Corona-liveblog #23: Acea presenteert richtlijnen herstart auto-industrie | MG doneert miljoen mondkapjes
16:45 | Acea presenteert richtlijnen voor herstart auto-industrie
Acea heeft vier richtlijnen gepresenteerd die een herstart van de Europese auto-industrie mogelijk moeten maken. Volgens Eric-Mark Huitema, directeur-generaal van de belangenvereniging van autofabrikanten, is het belangrijk dat de sector nieuw leven ingeblazen wordt. Dit meldt Acea.
Huitema stelt dat de auto-industrie een sterke bijdrage kan leveren aan de industriële strategie van de EU, de Europese Green deal en een voortrekkersrol op het gebied van innovatie. Het hervatten van de werkzaamheden kan, volgens Acea, met een gecoördineerde strategie om de productie van voertuigen op gang te brengen. “Het is van vitaal belang dat zowel fabrikanten als leveranciers hun fabrieken snel en gelijktijdig in de hele toeleveringsketen en in alle landen aan de gang kunnen krijgen. Anders is het onmogelijk om terug te keren naar een volledige productie”, aldus Acea.
Daarnaast is het volgens Huitema van cruciaal belang dat schoon wegvervoer en mobiliteit voor iedereen betaalbaar zijn. “Gezien de kwetsbare economische situatie zullen veel consumenten en professionele vervoerders echter niet in staat zijn om nieuwe voertuigen aan te schaffen”. Acea pleit daarom voor regelingen voor alle voertuigcategorieën in de EU. Dit moet de vernieuwing van het wagenpark weer op gang brengen.
Acea pleit verder voor een breed netwerk van laad- en herlaadinfrastructuur om de vloot op een milieuvriendelijke manier te vernieuwen. De productiestop leidde volgens Acea tot een productieverlies van 1,5 miljoen voertuigen in Europa.
11:20 | MG doneert miljoen mondkapjes
MG Motor Europe doneert één miljoen mondkapjes aan de gezondheidszorg en ziekenhuispersoneel in Nederland, Noorwegen, België, Luxemburg Frankrijk en Oostenrijk. Daarvan zijn er 350 duizend bij het Nederlandse Rode Kruis afgeleverd. Daarnaast stelt MG 30 nieuwe, elektrische MG ZS EV SV’s beschikbaar om zorgmedewerkers door het hele land te ondersteunen met hun mobiliteit. “Het zorgpersoneel staat onder enorme druk, ze hebben genoeg persoonlijke beschermingsmiddelen nodig om hun eigen veiligheid te kunnen garanderen tijdens deze pandemie. Met het doneren van mondkapjes en onze voertuigen hopen we hier een kleine bijdrage aan te kunnen leveren”, zegt Frank Meijer, directeur sales en marketing bij MG Europe.
10:00 | Meer biedingen en taxaties
Het aantal biedingen en taxaties is voor de derde week op rij toegenomen. Dat meldt Autotelex in zijn nieuwe coronabarometer. De restwaardebepaler heeft tot op heden beperkte restwaardecorrecties doorgevoerd. Langzaam maar zeker beginnen branche en kopers te wennen aan de situatie. Dat is volgens Autotelex positief. Maar de belangrijkste vraag is volgens Autotelex hoe lang bedrijven nog (te) lage biedingen kunnen weerstaan. Lees het hele artikel hier.
08:55 | ‘Duitse autodealers kunnen weer open’
Duitse autodealers mogen hun showrooms weer openen vanaf 20 april. De heropening is mogelijk door een overeenkomst tussen federale en deelstaatregeringen over nieuwe regelgeving. Dit meldt Automobilwoche.
Hildegard Müller, voorzitter van de Duitse Vereniging van de Automobielindustrie (VDA), noemt het openen van de showrooms een belangrijke en noodzakelijke stap op weg naar het opvoeren van de productie. “Er is geen productie zonder verkoop. Een uniforme procedure voor de hele EU is ook nodig om de productie en de markt weer op gang te brengen”. Het heropenen is alleen mogelijk voor showrooms met een verkoopoppervlakte van maximaal 800 vierkante meter. Vanwege de coronacrisis nam de vraag naar auto’s af in Duitsland, waardoor de Duitse auto-industrie voor een overschot vreest.
08:50 | Driekwart Bovag-leden houdt vertrouwen in goede afloop
In totaal 76 procent van alle Bovag-leden geeft aan vertrouwen te hebben deze crisis goed door te komen, dat is 5 procentpunt meer dan bij de vorige peiling. Dat blijkt uit de vierde coronamonitor van de brancheorganisatie. Het geschatte omzetverlies ligt inmiddels op 47 procent, ietsjes hoger dan vorige week. En net als bij de vorige peiling denkt 80 procent binnen drie maanden krediet nodig te hebben.
Het aantal bedrijven dat verwacht mensen te moeten ontslaan is licht (2 procentpunt) gestegen naar 29 procent. Bovag heeft ook gevraagd van welke hulpregelingen gebruik wordt gemaakt. 34 procent heeft een NOW-aanvraag gedaan en 28 procent wil van de coulanceregeling van de Belastingdienst gebruik maken. Van de Togs-regeling wil 9 procent gebruik maken. De regeling is niet goed toepasbaar voor Bovag-bedrijven. Bovag wil daarom uitbreiding van de sectoren die in aanmerking komen voor deze regeling.
Bekijk hier een interview met Han ten Broeke, de nieuwe voorzitter van Bovag.
08:40 | Geen dividend bij Pirelli
Pirelli verwacht dat de afzet van banden met 18 tot 20 procent zal krimpen als gevolg van de corona-uitbraak. Dit maakt de bandenproducent bekend. De afzet van premiumbanden zal naar verwachting 14 procent krimpen en voor de standaardbanden loopt de daling op tot 26 procent. De omzet daalt naar verwachting van 5,4 naar 4,3 miljard euro en het bedrijf verwacht een miljardenverlies. Om zich te wapenen heeft de bandenfabrikant ingezet op kostenbesparingen en is het mes gezet in investeringen. Verder zal Pirelli geen dividend uitkeren over 2019.
08:30 | ‘Volkswagen en Volvo starten productie weer op’
Volkswagen heeft op 20 april een herstart gepland van zijn fabriek in het Duitse Zwickau, waar het bedrijf de ID.3 produceert. Vervolgens hervatten de fabrieken in Wolfsburg, Emden en Hannover de activiteiten op 27 april. En Volvo heeft zijn productie in Zweden deels weer hervat. Dit meldt Automobilwoche.
Naast de Duitse fabrieken hervat Volkswagen de werkzaamheden in de Slowaakse fabriek op 20 april. De resterende Duitse productiefaciliteiten volgen een week later evenals de fabrieken in Portugal, Spanje, de Verenigde Staten en Rusland. In mei moet ook de productie weer opgestart worden in Zuid-Afrika, Argentinië, Brazilië en Mexico. De productiestop kostte Volkswagen wekelijks 2 miljard euro.
Volvo start de productie van componenten en delen weer op in de fabriek in Olofstrom in Zweden. In de komende weken moet ook de rest van de productie weer opgestart worden. Bekijk het coronanieuws van de afgelopen weken in ons dossier.