Duurzaam Repareren start glasrecyclingpilot met AAS
De inzameling van het autoglas vindt plaats via het netwerk van Stichting Vlakglas Recycling Nederland. “Deze stichting heeft al een infrastructuur waar onze leden dan gebruik van kunnen maken”, aldus Filon. Het autoglas wordt, net als het vlakglas, vanuit Nederland getransporteerd naar België, waar twee recyclingfabrieken staan. “Nu wordt het glas meestal samengevoegd met bouwafval en verwerkte tot andere producten. Ons doel is om al het glas te hergebruiken voor glasproducten”, aldus Filon.
Er wordt in augustus een pilot uitgevoerd met de 82 leden van schadenetwerk AAS en “wellicht ook nog met een ruitherstelketen”, aldus Filon. Bij de deelnemende bedrijven wordt een container geplaatst, als deze vol is kan hij worden aangemeld voor transport bij de Vlakglasvereniging. “We willen recycling op deze manier laagdrempelig en tegen lage kosten kunnen aanbieden”, zo vertelde Filon op het jubileumevenement, waar ook de Dave Bebelaar Award werd uitgereikt.
De pilot is naar verwachting februari volgend jaar afgerond. Bij succes wordt glasrecycling een verplicht onderdeel van het duurzaamheidscertificaat. “Grote spelers hebben de glasrecycling vaak al voor elkaar, maar we willen dat dit ook voor kleinere glasbedrijven laagdrempelig kan worden aangeboden; anders heeft toevoegen aan het certificaat geen zin.”
Reacties
De samenwerking is overigens met VRN-Logistiek om precies te zijn