Op bezoek | De timing van Ticketswap

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Eric Louwman vertelde hoe zijn bedrijf mentaal marktleider wil worden.

Het verschil in stijl was treffend, tussen de strak-in-het-pak en met statuur presenterende bestuurder Louwman en de innovator-in-spijkerbroek aanpak van Ober, die zelf nog het meest verrast leek van het succes van zijn online kaartjesruildienst en het feit dat hij op het podium stond tijdens de uitreiking van de Geerlig Riemerprijs van opleidingsinstituut IVA.anne roos woolderink wint geerlig riemerprijs

Eric Louwman ging met de toeschouwers in een slideshow langs de belangrijkste stappen in het 100-jarige bestaan van de auto-importeur, met aansluitend een summier kijkje in de nabije toekomst. Zijn bedrijf wil mentaal marktleider zijn in mobiliteit, en de complete waardeketen beheersen waarbij in alle facetten de hoogste klanttevredenheid wordt gerealiseerd. “Want als je alleen als beste scoort in de aflevering van nieuwe auto’s, word je op termijn irrelevant”, aldus de Louwman-ceo tegen de zaal vol IVA-studenten en genodigden uit het bedrijfsleven. Het bedrijf heeft met het (al jaren verlieslatende) Welzorg een stap gezet naar de mobiliteit voor ouderen, met Auto.nl is het actief in online verkoop, maar met de andere mobiliteitsdiensten – zoals deelconcept Wego – lijkt het een achterstand te hebben op de twee andere grote spelers, Autobinck en Pon.Lees het het interview met Louwman-ceo John Heller: we zijn bijna uit de zorgen.

Die timing waar Louwman over sprak, is het moment waarop je in een nieuwe markt stapt. “Wij stapten in de jaren ’60 in het importschap van Toyota. Dus we weten uit ervaring: als de rest roept dat je gek geworden bent, heb je waarschijnlijk beet.” Louwman ziet de huidige tijd als een tussenperiode, zoals de beginjaren van de auto waarin binnen 20 jaar de complete mobiliteit veranderde. “Zoiets komt eens in de 100 jaar voorbij. Prijs jezelf gelukkig dat je er onderdeel van uit mag maken”, zo sprak hij tot de aanwezige IVA-studenten.

Prijs jezelf gelukkig dat je er onderdeel van uit mag maken.

Louwman-president Eric Louwman

Ober heeft het momentum van de technologische revolutie in ieder geval gegrepen. Hij kende wel wat mensen die het altijd lastig vonden om hun concertkaartjes door te verkopen als ze zelf niet konden, of juist van anderen te kopen, vanwege de onbetrouwbaarheid van sites waarop ze werden aangeboden. Hij had een plan om deze handel in concertkaartjes te faciliteren. Een kennis van hem kon wel een site bouwen. Zo ontstond Ticketswap. “Toen we 20 kaartjes hadden geruild, vond ik wel dat er sprake was van tractie. We stuurden een persbericht uit dat door diverse media werd opgepikt. Daarna ging het lopen.” Inmiddels verkopen ongeveer 3 miljoen mensen per jaar (in 20 landen) hun kaartjes via de dienst. “Veel onbetrouwbare partijen in online ticketverkoop zijn nu niet meer in de lucht, dus in die zin is onze missie geslaagd”, aldus Ober.

Parallel

Als er één parallel is tussen de bedrijven Louwman en Ticketswap is het dat ze, ieder in hun eigen tijd, iets op de markt introduceerden dat er nog niet was – zonder zich al te druk te maken om de risico’s.  Juist het gebrek aan een erfenis of bagage maakt dat Louwman in de jaren ’60 en Ticketswap in deze tijd konden uitgroeien tot succesvolle ondernemingen. Terwijl grote bedrijven, die veel te verliezen hebben, veel minder wendbaar zijn. Voor de IVA-studenten is het dus, zoals Louwman al stelde, een prachtige tijd: geen baan, hypotheek en kinderen en dat in een snel veranderende wereld volop kansen. Dat geeft vrijheid om met iets nieuws te komen. En nog belangrijker: om dat goed te timen. Want hoe meer je te verliezen hebt, hoe lastiger het timen wordt. Het voordeel dat Ticketswap nu heeft, kan op lange termijn een nadeel worden. Iets dat Louwman met Welzorg aan den lijve ondervindt.

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online-rubriek Op bezoek leest u wat ons daarbij opviel. Wat: Uitreiking Geerlig Riemerprijs / Wanneer: woensdag 15 mei / Waar: IVA Driebergen / Aantal bezoekers: n.b. / Doelgroep: Studenten aan de IVA Businesschool en genodigden uit de autobranche.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Op bezoek | De timing van Ticketswap | Automotive Online

Op bezoek | De timing van Ticketswap

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Eric Louwman vertelde hoe zijn bedrijf mentaal marktleider wil worden.

Het verschil in stijl was treffend, tussen de strak-in-het-pak en met statuur presenterende bestuurder Louwman en de innovator-in-spijkerbroek aanpak van Ober, die zelf nog het meest verrast leek van het succes van zijn online kaartjesruildienst en het feit dat hij op het podium stond tijdens de uitreiking van de Geerlig Riemerprijs van opleidingsinstituut IVA.anne roos woolderink wint geerlig riemerprijs

Eric Louwman ging met de toeschouwers in een slideshow langs de belangrijkste stappen in het 100-jarige bestaan van de auto-importeur, met aansluitend een summier kijkje in de nabije toekomst. Zijn bedrijf wil mentaal marktleider zijn in mobiliteit, en de complete waardeketen beheersen waarbij in alle facetten de hoogste klanttevredenheid wordt gerealiseerd. “Want als je alleen als beste scoort in de aflevering van nieuwe auto’s, word je op termijn irrelevant”, aldus de Louwman-ceo tegen de zaal vol IVA-studenten en genodigden uit het bedrijfsleven. Het bedrijf heeft met het (al jaren verlieslatende) Welzorg een stap gezet naar de mobiliteit voor ouderen, met Auto.nl is het actief in online verkoop, maar met de andere mobiliteitsdiensten – zoals deelconcept Wego – lijkt het een achterstand te hebben op de twee andere grote spelers, Autobinck en Pon.Lees het het interview met Louwman-ceo John Heller: we zijn bijna uit de zorgen.

Die timing waar Louwman over sprak, is het moment waarop je in een nieuwe markt stapt. “Wij stapten in de jaren ’60 in het importschap van Toyota. Dus we weten uit ervaring: als de rest roept dat je gek geworden bent, heb je waarschijnlijk beet.” Louwman ziet de huidige tijd als een tussenperiode, zoals de beginjaren van de auto waarin binnen 20 jaar de complete mobiliteit veranderde. “Zoiets komt eens in de 100 jaar voorbij. Prijs jezelf gelukkig dat je er onderdeel van uit mag maken”, zo sprak hij tot de aanwezige IVA-studenten.

Prijs jezelf gelukkig dat je er onderdeel van uit mag maken.

Louwman-president Eric Louwman

Ober heeft het momentum van de technologische revolutie in ieder geval gegrepen. Hij kende wel wat mensen die het altijd lastig vonden om hun concertkaartjes door te verkopen als ze zelf niet konden, of juist van anderen te kopen, vanwege de onbetrouwbaarheid van sites waarop ze werden aangeboden. Hij had een plan om deze handel in concertkaartjes te faciliteren. Een kennis van hem kon wel een site bouwen. Zo ontstond Ticketswap. “Toen we 20 kaartjes hadden geruild, vond ik wel dat er sprake was van tractie. We stuurden een persbericht uit dat door diverse media werd opgepikt. Daarna ging het lopen.” Inmiddels verkopen ongeveer 3 miljoen mensen per jaar (in 20 landen) hun kaartjes via de dienst. “Veel onbetrouwbare partijen in online ticketverkoop zijn nu niet meer in de lucht, dus in die zin is onze missie geslaagd”, aldus Ober.

Parallel

Als er één parallel is tussen de bedrijven Louwman en Ticketswap is het dat ze, ieder in hun eigen tijd, iets op de markt introduceerden dat er nog niet was – zonder zich al te druk te maken om de risico’s.  Juist het gebrek aan een erfenis of bagage maakt dat Louwman in de jaren ’60 en Ticketswap in deze tijd konden uitgroeien tot succesvolle ondernemingen. Terwijl grote bedrijven, die veel te verliezen hebben, veel minder wendbaar zijn. Voor de IVA-studenten is het dus, zoals Louwman al stelde, een prachtige tijd: geen baan, hypotheek en kinderen en dat in een snel veranderende wereld volop kansen. Dat geeft vrijheid om met iets nieuws te komen. En nog belangrijker: om dat goed te timen. Want hoe meer je te verliezen hebt, hoe lastiger het timen wordt. Het voordeel dat Ticketswap nu heeft, kan op lange termijn een nadeel worden. Iets dat Louwman met Welzorg aan den lijve ondervindt.

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online-rubriek Op bezoek leest u wat ons daarbij opviel. Wat: Uitreiking Geerlig Riemerprijs / Wanneer: woensdag 15 mei / Waar: IVA Driebergen / Aantal bezoekers: n.b. / Doelgroep: Studenten aan de IVA Businesschool en genodigden uit de autobranche.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.