"We kunnen dit niet zonder het bedrijfsleven"

Nieuw opleidingscentrum Nextechnician opent zijn deuren

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Nextechnician wil onderwijs en bedrijfsleven dichter bij elkaar brengen.

In Amsterdam is vandaag het nieuw gebouwde opleidingscentrum voor mobiliteitstechniek, Nextechnician officieel geopend. Het opleidingscentrum is tot stand gekomen door een nauwe samenwerking tussen het mbo college Westpoort, de gemeente en een groot aantal (dealer)bedrijven in de regio. De leslocatie is officieel geopend door Stan Katee, directeur economische zaken van de gemeente Amsterdam.

Er is een grote kloof ontstaan tussen de vraag van het bedrijfsleven en de kennis van studenten

“Het kostte bloed, zweet en tranen, maar het staat er. Dankzij Nextechnician kunnen wij onze mobiliteitsstudenten laten studeren met de nieuwste apparatuur en helpen bij het vinden van een baan. Zonder ondersteuning van het bedrijfsleven zouden wij dit niet kunnen kunnen bieden. De innovaties in de mobiliteitsbranche gaan zo razendsnel dat er in de afgelopen jaren een grote kloof is ontstaan tussen de vraag van het bedrijfsleven en de kennis en vaardigheden van studenten”, aldus Florus Roelofsen, voorzitter van Nextechnician en mbo college Westpoort.Nextechnician wil vooral een broedplaats zijn voor technisch talent. Lees hier meer.

“Dit unieke onderwijsconcept biedt toekomstperspectief aan zowel de afgestudeerden van het mbo, als aan de mobiliteitsbranche”, aldus Roelofsen. “Onze opleidingen zijn beter voorbereid op een toekomst met EV’s. Bedrijven met wie we samenwerken, bieden materialen en gastlessen aan.” Zo leren studenten vanaf 2020 Zero Emission bussen repareren. De opleiding Bedrijfsautotechniek ontwikkelt deze opleiding samen met Connexxion en GVB. Daarnaast huist bijvoorbeeld ook de Truck Academy in het pand. 

Frustratie

Er is vijf jaar lang hard gewerkt aan de realisatie van het technische onderwijsconcept en het nieuwe gebouw, pal langs de A10 in Amsterdam. De plannen zijn ontstaan uit een groeiende frustratie van autobedrijven in en rondom de hoofdstad. Zij hebben moeite om de juiste, technische mensen te vinden en merken dat theorie en praktijk onvoldoende op elkaar aansluiten, omdat studenten niet met up to date apparatuur leren omgaan. “We vinden het belangrijk dat de invloed van het bedrijfsleven op het onderwijs zich niet beperkt tot een incident, maar dat er een structurele, langetermijnvisie achterligt. Dat betekent dus ook invloed op de inhoud van het lesprogramma en de praktijklessen in de werkplaats”, zei Jacques Neefs, programmadirecteur van Nextechnician, eerder in gesprek met Automotive. Zo heeft de school in samenwerking met schadebedrijven all-in-one spuitcabines, maar ook importeurs zoals BMW, Pon of dealerholdings zoals Stern, werken mee.

Hoe & wat 

Het nieuwe opleidingscentrum telt in totaal 4 duizend vierkante meter. Hiervan is 2.800 vierkante meter gereserveerd voor het ROC/MBO, terwijl 1.200 vierkante meter bijvoorbeeld door bedrijven of organisaties als praktijk- of kenniscentrum kan worden gebruikt. Auto- en bedrijfswagentechniek, schadeherstel, maar ook fiets- en motortechniek zijn de belangrijkste studierichtingen. Zo’n 700 leerlingen volgen een mbo-opleiding op de nieuwe locatie. Behalve uit eigen middelen van het ROC Amsterdam, is er gebruik gemaakt van gelden van het Regionaal Investeringsfonds en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Ook de gemeente Amsterdam heeft een financiële bijdrage geleverd.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.