Evenement | Tweede editie Nationaal Automotive Congres draait om ‘total reset’
Niets blijft zoals het was. Vroeger kon één cabaretier in 5 minuten een alcoholvrij biertje kapot praten, tegenwoordig is het juist hip om een 0.0 te bestellen. In de autobranche gingen we van dikke benzineslurpende suv’s naar een stationcar met een lachwekkend 1.2-litermotortje en dankzij de vlaktaks weer terug naar de suv. Maar dan wel met een emissieloze motor. Diesels mogen de steden niet meer in. De CO2-uitstoot stijgt, volgens onderzoek van Jato, voor het eerst sinds jaren weer.
We gaan van bezit naar gebruik, maar dan niet gedeeld, want privélease is het nieuwe kopen. Kortom: de auto- en mobiliteitsbranche verandert razendsnel, waarbij de koers elke keer wordt verlegd. De kunst is om het doel niet uit te oog te verliezen. Tijdens het Nationaal Automotive Congres belichten we de ‘total reset’ van de branche vanuit diverse perspectieven, met behulp van verschillende topsprekers.
#Twee jaar na dato
Hoe ziet het mobiliteitsbedrijf van de toekomst eruit? Paul Zekhuis van Autobinck Groep gaf twee jaar geleden een kijkje op de routekaart van Autobinck. Tijdens de editie van het Nationaal Automotive Congres neemt Zekhuis ons mee langs de sindsdien afgelegde weg. Het doel is ongewijzigd, hoe zit het met de koers?
Retailmodel
Thema’s zijn onder andere de connected car, WLTP en nieuwe mobiliteit. Ook het huidige retailmodel wordt onder de loep genomen, onder meer in een debat tussen Rick Hermanns (Peugeot), Geraldine Brouwers (Mazda) en Bertho Eckhardt (Bovag), waarin de positie en rol van de retailer in de merkkolom wordt besproken. Eric Berkhof, ceo van de Van Mossel Groep, een van de grootste autoretailers in Nederland, geeft in een interview met dagvoorzitter en RTL Nieuws-anchorman Peter van Zadelhoff uitleg over de enorme groei van zijn bedrijf en vertelt hoe hij aankijkt tegen de positie van de Van Mossel Groep in leasing, retail, autoschade en -onderhoud.
#Humor
Martijn Koning liet zich tijdens het eerste Nationaal Automotive Congres van zijn scherpste en meest humoristische kant zien. Koning keert dan ook terug om de branche een spiegel voor te houden. Want er mag ook best gelachen worden. In de retailmarkt komen er nieuwe partijen bij, zoals leasemaatschappijen. Bart Beckers, chief commercial officer bij Arval International, doet op het evenement de mobiliteitsstrategie uit de doeken. Arval is in ieder geval van plan om particulieren niet alleen een (private lease) auto aan te bieden, maar ook om het onderhoud te verzorgen. Dat betekent een verdere ‘infiltratie’ in de autobranche, met als voornaamste uitgangspunt het aanbieden van mobiliteit.
#Leiderschap
Ben Tiggelaar is gedragswetenschapper en auteur van meerdere leiderschapsboeken. Hij is een veelgevraagd spreker over leiderschap- en gedragsveranderingthema’s. Tiggelaar is onder meer bekend van zijn ‘MBA in één dag’. Op het Nationaal Automotive Congres geeft hij de belangrijkste tips en tricks voor modern leiderschap.
Schrijf nu in
Het Nationaal Automotive Congres 0.0 vindt plaats op 17 mei in De Flint in Amersfoort. Naast een uitgebreid plenair programma met tal van top-sprekers zijn er diverse parallelsessies Meer informatie en inschrijven kan op www.automotivecongres.nl.
Partners van het Nationaal Automotive Congres 0.0 zijn: