‘Uber verplicht taxichauffeurs elektrisch te rijden’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Foto: Shutterstock

Taxidienst Uber wil vanaf 2025 in Amsterdam alleen nog elektrische auto’s op zijn platform hebben aangesloten. Dat vertelt directeur Anabel Diaz in een interview met de DPG-bladen (waaronder Autoweek en het AD vallen). Dit betekent dat chauffeurs die voor Uber willen blijven rijden, een elektrische auto tot hun beschikking moeten hebben.

Dit beleid past prima in dat van de hoofdstad zelf, waar wordt gestreefd naar een ‘emissieloze’ binnenstad. Andere steden volgen na de introductie in Amsterdam en Londen, aldus Diaz tegenover het AD. Welke steden dat zijn hangt af van de infrastructuur. “Je moet als chauffeur niet naar een laadpaal hoeven zoeken. En het moet mogelijk zijn om ’s nachts te laden.”

Om de chauffeurs te faciliteren, probeert Uber korting te bedingen bij autofabrikanten en komen er leasemogelijkheden. De ritten met een elektrische taxi (Uber Green) worden twee euro per rit duurder. Daarvan is 1,50 euro voor de chauffeur en 50 cent voor de taxidienst.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

‘Uber verplicht taxichauffeurs elektrisch te rijden’ | Automotive Online

‘Uber verplicht taxichauffeurs elektrisch te rijden’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Foto: Shutterstock

Taxidienst Uber wil vanaf 2025 in Amsterdam alleen nog elektrische auto’s op zijn platform hebben aangesloten. Dat vertelt directeur Anabel Diaz in een interview met de DPG-bladen (waaronder Autoweek en het AD vallen). Dit betekent dat chauffeurs die voor Uber willen blijven rijden, een elektrische auto tot hun beschikking moeten hebben.

Dit beleid past prima in dat van de hoofdstad zelf, waar wordt gestreefd naar een ‘emissieloze’ binnenstad. Andere steden volgen na de introductie in Amsterdam en Londen, aldus Diaz tegenover het AD. Welke steden dat zijn hangt af van de infrastructuur. “Je moet als chauffeur niet naar een laadpaal hoeven zoeken. En het moet mogelijk zijn om ’s nachts te laden.”

Om de chauffeurs te faciliteren, probeert Uber korting te bedingen bij autofabrikanten en komen er leasemogelijkheden. De ritten met een elektrische taxi (Uber Green) worden twee euro per rit duurder. Daarvan is 1,50 euro voor de chauffeur en 50 cent voor de taxidienst.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.