goed in is.”
Groen gras
Natuurlijk lijkt het gras bij de buren groenen, maar heel veel markten worstelen met de vraag hoe om te gaan met nieuwe toetreders, veranderende consumentenwensen en de toenemende prijsdruk. Hugo Verlind vertelde hoe zijn drukkerij Zalsman is omgeturnd van drukkerij naar communicatiespecialist. “Onze branche gaat van 1.500 bedrijven nu, naar ongeveer 150 in 2025. Ook bij ons is het gras dus niet zo groen.”
Daarna gaf Roeland van Dijk van de Dutch Network Group een kijkje in de keuken van financiers. “Bij de banken hoef je niet aan te kloppen. Ik heb er gewerkt. Al heb je nog zo’n goede businesscase, en ziet je regiomanager het helemaal zitten – op het hoofdkantoor kan maar zo worden besloten dat in jouw sector niet meer wordt geïnvesteerd. Het aantal afwijzingen is in Nederland nog hoger dan in Griekenland of Litouwen.”
In perspectief
Hij liet andere financieringsmogelijkheden zien, waarvan crowd funding nu de grootste trend is. “Het probleem bij banken is dat ze allemaal hetzelfde denken, en mensen aannemen die net zo zijn als zij. Daar zal de verandering dus niet vandaan komen. Er zijn steeds meer investeerdersfondsen die kunnen worden aangewend. In de oude economie verzorgden de banken 80 procent van de financieringen, maar dat wordt niet meer dan de helft. Crowdfunding ging van 14 miljoen euro in 2012 naar 250 miljoen in 2015. Ik plaats het wel even in perspectief: het totale MKB-krediet is 300 miljard. Maar toch, de verandering is zichtbaar.”
Achmea deed zijn strategie voor het eerst uit de doeken bij Automotive. Abonnees kunnen dat artikel hier nog eens nalezen.