Studio Automotive: ‘Klimaatneutrale brandstoffen zijn inefficiënt en duur’

In Studio Automotive bespraken Sigrid de Vries (secretaris-generaal van Clepa, branchevereniging van toeleveranciers) en Arie Bleijenberg (voorzitter milieuorganisatie Transport&Environment) samen met presentator Luberto van Buiten het klimaatplan ‘Fit for 55’, met daarin aangescherpte eisen voor de autobranche.
De Vries vindt dat de plannen van de Commissie te veel gericht zijn op EV’s, terwijl Bleijenberg dat goed begrijpt. “Klimaatneutrale brandstoffen zijn er, maar ze zijn te duur en te inefficiënt voor personenwagenvervoer.” De Vries stelt dat de plannen sowieso veel geld kosten. “Klimaatneutraal worden is duur. Dat geldt ook voor elektrisch rijden, er gaat nu veel geld naar incentives om mensen elektrisch te laten rijden. Als de schaal voor niet-fossiele hernieuwbare brandstoffen vergroot wordt, dan worden deze goedkoper. Het is complex en er zullen verschillende maatregelen naast elkaar genomen moeten worden.”
Voldoende tijd
Verder stelt De Vries dat de toeleveranciers de tijd moeten krijgen om de omslag te maken. “Toeleveranciers en autofabrikanten krijgen te weinig tijd om de omslag te maken, maar we hebben ze wel nodig Een enorm industrieel complex moet een omslag maken, dan is het niet slim om wegen, zoals hernieuwbare brandstoffen, af te sluiten. Daardoor verslechtert ook nog eens de concurrentiepositie.” Ook vreest ze dat er veel banen zullen verdwijnen.
Bleijenberg stelt dat per saldo alle onderzoeken laten zien dat de overgang naar elektrisch rijden uiteindelijk meer banen zal opleveren. “Dat zijn misschien geen banen bij Volkswagen maar wel banen die nodig zijn. Daarom ben ik blij met het sociale klimaatfonds, om omscholing mogelijk te maken.”
De uitzending is hieronder terug te zien: