ADAC: kofferbakruimte vaak kleiner dan volgens fabrieksopgaaf

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
ADAC adviseert consumenten om vooral zelf de kofferbakruimte te testen. (Foto: Shutterstock)

Uit een kofferbaktest van autorijdersbond ADAC bij 150 automodellen blijkt dat vooral bij grotere auto’s de kofferbakruimte veel kleiner is dan volgens fabrieksopgaaf. Auto’s in het prijsvechterssegment geven de meest realistische opgaaf; zo blijkt uit de meting van ADAC dat de kofferbakruimte van een Dacia Duster 410 liter is, waar de fabrikant 413 liter opgeeft. ADAC meet de ruimte met schuimblokken tussen de bodem en de hoedenplank.

De afwijkingen lopen op tot wel 325 liter en zijn het grootste bij de premiummerken. Bij de Volvo XC90 is de kofferbakruimte volgens de fabrikant 721 liter, maar volgens de ADAC-meting 475 liter. Bij de VW Sharan is het verschil zelfs 325 liter.

Een verklaring voor de grote verschillen is dat autofabrikanten niet allemaal op dezelfde manier de inhoud meten, zegt de Duitse bond. ADAC heeft daarom een uniforme meetmethode ontwikkeld; zo zijn alle instelbare onderdelen zoals de verstelbare achterbank, op dezelfde positie gezet. Als hoogte wordt gerekend tot de onderkant van de hoedenplank of achterruit. Diverse autofabrikanten rekenen tot de bovenkant van de achterbank. 

De opgaaf van de fabrikant is slechts een indicatie; naast het bekijken van het overzicht van ADAC geeft de bond de tip aan consumenten om de kofferbakruimte vooral zelf te testen.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

ADAC: kofferbakruimte vaak kleiner dan volgens fabrieksopgaaf | Automotive Online

ADAC: kofferbakruimte vaak kleiner dan volgens fabrieksopgaaf

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
ADAC adviseert consumenten om vooral zelf de kofferbakruimte te testen. (Foto: Shutterstock)

Uit een kofferbaktest van autorijdersbond ADAC bij 150 automodellen blijkt dat vooral bij grotere auto’s de kofferbakruimte veel kleiner is dan volgens fabrieksopgaaf. Auto’s in het prijsvechterssegment geven de meest realistische opgaaf; zo blijkt uit de meting van ADAC dat de kofferbakruimte van een Dacia Duster 410 liter is, waar de fabrikant 413 liter opgeeft. ADAC meet de ruimte met schuimblokken tussen de bodem en de hoedenplank.

De afwijkingen lopen op tot wel 325 liter en zijn het grootste bij de premiummerken. Bij de Volvo XC90 is de kofferbakruimte volgens de fabrikant 721 liter, maar volgens de ADAC-meting 475 liter. Bij de VW Sharan is het verschil zelfs 325 liter.

Een verklaring voor de grote verschillen is dat autofabrikanten niet allemaal op dezelfde manier de inhoud meten, zegt de Duitse bond. ADAC heeft daarom een uniforme meetmethode ontwikkeld; zo zijn alle instelbare onderdelen zoals de verstelbare achterbank, op dezelfde positie gezet. Als hoogte wordt gerekend tot de onderkant van de hoedenplank of achterruit. Diverse autofabrikanten rekenen tot de bovenkant van de achterbank. 

De opgaaf van de fabrikant is slechts een indicatie; naast het bekijken van het overzicht van ADAC geeft de bond de tip aan consumenten om de kofferbakruimte vooral zelf te testen.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.