Dossier Vastgoed: problemen in Bredevoort

Redactie Redactie
• Laatste update:

Hij wist de gemeente te bewegen het bestemmingsplan aan te passen zodat er woningen gebouwd kunnen worden op zijn grond. En hij wist een projectontwikkelaar te interesseren de grond van hem te kopen. De overdracht zou op een later moment plaatsvinden.

Maar nu 4 jaar later heeft Ten Bruin nog geen cent binnen. “Ik heb in 2004 het pand en de grond (8.000 m2) verkocht aan een projectontwikkelaar. Het bestemmingsplan was toen al aangepast. Het wachten was op de gemeente, die een nieuw stuk grond moest toewijzen waarop ik een nieuw pand kon bouwen”, aldus Ten Bruin. “Daarom werd ieder jaar het koopcontract verlengd, we hadden geen haast.” 

Maar toen werd het 2009. De woningmarkt ging hard onderuit. De projectontwikkelaar gaf aan geen interesse meer te hebben in de grond. Inmiddels loopt er een rechtszaak. Maar heel veel vertrouwen heeft Ten Bruin niet. “Ook als ik win, denk ik niet dat ik mijn geld krijg. Wat heb ik er aan als de projectontwikkelaar failliet gaat? De grond is nog steeds in mijn bezit, maar is nu veel minder waard dan in 2004.” 

Bestemmingsplan
Ten Bruin heeft al jaren een potentiële koper voor zijn autobedrijf, dat al dertig  jaar partner van Honda in Nederland is. Eerst als dealer en nu als erkend reparateur. Maar de koper had interesse op voorwaarde dat hij zou verhuizen naar een pand dat voldoet aan de huidige standards.

Ten Bruin vond een geschikte locatie, maar heeft nog steeds geen toestemming te bouwen. Hij neemt het de gemeente en provincie kwalijk dat ze niet sneller akkoord gaan met een bestemmingsplanwijziging. “Wij zitten met drie bedrijven op een oud industrieterrein midden in een dorp, maar het heeft vele jaren geduurd voordat het bestemmingsplan werd aangepast. Maar ik moet met mijn bedrijf wel ergens heen. Ik wil graag aan een drukke provinciale weg in de buurt bouwen, zodat er toch werkgelegenheid behouden blijft, maar daar is nog steeds geen bouwvergunning voor.”

Ten Bruin, die inmiddels 72 is, is vooruitlopend op de ontbinding van het koopcontract al op zoek naar een nieuwe koper voor de grond. “Maar ik zal er nooit meer voor krijgen wat ik hoopte. De andere twee bedrijven op het terrein staan ook leeg. Het zure is dat ik ruim op tijd begonnen met het hele traject en alles goed geregeld leek te hebben. Ik had het niet anders kunnen aanpakken. Nu is het afwachten wat de toekomst brengt. Voorlopig ga ik gewoon door met werken.”

Vastgoed Seminar
Hoe ga je als autobedrijf om met lastige projectontwikkelaars en gemeenten die niet mee werken? Welke oplossingen zijn er? Deze vragen staan centraal tijdens het eerste Automotive Vastgoedseminar, dat op 30 mei plaatsvindt (klik hier voor informatie en aanmelden). In aanloop hier naartoe brengt Automotive in de komende weken online een dossier over Vastgoed.  

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Dossier Vastgoed: problemen in Bredevoort | Automotive Online

Dossier Vastgoed: problemen in Bredevoort

Redactie Redactie
• Laatste update:

Hij wist de gemeente te bewegen het bestemmingsplan aan te passen zodat er woningen gebouwd kunnen worden op zijn grond. En hij wist een projectontwikkelaar te interesseren de grond van hem te kopen. De overdracht zou op een later moment plaatsvinden.

Maar nu 4 jaar later heeft Ten Bruin nog geen cent binnen. “Ik heb in 2004 het pand en de grond (8.000 m2) verkocht aan een projectontwikkelaar. Het bestemmingsplan was toen al aangepast. Het wachten was op de gemeente, die een nieuw stuk grond moest toewijzen waarop ik een nieuw pand kon bouwen”, aldus Ten Bruin. “Daarom werd ieder jaar het koopcontract verlengd, we hadden geen haast.” 

Maar toen werd het 2009. De woningmarkt ging hard onderuit. De projectontwikkelaar gaf aan geen interesse meer te hebben in de grond. Inmiddels loopt er een rechtszaak. Maar heel veel vertrouwen heeft Ten Bruin niet. “Ook als ik win, denk ik niet dat ik mijn geld krijg. Wat heb ik er aan als de projectontwikkelaar failliet gaat? De grond is nog steeds in mijn bezit, maar is nu veel minder waard dan in 2004.” 

Bestemmingsplan
Ten Bruin heeft al jaren een potentiële koper voor zijn autobedrijf, dat al dertig  jaar partner van Honda in Nederland is. Eerst als dealer en nu als erkend reparateur. Maar de koper had interesse op voorwaarde dat hij zou verhuizen naar een pand dat voldoet aan de huidige standards.

Ten Bruin vond een geschikte locatie, maar heeft nog steeds geen toestemming te bouwen. Hij neemt het de gemeente en provincie kwalijk dat ze niet sneller akkoord gaan met een bestemmingsplanwijziging. “Wij zitten met drie bedrijven op een oud industrieterrein midden in een dorp, maar het heeft vele jaren geduurd voordat het bestemmingsplan werd aangepast. Maar ik moet met mijn bedrijf wel ergens heen. Ik wil graag aan een drukke provinciale weg in de buurt bouwen, zodat er toch werkgelegenheid behouden blijft, maar daar is nog steeds geen bouwvergunning voor.”

Ten Bruin, die inmiddels 72 is, is vooruitlopend op de ontbinding van het koopcontract al op zoek naar een nieuwe koper voor de grond. “Maar ik zal er nooit meer voor krijgen wat ik hoopte. De andere twee bedrijven op het terrein staan ook leeg. Het zure is dat ik ruim op tijd begonnen met het hele traject en alles goed geregeld leek te hebben. Ik had het niet anders kunnen aanpakken. Nu is het afwachten wat de toekomst brengt. Voorlopig ga ik gewoon door met werken.”

Vastgoed Seminar
Hoe ga je als autobedrijf om met lastige projectontwikkelaars en gemeenten die niet mee werken? Welke oplossingen zijn er? Deze vragen staan centraal tijdens het eerste Automotive Vastgoedseminar, dat op 30 mei plaatsvindt (klik hier voor informatie en aanmelden). In aanloop hier naartoe brengt Automotive in de komende weken online een dossier over Vastgoed.  

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.