Vervoersvereniging boos over uitstel compensatieregeling milieuzones

Ondernemers die met hun bestelauto niet in de milieuzones van Utrecht, Rotterdam en vanaf januari Amsterdam mogen komen, zouden hiervoor worden gecompenseerd. Raymond Mens, woordvoerder van Evo, verwacht een grote strop voor ondernemers als deze regeling wordt uitgesteld. “Door de milieuzones moeten velen hun bestelbusjes vervangen. De kosten hiervoor kunnen oplopen tot tienduizenden euro’s per ondernemer.” De Evo en Fenedex, belangenbehartigers van 20 duizend handels- en productiebedrijven, zijn dan ook tegen uitstel.
De milieuzones zijn al ingevoerd in Utrecht en Rotterdam en vanaf 1 januari 2017 wordt Amsterdam ook verboden gebied voor zeer vervuilende auto’s. “Er worden al boetes uitgedeeld, maar dat is oneerlijk. Als de ondernemer de beloofde compensatie niet krijgt, kan hij zijn wagens niet vervangen”, aldus Mens.
Daarom willen Evo en Fenedex dat er geen boetes worden uitgedeeld totdat de compensatieregeling is ingevoerd. “Daarnaast willen we niet dat de regeling nog langer wordt uitgesteld”, vertelt Mens. In Rotterdam zijn er al duizenden auto’s gesloopt voor de milieuzone.
Compensatieregeling als extraatje
Roel Vincken, woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, zegt dat de regeling is uitgesteld omdat er nog wordt gekeken naar de typegoedkeuring van verschillende nieuwe bestelwagens. “Denk aan de emissiefraude van Volkswagen. We willen eerst onderzoek doen om er zeker van te zijn dat de nieuwe bestelbusjes minder fijnstof uitstoten dan de oude.”
Het opschorten van handhaving totdat de compensatieregeling in gaat, vindt Vincken onnodig. “De invoering van milieuzones wordt per gemeente apart geregeld. Zij hebben ook hun eigen tegemoetkomingen. De landelijke compensatieregeling is een extraatje, van in totaal 4 miljoen euro. Ondernemers kunnen rekenen op een compensatie tussen 500 en 2.200 euro per ondernemer.”
Over de invoering van milieuzones is een hoop te doen. Zo protesteerde de klassiekervereniging Knac tegen de invoering van een milieuzone in Utrecht en ging tegen de uitspraak in hoger beroep.