Onderzoek: Nederlander geeft eigen rijgedrag een ruime voldoende

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
Het rijgedrag van ‘de gemiddelde Nederlander’ krijgt een 6,6 (foto: Univé).

Nederlanders zijn uitermate content met hun eigen rijgedrag: dat krijgt gemiddeld een 7, blijkt uit onderzoek van autoverzekeraar Univé onder 1,007 respondenten. Ruim 60 procent geeft zichzelf een 8 of hoger. De andere weggebruikers bakken er veel minder van: de rijstijl van de ‘gemiddelde Nederlander’ krijgt een 6,6.

Univé liet het onderzoek samen met Veilig Verkeer Nederland uitvoeren door Marketrespons, als opmaat voor de lancering van de tool ‘Veilig op Weg’, waarmee de rijstijl kan worden gemeten. “Via deze tool willen we veilig rijgedrag en daarmee de algehele verkeersveiligheid helpen bevorderden”, zegt Johan van den Neste, directeur van Univé Schade. De ‘tool’ monitort in welke mate gebruikers optrekken en afremmen, zich aan de snelheid houden en hun telefoon gebruiken tijdens het rijden. Verzekerden die meetbaar veilig deelnemen aan het verkeer worden beloond met een premiekorting die kan oplopen tot 10 procent.

Veilig op Weg is een initiatief van Univé en Veilig Verkeer Nederland. Volgens VVN-woordvoerder Rob Stomphorst hebben weggebruikers de neiging om zichzelf als een perfecte bestuurder te zien en de schuld bij anderen te leggen. “Onze kritische blik vervaagt en áls we al door hebben dat we zelf gevaarlijke situaties of zelfs bijna een ongeluk veroorzaken, vergeten we dit vaak.”

Positief over partner

Uit het onderzoek blijkt verder dat ruim een kwart van de 65-plussers de eigen rijstijl zeker een 9 waard vindt. Een rapportcijfer dat ook 1 op 5 mannelijke bestuurders zichzelf toekent. Vrouwen geven zichzelf gemiddeld een 7,5. Zij zijn positiever over het rijgedrag van hun partner, dat zij met een 7,7 beoordelen. 19 procent van de vrouwen geeft hun wederhelft zelfs minstens een 9 als het gaat om veilige verkeersdeelname. De meeste respondenten zijn van mening dat vooral (andere) mannen voor meer gevaar op de weg zorgen. 

Eerder dit jaar deed Marketresponse ook onderzoek naar de klanttevredenheid in de autobranche.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Was jarenlang werkzaam als freelancer voor Automobiel Management en kwam in 2019 in dienst bij ProMedia als vaste redacteur. Sinds 2022 schrijft hij onder meer voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Bijt zich nu vast in de dossiers aftermarket en bedrijfsauto's.