Interview met Rachel Gómez y Maseland, countrymanager van Autoscout24

Autoscout24: Nieuwe kleuren, design en features

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De huisstijl is volledig vernieuwd. (Screenshot)

Autoscout24 introduceert een nieuw merkimago en komt met een aantal nieuwe features. Dat meldt Rachel Gómez y Maseland, countrymanager van Autoscout24, in een gesprek met Automotive. De occasionportal zal dit jaar onder meer de online koopfunctie uitbreiden en ook krijgen kopers de kans om de auto rechtstreeks aan de handel aan te bieden.

De kleuren blauw en oranje zijn vervangen door geel en antraciet. In de meeste Autoscout24-markten niet een veelvoorkomende kleur voor portals, maar in Nederland wordt de kleur al gebruikt door onder meer Autotrack. Gómez y Maseland stelt dat het nieuwe logo symbool staat voor het nieuwe Autoscout24, dat vorig jaar door moederbedrijf Scout24 werd verkocht aan het Amerikaanse private-equitybedrijf Hellmann&Friedman. Ze is gelukkig met het nieuwe logo. “Het nieuwe design zal ons helpen om nog meer bezoekers en jongeren op het platform te krijgen. Het logo straalt frisheid, eenvoud,  duidelijkheid uit. De nieuwe ‘highlighter’-stijl onderstreept, omcirkelt en markeert de belangrijke informatie; op een digitale speelse manier. Zo maken we moeilijke beslissingen voor mobiliteit gemakkelijker, waarbij onze missie luidt: Make it happen, de kernwaarden van onze nieuwe filosofie.”

Online kopen

Om klanten niet te vervreemden verandert er de komende maand verder niets aan het platform. “Maar daarna willen we snel nieuwe features introduceren. Dat is voor ons een belangrijk onderdeel van Autoscout24 2.0”, zegt de countrymanager. Er zitten veel features aan te komen en een aantal daarvan zijn al op korte termijn te verwachten.

In de toekomst willen we het autobedrijf de mogelijkheid geven om vaker dan eens per vier jaar de koper te benaderen.

Een belangrijke optie die wordt toegevoegd is dat consumenten de mogelijkheid krijgen om via het portal een auto te kopen. Ze maken dan een reservering, waarna het autobedrijf de deal afrondt. “Wij kwalificeren de lead en handelen alles af met het autobedrijf. De klant kan daarbij zelf kiezen voor een verzekering en financiering.” Er wordt al mee getest en voor de zomer moet de verkoopoptie bij 100 duizend auto’s actief zijn. “Uit de testen blijkt dat het product goed aanslaat bij een deel van onze klanten, die waarderen het ontzorgen.”

Private lease

In het verlengde hiervan zou Gómez y Maseland graag zo snel mogelijk autobedrijven de optie geven om private lease aan te bieden. Maar, zegt ze diplomatiek, in Duitsland is private lease wat minder populair en dus is het wachten op groen licht vanuit het hoofdkantoor. Vooral omdat er meer onduidelijkheid over bijkomende kosten was. In Nederland is private lease wel populair en wil ik de optie graag aanbieden.” In het zoekfilter kan de koper dan kiezen voor de optie Maandbedrag. Daarna kan de koper zelf de voorwaarden aanpassen. Autobedrijven kunnen voor het aanbieden van private lease-opties samenwerken met hun eigen financieringspartij, maar kunnen ook gebruik maken van een Autoscout24-partner.

autoscout24 primary solid

Express Verkoop

Wat wel zeker doorgaat is dat Autoscout24 in mei dit jaar start met een verkoopservice waarbij particulieren die hun auto op het platform zetten de mogelijkheid krijgen om deze direct aan autobedrijven aan te bieden. Autoscout24 geeft dan een indicatieve bieding waarmee de consument naar een geselecteerd autobedrijf in de regio kan gaan. “Wij geven een richtprijs, daarvoor gebruiken we onze eigen data. Via het systeem kan vervolgens een afspraak gepland worden tussen verkoper en autobedrijf”, legt Gómez y Maseland uit. Het bedrijf heeft ook hiermee al getest en ziet dat vooral ook het autobedrijf zit te wachten op deze tool. “De uiteindelijke prijs die betaald wordt kan afwijken van onze adviesprijs, maar wij verwachten wel voldoende conversies. Als een autobedrijf de helft afkeurt, dan nemen we de samenwerking met dat autobedrijf onder de loep.”

Meer contact

Tot slot wil het portal ook de belofte waarmaken waarmee bijna alle portals al jaren schermen: namelijk dat ze klant zo goed kennen dat nog voordat deze met zijn zoektocht start al bekend is welke auto er gekocht gaat worden. “We willen zowel consument als autobedrijf meer toegevoegde waarde bieden. Nu hebben we weinig inzicht in de uitkomst van het proces. Wij sturen een lead door, maar daarna zijn wij het zicht kwijt. Door nieuwe producten te bieden en het slimmer omgaan met bigdata denken we de koper veel beter te leren kennen. En die data kunnen we inzetten voor het autobedrijf”, zegt Gómez y Maseland. “Nu koopt een autokoper gemiddeld eens per vier jaar een auto. Maar in de toekomst moeten we het autobedrijf de mogelijkheid kunnen geven om vaker dan eens per vier jaar deze koper te benaderen, met een op maat gemaakt aanbod”, stelt Gómez y Maseland.

Prijsverhoging

Tegelijkertijd met alle wijzigingen heeft Autoscout24 ook de tarieven verhoogd. Prijsverhogingen liggen al jaren moeilijk in Nederland. Gómez y Maseland vindt het jammer dat de prijsdiscussie telkens weer opspeelt. “Wij zijn het beste marketinginstrument voor het autobedrijf. Wij investeren vol in producten waarmee we onze klanten in staat stellen meer auto’s te verkopen, tegen betere prijzen. Als een autobedrijf goed naar zijn return on investment kijkt, dan zou er geen enkele discussie moeten zijn. Vorig jaar hadden wij 21 procent meer bezoeken op onze platforms en leverden wij ruim 10 procent meer kwalitatieve leads aan het autobedrijf.” In het komende nummer van Automotive, dat aanstaande vrijdag verschijnt, staat een uitgebreid artikel over de recente prijsverhogingen bij Autoscout24 en Autotrack.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Autoscout24: Nieuwe kleuren, design en features | Automotive Online
Interview met Rachel Gómez y Maseland, countrymanager van Autoscout24

Autoscout24: Nieuwe kleuren, design en features

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De huisstijl is volledig vernieuwd. (Screenshot)

Autoscout24 introduceert een nieuw merkimago en komt met een aantal nieuwe features. Dat meldt Rachel Gómez y Maseland, countrymanager van Autoscout24, in een gesprek met Automotive. De occasionportal zal dit jaar onder meer de online koopfunctie uitbreiden en ook krijgen kopers de kans om de auto rechtstreeks aan de handel aan te bieden.

De kleuren blauw en oranje zijn vervangen door geel en antraciet. In de meeste Autoscout24-markten niet een veelvoorkomende kleur voor portals, maar in Nederland wordt de kleur al gebruikt door onder meer Autotrack. Gómez y Maseland stelt dat het nieuwe logo symbool staat voor het nieuwe Autoscout24, dat vorig jaar door moederbedrijf Scout24 werd verkocht aan het Amerikaanse private-equitybedrijf Hellmann&Friedman. Ze is gelukkig met het nieuwe logo. “Het nieuwe design zal ons helpen om nog meer bezoekers en jongeren op het platform te krijgen. Het logo straalt frisheid, eenvoud,  duidelijkheid uit. De nieuwe ‘highlighter’-stijl onderstreept, omcirkelt en markeert de belangrijke informatie; op een digitale speelse manier. Zo maken we moeilijke beslissingen voor mobiliteit gemakkelijker, waarbij onze missie luidt: Make it happen, de kernwaarden van onze nieuwe filosofie.”

Online kopen

Om klanten niet te vervreemden verandert er de komende maand verder niets aan het platform. “Maar daarna willen we snel nieuwe features introduceren. Dat is voor ons een belangrijk onderdeel van Autoscout24 2.0”, zegt de countrymanager. Er zitten veel features aan te komen en een aantal daarvan zijn al op korte termijn te verwachten.

In de toekomst willen we het autobedrijf de mogelijkheid geven om vaker dan eens per vier jaar de koper te benaderen.

Een belangrijke optie die wordt toegevoegd is dat consumenten de mogelijkheid krijgen om via het portal een auto te kopen. Ze maken dan een reservering, waarna het autobedrijf de deal afrondt. “Wij kwalificeren de lead en handelen alles af met het autobedrijf. De klant kan daarbij zelf kiezen voor een verzekering en financiering.” Er wordt al mee getest en voor de zomer moet de verkoopoptie bij 100 duizend auto’s actief zijn. “Uit de testen blijkt dat het product goed aanslaat bij een deel van onze klanten, die waarderen het ontzorgen.”

Private lease

In het verlengde hiervan zou Gómez y Maseland graag zo snel mogelijk autobedrijven de optie geven om private lease aan te bieden. Maar, zegt ze diplomatiek, in Duitsland is private lease wat minder populair en dus is het wachten op groen licht vanuit het hoofdkantoor. Vooral omdat er meer onduidelijkheid over bijkomende kosten was. In Nederland is private lease wel populair en wil ik de optie graag aanbieden.” In het zoekfilter kan de koper dan kiezen voor de optie Maandbedrag. Daarna kan de koper zelf de voorwaarden aanpassen. Autobedrijven kunnen voor het aanbieden van private lease-opties samenwerken met hun eigen financieringspartij, maar kunnen ook gebruik maken van een Autoscout24-partner.

autoscout24 primary solid

Express Verkoop

Wat wel zeker doorgaat is dat Autoscout24 in mei dit jaar start met een verkoopservice waarbij particulieren die hun auto op het platform zetten de mogelijkheid krijgen om deze direct aan autobedrijven aan te bieden. Autoscout24 geeft dan een indicatieve bieding waarmee de consument naar een geselecteerd autobedrijf in de regio kan gaan. “Wij geven een richtprijs, daarvoor gebruiken we onze eigen data. Via het systeem kan vervolgens een afspraak gepland worden tussen verkoper en autobedrijf”, legt Gómez y Maseland uit. Het bedrijf heeft ook hiermee al getest en ziet dat vooral ook het autobedrijf zit te wachten op deze tool. “De uiteindelijke prijs die betaald wordt kan afwijken van onze adviesprijs, maar wij verwachten wel voldoende conversies. Als een autobedrijf de helft afkeurt, dan nemen we de samenwerking met dat autobedrijf onder de loep.”

Meer contact

Tot slot wil het portal ook de belofte waarmaken waarmee bijna alle portals al jaren schermen: namelijk dat ze klant zo goed kennen dat nog voordat deze met zijn zoektocht start al bekend is welke auto er gekocht gaat worden. “We willen zowel consument als autobedrijf meer toegevoegde waarde bieden. Nu hebben we weinig inzicht in de uitkomst van het proces. Wij sturen een lead door, maar daarna zijn wij het zicht kwijt. Door nieuwe producten te bieden en het slimmer omgaan met bigdata denken we de koper veel beter te leren kennen. En die data kunnen we inzetten voor het autobedrijf”, zegt Gómez y Maseland. “Nu koopt een autokoper gemiddeld eens per vier jaar een auto. Maar in de toekomst moeten we het autobedrijf de mogelijkheid kunnen geven om vaker dan eens per vier jaar deze koper te benaderen, met een op maat gemaakt aanbod”, stelt Gómez y Maseland.

Prijsverhoging

Tegelijkertijd met alle wijzigingen heeft Autoscout24 ook de tarieven verhoogd. Prijsverhogingen liggen al jaren moeilijk in Nederland. Gómez y Maseland vindt het jammer dat de prijsdiscussie telkens weer opspeelt. “Wij zijn het beste marketinginstrument voor het autobedrijf. Wij investeren vol in producten waarmee we onze klanten in staat stellen meer auto’s te verkopen, tegen betere prijzen. Als een autobedrijf goed naar zijn return on investment kijkt, dan zou er geen enkele discussie moeten zijn. Vorig jaar hadden wij 21 procent meer bezoeken op onze platforms en leverden wij ruim 10 procent meer kwalitatieve leads aan het autobedrijf.” In het komende nummer van Automotive, dat aanstaande vrijdag verschijnt, staat een uitgebreid artikel over de recente prijsverhogingen bij Autoscout24 en Autotrack.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.