‘Bedrijven importeren massaal auto’s uit Duitsland en België’

Martijn Roede Martijn Roede

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • AUMACON | research

    In haar ijver om de publieke opinie te bespelen gaat Bovag vandaag wel erg ver. Zo fluisterde men NOS Nieuws in dat ‘Nederlanders vorig jaar bijna 100.000 jonge tweedehands auto’s hebben geïmporteerd uit Duitsland en België. Dat is een record’, aldus het bericht. Onderliggend klinkt het verwijt aan de Nederlandse overheid dat haar fiscaal beleid een marktverstorende werking zou hebben, met dergelijke praktijken als gevolg.
    Nog los van het feit geen enkele dataprovider (ook Bovag-dochter RDC niet) een boekhouding bijhoudt van het land van herkomst van importoccasions, werden er vorig jaar in totaal ‘op z’n best’ iets meer dan 50 duizend jonggebruikte occasions (jonger dan 5 jaar) geïmporteerd (bronnen: RDC en VWE). Ook van een ‘record’ is niet echt sprake; in 2010 werden er door particulieren nog wat meer occasions uit het buitenland gehaald.
    Dat tegelijkertijd de export van Nederlandse occasions grote hoogten bereikt wordt gemakshalve in de berichtgeving ‘vergeten’. In 2013 vertrokken 279 duizend occasions richting buitenland; een factor drie hoger vergeleken met het totaal importen. Daaronder ook zo’n 52 duizend jonggebruikte occasions.
    Als belangenbehartiging gaat leiden tot onzorgvuldigheid en eenzijdigheid bewijs je ook je leden uiteindelijk een slechte dienst.
    AUMACON | research