‘Autonoom rijden verwoest businessmodel autobranche’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Dat meldt Rethink X, een Brits-Amerikaanse denktank die zich toelegt op vraagstukken rond disruptie, in het rapport Rethinking Transportation.

Die omslag wordt gedreven door economische motieven, aldus de onderzoekers: zelfrijdende auto’s op afroep zijn goedkoper en veiliger dan autobezit. Het gemiddelde Amerikaanse gezin zou per jaar 5.600 dollar besparen op vervoerskosten. 

Lees hier hoe Autobinck probeert de kosten van autobezit te verlagen via Mobility as a Service (MaaS) concepten.

Totale disruptie

Op die manier zou er razendsnel een einde komen aan particulier autobezit: zelfrijdende deelauto’s worden minstens tien keer intensiever gebruikt dan auto’s in eigendom van particulieren. Het aantal personenauto’s in de VS, nu 247 miljoen, zou daardoor richting 2030 afnemen tot circa 44 miljoen. De productie van gemotoriseerde voertuigen krimpt met 70 procent. Dat betekent volgens Rethink X ’totale disruptie’ voor de hele keten, van fabrikanten en toeleveranciers tot verzekeraars, dealers en garages. Het rapport spreekt van “nagenoeg complete verwoesting”.

Het rapport van Rethink X sluit niet aan op recente rapporten van Roland Berger en KPMG over het onderwerp. Die zien wel dat de autobranche voor problemen wordt geplaatst, maar ze zijn beide positiever over de mogelijkheden van de branche om daar op te reageren.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Meer lezen over Rethink X

‘Autonoom rijden verwoest businessmodel autobranche’ | Automotive Online

‘Autonoom rijden verwoest businessmodel autobranche’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Dat meldt Rethink X, een Brits-Amerikaanse denktank die zich toelegt op vraagstukken rond disruptie, in het rapport Rethinking Transportation.

Die omslag wordt gedreven door economische motieven, aldus de onderzoekers: zelfrijdende auto’s op afroep zijn goedkoper en veiliger dan autobezit. Het gemiddelde Amerikaanse gezin zou per jaar 5.600 dollar besparen op vervoerskosten. 

Lees hier hoe Autobinck probeert de kosten van autobezit te verlagen via Mobility as a Service (MaaS) concepten.

Totale disruptie

Op die manier zou er razendsnel een einde komen aan particulier autobezit: zelfrijdende deelauto’s worden minstens tien keer intensiever gebruikt dan auto’s in eigendom van particulieren. Het aantal personenauto’s in de VS, nu 247 miljoen, zou daardoor richting 2030 afnemen tot circa 44 miljoen. De productie van gemotoriseerde voertuigen krimpt met 70 procent. Dat betekent volgens Rethink X ’totale disruptie’ voor de hele keten, van fabrikanten en toeleveranciers tot verzekeraars, dealers en garages. Het rapport spreekt van “nagenoeg complete verwoesting”.

Het rapport van Rethink X sluit niet aan op recente rapporten van Roland Berger en KPMG over het onderwerp. Die zien wel dat de autobranche voor problemen wordt geplaatst, maar ze zijn beide positiever over de mogelijkheden van de branche om daar op te reageren.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Meer lezen over Rethink X