Steinbuch (TU/e): strengere regels nodig voor autonoom rijden

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
In Nederland is de aanwezigheid van een bestuurder vooralsnog verplicht. ( foto: Shutterstock)

Na de crashes afgelopen maart met een zelfrijdende Volvo Uber en een Tesla Model S in de autopilot-stand is de acceptatie van autonoom rijden in de Verenigde Staten onder druk komen te staan. In Nederland gaat het ambitieniveau niet omlaag, laat een woordvoerder van Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhoven vandaag weten in het Financieel Dagblad.

Het dodelijke ongeluk met de Volvo van Uber laat de noodzaak zien van strengere wetgeving, zegt hoogleraar Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven in het FD. “De lat moet hoger. De overheid moet autofabrikanten verplichten data van zelfrijdende auto’s openbaar te maken en te delen. Waarom hebben de radar en de camera niets gezien? In de medische sector is het delen van ervaringen, ook fouten, heel normaal.” Lees hier een groot interview met Steinbuch, waarin hij onder meer vertelt over de creatie van superchirurgen.

Zelfcertificering

“Het tragische ongeval in de VS onderstreept dat een actieve rol van de overheid belangrijk is. In de VS is vaak sprake van zelfcertificering en in Arizona zijn er zelfs helemaal geen eisen aan de rol van de menselijke bestuurder. In Nederland werkt het heel anders. Het is een belangrijke voorwaarde dat er altijd een bestuurder aanwezig is, die kan ingrijpen als het nodig is”, aldus Van Nieuwenhoven.

De RDW werkt aan een rijbewijs voor zelfrijdende auto’s en hoopt hiermee een Europese standaard te ontwikkelen.

Nu moet er van de wet een bestuurder in de auto zitten die zijn handen aan het stuur houdt. Maar hoe lang nog? De zogeheten Experimenteerwet wacht op behandeling door de Tweede Kamer. Als die de wet aanneemt, kunnen onder zeer strikte voorwaarden zelfrijdende voertuigen zonder bestuurder de openbare weg op.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Steinbuch (TU/e): strengere regels nodig voor autonoom rijden | Automotive Online

Steinbuch (TU/e): strengere regels nodig voor autonoom rijden

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
In Nederland is de aanwezigheid van een bestuurder vooralsnog verplicht. ( foto: Shutterstock)

Na de crashes afgelopen maart met een zelfrijdende Volvo Uber en een Tesla Model S in de autopilot-stand is de acceptatie van autonoom rijden in de Verenigde Staten onder druk komen te staan. In Nederland gaat het ambitieniveau niet omlaag, laat een woordvoerder van Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhoven vandaag weten in het Financieel Dagblad.

Het dodelijke ongeluk met de Volvo van Uber laat de noodzaak zien van strengere wetgeving, zegt hoogleraar Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven in het FD. “De lat moet hoger. De overheid moet autofabrikanten verplichten data van zelfrijdende auto’s openbaar te maken en te delen. Waarom hebben de radar en de camera niets gezien? In de medische sector is het delen van ervaringen, ook fouten, heel normaal.” Lees hier een groot interview met Steinbuch, waarin hij onder meer vertelt over de creatie van superchirurgen.

Zelfcertificering

“Het tragische ongeval in de VS onderstreept dat een actieve rol van de overheid belangrijk is. In de VS is vaak sprake van zelfcertificering en in Arizona zijn er zelfs helemaal geen eisen aan de rol van de menselijke bestuurder. In Nederland werkt het heel anders. Het is een belangrijke voorwaarde dat er altijd een bestuurder aanwezig is, die kan ingrijpen als het nodig is”, aldus Van Nieuwenhoven.

De RDW werkt aan een rijbewijs voor zelfrijdende auto’s en hoopt hiermee een Europese standaard te ontwikkelen.

Nu moet er van de wet een bestuurder in de auto zitten die zijn handen aan het stuur houdt. Maar hoe lang nog? De zogeheten Experimenteerwet wacht op behandeling door de Tweede Kamer. Als die de wet aanneemt, kunnen onder zeer strikte voorwaarden zelfrijdende voertuigen zonder bestuurder de openbare weg op.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.