Groenlinks: trek Tesla-taks op naar 100 duizend euro
Volgens het amendement zou deze aanpassing in 2019 zo’n 3 miljoen euro en in 2020 7 miljoen euro aan gederfde belastingen kosten. Van Tongeren stelt voor om dit op te vangen door de overige bijtellingscategorieën op te hogen met 0,1 procentpunt. Zo wordt bijvoorbeeld het standaardbijtellingspercentage 22,1 procent in plaats van 22 procent.
Waterstof
Saillant: als de grens van de `Tesla-taks` wordt opgeschroefd, gaat dit mogelijk ten koste van waterstofauto`s. Om deze nieuwe maar relatief dure aandrijving te stimuleren, vallen namelijk alle waterstofauto`s – ongeacht de hoogte van hun cataloguswaarde – namelijk in de 4 procent bijtellingscategorie.
Mike Belinfante, woordvoerder van Hyundai – een van de eerste merken die een waterstofauto op de markt brengt – zegt nog niet te willen reageren op het amendement. “Er worden zoveel proefbalonnen opgelaten, eerst van de PvdA, nu van Groenlinks, maar het is nog niet concreet genoeg. Het is zaak dat de overheid eerst met een consistent beleid voor de autobelastingen naar buiten treedt.”
Actieplan
Groenlinks presenteerde vorige week een actieplan om elektrisch vervoer een boost te geven aan minister Kamp van Economische Zaken. De partij roept hierin onder meer op de aanschaf van elektrische auto’s fiscaal te stimuleren. Ook moeten overheden het goede voorbeeld geven en zelf een deel van hun vloten met ev’s invullen, en moet de locatie van laadpunten helder weer worden gegeven met verkeersborden. Groenlinks zet in op 200 duizend EV`s op de Nederlandse weg in 2020.