Imove.eco start met EV-abonnementen in Nederland

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Bas Bisschop is sinds 1 januari verantwoordelijk voor Imove in Nederland. (Foto: Imove)

Met een zogeheten pre-launch introduceert Imove.eco deze week flexibele auto-abonnementen in Nederland, uitsluitend voor elektrische auto’s. “Juist door onze laagdrempeligheid en flexibiliteit denken we een grote groep te kunnen aanspreken”, vertelt Bas Bisschop, sinds januari countrymanager in Nederland voor Imove, aan Automotive.

Bisschop verwacht eind deze maand daadwerkelijk van start te kunnen gaan; in eerste instantie met Polestar, maar het is nadrukkelijk de bedoeling een breed scala aan EV’s aan te bieden. “We willen juist dat mensen op abonnementsbasis kunnen wennen aan het nieuwe rijden en proberen de meest innovatieve en nieuwe EV’s aan te bieden. Ook wij hebben op dit moment te maken met lange levertijden en beperkte beschikbaarheid, maar vanaf 1 maart kunnen we gegarandeerd met Polestar van start. Ondertussen zijn we nog bezig met de Kia EV6, Ioniq 5, Xpeng en Lightyear“, vertelt Bisschop. “Juist die flexibiliteit maakt een auto-abonnement zo aantrekkelijk”, aldus Bisschop die ook nog benadrukt dat er geen bkr-registratie plaatsvindt als je een abonnement op een auto hebt, zoals dat wel het geval is bij private-lease.

Volgens Bisschop begint de wachtlijst van geïnteresseerden op de website al aardig te lopen. Behalve via de eigen website, kan vanaf deze maand ook via de website van Autoscout24 een auto-abonnement worden afgesloten bij Imove. Tijdens de laatste investeringsronde afgelopen jaar is Autoscout24 namelijk investeerder in Imove geworden. Ook de Zweedse dealerholding Hedin en diverse techinvesteerders zijn ingestapt tijdens deze Series A.

Flexibel 

Imove hoopt het eerste jaar in Nederland op een wagenpark van 300 tot 500 auto’s en streeft binnen twee jaar door te groeien tot zo’n 2 a 3 duizend auto’s. Naar eigen zeggen is het voordeel van de abonnementenservice dat het flexibel is: het aantal kilometers is onbeperkt, de duur van het abonnement is minimaal drie maanden en kan daarna op ieder moment worden opgezegd. Ook kan er worden gewisseld van auto. De verzekering, het onderhoud, reparaties, bandenwissels en schadeherstel zijn via Imove geregeld, via afspraken met ‘gerenommeerde, landelijke partijen’, waarvan Bisschop de namen nog niet kan noemen. Imove functioneert als platform waar behalve eigen auto’s, ook auto’s die worden geleased en auto’s van derden op staan. Zo biedt het platform andere partijen ook de mogelijkheid om auto abonnementen geld te verdienen

B-to-b markt

Imove is een Noorse scale-up, die in 2018 werd opgericht. Snel daarna ging het concept ook naar Zweden en telt het bedrijf meer dan 50 medewerkers. Het totale wagenpark van Imove in Noorwegen en Zweden telt nu 1.500 elektrische auto’s, variërend van 20 verschillende merken en 50 modellen. Het concept profileert zich nadrukkelijk als een onafhankelijk platform en wil een breed scala aan EV’s van verschillende merken aanbieden. Nederland is één van de eerste landen, buiten Noorwegen en Zweden, waar het concept van start gaat, maar ook andere landen zullen volgen.

Op dit moment richt Imove zich nog uitsluitend op de consumentenmarkt, maar inmiddels wordt in Zweden ook met een b-to-b propositie de markt verkend. “Voor het b-to-b segment is juist onze flexibele aanpak interessant, ook omdat we met kortlopende contracten werken. In afwachting van de pilot in Zweden, zullen we dit ook in Nederland gaan doen. maar wanneer dat zal zijn, is nog niet bekend”, vertelt Bisschop. 

Eerder lanceerde bijvoorbeeld ook Lynk & Co abonnementen in ons land.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Imove.eco start met EV-abonnementen in Nederland | Automotive Online

Imove.eco start met EV-abonnementen in Nederland

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Bas Bisschop is sinds 1 januari verantwoordelijk voor Imove in Nederland. (Foto: Imove)

Met een zogeheten pre-launch introduceert Imove.eco deze week flexibele auto-abonnementen in Nederland, uitsluitend voor elektrische auto’s. “Juist door onze laagdrempeligheid en flexibiliteit denken we een grote groep te kunnen aanspreken”, vertelt Bas Bisschop, sinds januari countrymanager in Nederland voor Imove, aan Automotive.

Bisschop verwacht eind deze maand daadwerkelijk van start te kunnen gaan; in eerste instantie met Polestar, maar het is nadrukkelijk de bedoeling een breed scala aan EV’s aan te bieden. “We willen juist dat mensen op abonnementsbasis kunnen wennen aan het nieuwe rijden en proberen de meest innovatieve en nieuwe EV’s aan te bieden. Ook wij hebben op dit moment te maken met lange levertijden en beperkte beschikbaarheid, maar vanaf 1 maart kunnen we gegarandeerd met Polestar van start. Ondertussen zijn we nog bezig met de Kia EV6, Ioniq 5, Xpeng en Lightyear“, vertelt Bisschop. “Juist die flexibiliteit maakt een auto-abonnement zo aantrekkelijk”, aldus Bisschop die ook nog benadrukt dat er geen bkr-registratie plaatsvindt als je een abonnement op een auto hebt, zoals dat wel het geval is bij private-lease.

Volgens Bisschop begint de wachtlijst van geïnteresseerden op de website al aardig te lopen. Behalve via de eigen website, kan vanaf deze maand ook via de website van Autoscout24 een auto-abonnement worden afgesloten bij Imove. Tijdens de laatste investeringsronde afgelopen jaar is Autoscout24 namelijk investeerder in Imove geworden. Ook de Zweedse dealerholding Hedin en diverse techinvesteerders zijn ingestapt tijdens deze Series A.

Flexibel 

Imove hoopt het eerste jaar in Nederland op een wagenpark van 300 tot 500 auto’s en streeft binnen twee jaar door te groeien tot zo’n 2 a 3 duizend auto’s. Naar eigen zeggen is het voordeel van de abonnementenservice dat het flexibel is: het aantal kilometers is onbeperkt, de duur van het abonnement is minimaal drie maanden en kan daarna op ieder moment worden opgezegd. Ook kan er worden gewisseld van auto. De verzekering, het onderhoud, reparaties, bandenwissels en schadeherstel zijn via Imove geregeld, via afspraken met ‘gerenommeerde, landelijke partijen’, waarvan Bisschop de namen nog niet kan noemen. Imove functioneert als platform waar behalve eigen auto’s, ook auto’s die worden geleased en auto’s van derden op staan. Zo biedt het platform andere partijen ook de mogelijkheid om auto abonnementen geld te verdienen

B-to-b markt

Imove is een Noorse scale-up, die in 2018 werd opgericht. Snel daarna ging het concept ook naar Zweden en telt het bedrijf meer dan 50 medewerkers. Het totale wagenpark van Imove in Noorwegen en Zweden telt nu 1.500 elektrische auto’s, variërend van 20 verschillende merken en 50 modellen. Het concept profileert zich nadrukkelijk als een onafhankelijk platform en wil een breed scala aan EV’s van verschillende merken aanbieden. Nederland is één van de eerste landen, buiten Noorwegen en Zweden, waar het concept van start gaat, maar ook andere landen zullen volgen.

Op dit moment richt Imove zich nog uitsluitend op de consumentenmarkt, maar inmiddels wordt in Zweden ook met een b-to-b propositie de markt verkend. “Voor het b-to-b segment is juist onze flexibele aanpak interessant, ook omdat we met kortlopende contracten werken. In afwachting van de pilot in Zweden, zullen we dit ook in Nederland gaan doen. maar wanneer dat zal zijn, is nog niet bekend”, vertelt Bisschop. 

Eerder lanceerde bijvoorbeeld ook Lynk & Co abonnementen in ons land.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.