Amber, Lightyear en Tesla openen nieuw pand

Op Bezoek | Automotive Brainport eist hoofdrol op

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Steven Nelemans van Amber bij de voormalige Philips energiecentrale, waar nu het hoofdkantoor van Amber is gehuisvest (foto: Automotive)

In 2013 opende Tesla in Eindhoven de eerste Tesla Store, met ruimte voor één auto. Ondergebracht in een hoekje bij Van Laarhoven verkocht Tesla vanuit die vestiging tweeduizend auto’s. Gisteren opende het bedrijf in Eindhoven een nieuwe showroom met werkplaats, van in totaal vijfduizend vierkante meter. De showroom biedt ruimte voor tientallen Tesla’s: het concern mikt op een forse groei. Die moet vooral komen van de Model 3, vertelde country director Kim Liebregts in een wervende speech. Kort daarna onthulde zij samen met communicatiemanager Joris Steenman een felrode Model 3 – de auto die sinds drie weken in ons land is en al meerdere onthullingen achter de rug heeft. De uitlevering aan klanten begint in februari volgend jaar. 

tesla foto maarten bJoris Steenman en Kim Liebregts onthullen de Tesla Model 3

Met Eindhoven erbij heeft Tesla nu acht service centers, ofwel werkplaatsen. Om Tesla-rijders te faciliteren zijn er inmiddels ook tien Tesla’s Model S omgebouwd voor ‘mobile service’: een monteur rijdt naar het huis of werk van de klant en repareert ter plekke de Tesla. Als servicewagens worden ingeruilde Tesla’s S gebruikt, die met de nodige aanpassingen weer jaren mee kunnen. Het concept van de mobiele monteur zal worden toegepast voor zoveel mogelijk reparaties waar geen brug voor nodig is. Kleine klussen aan interieur en verlichting, maar ook remblokjes vervangen en in de toekomst wellicht ook het wisselen van koelvloeistof.

Lightyear-fabriek in Helmond

Lightyear opende dezelfde dag de gloednieuw gebouwde autofabriek in Helmond, op een steenworp afstand van Eindhoven. Lightyear is de spin-off van het studentenproject van de TU Eindhoven, dat meerdere keren de Solar Challenge won. In Helmond moet vanaf eind 2020 de Lightyear One van de band rollen, aanvankelijk in een oplage van 1.500 stuks per jaar. De fabriek van drieduizend vierkante meter werd feestelijk geopend door ceo Lex Hoefsloot en Elly Blanksma, burgemeester van Helmond. Wederom door een onthulling, nu van het kale chassis van de Lightyear One, het eerste model.

lightyear foto maarten bLex Hoefsloot en Elly Blanksma onthullen het chassis van de Lightyear One.

Hoe de Lightyear One er precies uit komt te zien wil het bedrijf nog even geheim houden, maar het is duidelijk een auto van Tesla S-achtige proporties. Ook de basisprijs van 119 duizend euro (ex btw) wijst in die richting. De Lightyear One is volgens Hoefsloot echter veel lichter van gewicht, waardoor de auto een grotere actieradius heeft. Lightyear claimt dat de auto die straks te koop komt een actieradius krijgt van 800 kilometer, 2,5 maal minder stroom verbruikt dan een Tesla en maar liefst acht maal lagere gebruikskosten heeft. Uniek is de combinatie van een lichte en zuinige elektrische auto met zonnepanelen op het dak, die de auto op een doorsnee Nederlandse dag een extra actieradius van circa 30 kilometer bieden.

De Lightyear One is nu ook via Leaseplan te bestellen.

Dat klinkt aantrekkelijk, vindt ook Erik Henstra van Leaseplan, die de druk bezochte opening luister bijzette met de aankondiging dat de Lightyear One vanaf nu via Leaseplan te bestellen is. Daarmee zal het aantal aanbetaalde orders – op dit moment 77 – flink groeien, hoopt Hoefsloot. Technisch directeur Arjo van der Ham werkt op dit moment met zijn team aan het productierijp maken van de auto, waarbij zoveel mogelijk delen extern worden ingekocht. Met name de zonnepanelen, de elektrische motoren (die in de wielen worden gebouwd) en de elektronica worden in eigen huis gefabriceerd, vertelde Van der Ham aan Automotive.

Nieuw kantoor voor Amber

Maar nog was deze elektrische donderdag in Brainport Eindhoven-Helmond niet voorbij, want ‘s avonds was het feest bij Amber Mobility. Het deelautoconcept gaf een housewarming party voor zo’n 250 gasten om het nieuwe kantoor in te wijden. Dat is sinds twee weken gevestigd in een bedrijfsverzamelgebouw in het ‘innovation powerhouse’, een oude elektriciteitscentrale van Philips, met dank aan een financiële injectie van de Pala Group. Amber groeide afgelopen jaar explosief. In november 2017 had de startup twee hubs en vijf BMW’s i3. “Inmiddels zijn we actief in alle grote Nederlandse steden en hebben we 140 auto’s, meer dan 35 hubs en vijftig medewerkers”, vertelt ceo Steven Nelemans. Daarmee is Amber de fase van startup definitief ontgroeid. “Het succes komt vooral doordat wij altijd garanderen dat er een auto voor je klaar staat”, vertelt Nelemans. “We hebben een algoritme dat de vraag voorspelt en zorgen aan de hand daarvan dat er altijd auto’s klaar staan. En als het een keer niet lukt, bellen we een taxi voor je. Wij bieden transportgarantie, en in 2018 is dat in 99,9 procent van de 22 duizend ritten gelukt.” Hoe vaak daarbij een taxi gebeld moest worden wil Nelemans niet kwijt.

Mensen zonder eigen auto zijn blij dat ze de parkeerruimte van anderen niet hoeven te betalen.

Amber is nog steeds vooral gericht op de zakelijke markt, maar steeds vaker melden zich projectontwikkelaars die bijvoorbeeld bij een appartementencomplex de samenwerking zoeken. “Zij hoeven minder parkeerplaatsen aan te leggen en bieden de kopers de gegarandeerde beschikbaarheid van een auto”, legt Nelemans uit. “Dat blijkt een flinke meerwaarde te hebben. Normaal moet per woning anderhalve parkeerplaats worden aangelegd. Dat hoeft nu niet. Mensen zonder eigen auto zijn blij dat ze de parkeerruimte van anderen niet hoeven te betalen.”

De vroegere droom van de ontwikkeling van een eigen auto is nog niet geheel van de baan. “We hebben besloten eerst de markt verder te ontwikkelen, daarna hopen we het geld bij elkaar te krijgen voor de ontwikkeling van een eigen auto. Op dit moment gebruiken we uitsluitend BMW’s i3, en die bevallen uitstekend als deelauto. Lekker compact, zuinig en toch echt een auto waar je ook als zakelijke rijder goed mee voor de dag kunt komen.”

Op Bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons daarbij zoal opviel. Wat: Openingen bij Tesla, Amber en Lightyear / Waar: Eindhoven en Helmond / Aantal bezoekers: 100 (Lightyear), 250 (amber), onbekend (Tesla) / Doelgroep:  Pers en relaties.
Organiseert u een evenement dat in deze rubriek niet mag ontbreken? Stuur uw uitnodiging dan naar redactie@mobilitymedia.nl.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Op Bezoek | Automotive Brainport eist hoofdrol op | Automotive Online
Amber, Lightyear en Tesla openen nieuw pand

Op Bezoek | Automotive Brainport eist hoofdrol op

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Steven Nelemans van Amber bij de voormalige Philips energiecentrale, waar nu het hoofdkantoor van Amber is gehuisvest (foto: Automotive)

In 2013 opende Tesla in Eindhoven de eerste Tesla Store, met ruimte voor één auto. Ondergebracht in een hoekje bij Van Laarhoven verkocht Tesla vanuit die vestiging tweeduizend auto’s. Gisteren opende het bedrijf in Eindhoven een nieuwe showroom met werkplaats, van in totaal vijfduizend vierkante meter. De showroom biedt ruimte voor tientallen Tesla’s: het concern mikt op een forse groei. Die moet vooral komen van de Model 3, vertelde country director Kim Liebregts in een wervende speech. Kort daarna onthulde zij samen met communicatiemanager Joris Steenman een felrode Model 3 – de auto die sinds drie weken in ons land is en al meerdere onthullingen achter de rug heeft. De uitlevering aan klanten begint in februari volgend jaar. 

tesla foto maarten bJoris Steenman en Kim Liebregts onthullen de Tesla Model 3

Met Eindhoven erbij heeft Tesla nu acht service centers, ofwel werkplaatsen. Om Tesla-rijders te faciliteren zijn er inmiddels ook tien Tesla’s Model S omgebouwd voor ‘mobile service’: een monteur rijdt naar het huis of werk van de klant en repareert ter plekke de Tesla. Als servicewagens worden ingeruilde Tesla’s S gebruikt, die met de nodige aanpassingen weer jaren mee kunnen. Het concept van de mobiele monteur zal worden toegepast voor zoveel mogelijk reparaties waar geen brug voor nodig is. Kleine klussen aan interieur en verlichting, maar ook remblokjes vervangen en in de toekomst wellicht ook het wisselen van koelvloeistof.

Lightyear-fabriek in Helmond

Lightyear opende dezelfde dag de gloednieuw gebouwde autofabriek in Helmond, op een steenworp afstand van Eindhoven. Lightyear is de spin-off van het studentenproject van de TU Eindhoven, dat meerdere keren de Solar Challenge won. In Helmond moet vanaf eind 2020 de Lightyear One van de band rollen, aanvankelijk in een oplage van 1.500 stuks per jaar. De fabriek van drieduizend vierkante meter werd feestelijk geopend door ceo Lex Hoefsloot en Elly Blanksma, burgemeester van Helmond. Wederom door een onthulling, nu van het kale chassis van de Lightyear One, het eerste model.

lightyear foto maarten bLex Hoefsloot en Elly Blanksma onthullen het chassis van de Lightyear One.

Hoe de Lightyear One er precies uit komt te zien wil het bedrijf nog even geheim houden, maar het is duidelijk een auto van Tesla S-achtige proporties. Ook de basisprijs van 119 duizend euro (ex btw) wijst in die richting. De Lightyear One is volgens Hoefsloot echter veel lichter van gewicht, waardoor de auto een grotere actieradius heeft. Lightyear claimt dat de auto die straks te koop komt een actieradius krijgt van 800 kilometer, 2,5 maal minder stroom verbruikt dan een Tesla en maar liefst acht maal lagere gebruikskosten heeft. Uniek is de combinatie van een lichte en zuinige elektrische auto met zonnepanelen op het dak, die de auto op een doorsnee Nederlandse dag een extra actieradius van circa 30 kilometer bieden.

De Lightyear One is nu ook via Leaseplan te bestellen.

Dat klinkt aantrekkelijk, vindt ook Erik Henstra van Leaseplan, die de druk bezochte opening luister bijzette met de aankondiging dat de Lightyear One vanaf nu via Leaseplan te bestellen is. Daarmee zal het aantal aanbetaalde orders – op dit moment 77 – flink groeien, hoopt Hoefsloot. Technisch directeur Arjo van der Ham werkt op dit moment met zijn team aan het productierijp maken van de auto, waarbij zoveel mogelijk delen extern worden ingekocht. Met name de zonnepanelen, de elektrische motoren (die in de wielen worden gebouwd) en de elektronica worden in eigen huis gefabriceerd, vertelde Van der Ham aan Automotive.

Nieuw kantoor voor Amber

Maar nog was deze elektrische donderdag in Brainport Eindhoven-Helmond niet voorbij, want ‘s avonds was het feest bij Amber Mobility. Het deelautoconcept gaf een housewarming party voor zo’n 250 gasten om het nieuwe kantoor in te wijden. Dat is sinds twee weken gevestigd in een bedrijfsverzamelgebouw in het ‘innovation powerhouse’, een oude elektriciteitscentrale van Philips, met dank aan een financiële injectie van de Pala Group. Amber groeide afgelopen jaar explosief. In november 2017 had de startup twee hubs en vijf BMW’s i3. “Inmiddels zijn we actief in alle grote Nederlandse steden en hebben we 140 auto’s, meer dan 35 hubs en vijftig medewerkers”, vertelt ceo Steven Nelemans. Daarmee is Amber de fase van startup definitief ontgroeid. “Het succes komt vooral doordat wij altijd garanderen dat er een auto voor je klaar staat”, vertelt Nelemans. “We hebben een algoritme dat de vraag voorspelt en zorgen aan de hand daarvan dat er altijd auto’s klaar staan. En als het een keer niet lukt, bellen we een taxi voor je. Wij bieden transportgarantie, en in 2018 is dat in 99,9 procent van de 22 duizend ritten gelukt.” Hoe vaak daarbij een taxi gebeld moest worden wil Nelemans niet kwijt.

Mensen zonder eigen auto zijn blij dat ze de parkeerruimte van anderen niet hoeven te betalen.

Amber is nog steeds vooral gericht op de zakelijke markt, maar steeds vaker melden zich projectontwikkelaars die bijvoorbeeld bij een appartementencomplex de samenwerking zoeken. “Zij hoeven minder parkeerplaatsen aan te leggen en bieden de kopers de gegarandeerde beschikbaarheid van een auto”, legt Nelemans uit. “Dat blijkt een flinke meerwaarde te hebben. Normaal moet per woning anderhalve parkeerplaats worden aangelegd. Dat hoeft nu niet. Mensen zonder eigen auto zijn blij dat ze de parkeerruimte van anderen niet hoeven te betalen.”

De vroegere droom van de ontwikkeling van een eigen auto is nog niet geheel van de baan. “We hebben besloten eerst de markt verder te ontwikkelen, daarna hopen we het geld bij elkaar te krijgen voor de ontwikkeling van een eigen auto. Op dit moment gebruiken we uitsluitend BMW’s i3, en die bevallen uitstekend als deelauto. Lekker compact, zuinig en toch echt een auto waar je ook als zakelijke rijder goed mee voor de dag kunt komen.”

Op Bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons daarbij zoal opviel. Wat: Openingen bij Tesla, Amber en Lightyear / Waar: Eindhoven en Helmond / Aantal bezoekers: 100 (Lightyear), 250 (amber), onbekend (Tesla) / Doelgroep:  Pers en relaties.
Organiseert u een evenement dat in deze rubriek niet mag ontbreken? Stuur uw uitnodiging dan naar redactie@mobilitymedia.nl.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.