ABN Amro: deelvervoer nog te veel gedoe

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Mensen willen wel deelvervoer, maar zonder veel gedoe, meldt onderzoek van ABN AMRO. (Foto: Shutterstock)

De eigen auto is niet meer heilig. Bijna de helft van de Nederlanders geeft aan interesse te hebben in een abonnement waarmee ze alle soorten vervoer kunnen gebruiken. Dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro. Volgens het rapport is 61,4 procent van de mensen bereid zijn reisgedrag te (her)overwegen en staan ze open voor nieuwe initiatieven, maar ze maken er nu nog nauwelijks gebruik van. 

In de praktijk blijkt dat veel mensen het beschikbare, alternatieve vervoer niet goed genoeg vinden. Met name omdat het niet voldoet aan de ‘van deur tot deur’- behoefte. Deelvervoer wordt gezien als ‘gedoe’: van te voren moet een auto worden gereserveerd en vaak moet een stukje worden gelopen voordat aan de reis kan worden begonnen. Daarbij komt dat lang niet overal deelvervoer aanwezig is in de directe omgeving.

Volgens ABN Amro is MaaS een veelbelovende oplossing. Voorwaarde is wel dat mensen via deelvervoer net zo eenvoudig op de plaats van bestemming komen als met de eigen auto. “MaaS heeft veel potentie, mits het vervoersaanbod als het gaat om gemak, vertrouwen en prijs kan concurreren met de eigen auto”, meent Franka Rolvink Couzy, hoofd sector Research van ABN Amro.

Eerst zien dan geloven

De meeste mensen (55%) verwachten in de toekomst wel steeds vaker van MaaS gebruik te maken, dat is het dubbele ten opzichte van een jaar geleden. Een overgrote meerderheid (93%) maakt echter nu nog geen gebruik van deelvervoer. Dat komt volgens het onderzoek mede omdat consumenten zich afvragen of er wel altijd een auto/fiets beschikbaar is op het moment dat ze die nodig hebben. Ook vrezen ze voor administratieve rompslomp. ‘Eerst zien, dan geloven’, is een veelgehoord argument.

Het alternatieve vervoer dat er nu is, is voor veel mensen niet genoeg. Te duur, niet fris, te traag of onvoldoende aansluitend op de ‘deur-tot-deur’-behoefte, zijn veelgehoorde argumenten, melden de onderzoekers. Ook is de openbare ruimte ingericht op de manier waarop we vervoer nu gebruiken met een grote rol voor de auto. En het OV sluit niet aan vanwege het gesloten betalingssysteem, terwijl de gebruiker gemak wil en er nu een internationale, open standaard mist waarin iedereen dezelfde taal spreekt. Grote spelers als Pon en Autobinck proberen deze barrières weg te halen, maar dat gaat stapje voor stapje.

Het rapport is onderdeel van de Monitor Duurzaamheid, een onderzoek dat ieder kwartaal wordt uitgevoerd onder ruim duizend Nederlanders.

Bekijk hier het rapport in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.