De Jager gaat Weekers helpen in oldtimer-conflict

Steven Don Steven Don

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • J Dinkla

    Laat de bezitters toch eens met rust. Als ik moet bezuinigen ,kan ik minder uitgeven. Als de regering moet bezuinigen moet de burger meer betalen.Zoals het nu gaat in dit land kan toch niet! Meer uitgeven en de burger meer betalen. Ik geloof dat ik het hoofdstuk bezuinigen maar eens over moet doen op school

  • Harm

    Even Miljarden schade aanrichten om theoretisch maximaal 150 miljoen op te kunnen halen. Wij kunnen al € 30.000,- afschrijven op de voorraad wat sowieso al € 7.500,- minder venootschapsbelasting oplevert. Ja goed bezig de overheid. Ze zetteen een koers uit en gaan dan ineens weer 180 graden om. Dat de huidige regeling te ver ging was iedereen duidelijk maar zorg in iedergeval voor een overgangsregeling.

  • Riemer

    Kunnen mensen die hun oldtimer dagelijks gebruiken dan geen liefhebber zijn??

    Dat vind ik een vreemde opvatting.

    Ik spreek nu even voor mezelf, maar er zullen ongetwijfeld veel meer liefhebbers zijn zoals ik.

    Ik heb vijf oude Volvo’s variërend in bouwjaar van 1967 tot 1973.
    Twee daarvan gebruik ik zelf bijna dagelijks, mijn echtgenote rijdt in een nieuwere auto.

    We komen rond van een zeer laag inkomen, de reden dat ik zelf met heel veel plezier in een auto kan rijden die ik leuk vind is dat ze belastingvrij zijn.
    Zelfs als ik drie maand wegenbelasting zou moeten betalen om een jaar te mogen rijden is voor mij veel te duur. (zo’n 1300kg op lpg!)
    Ombouwen op benzine is ook geen optie, èèn keer de tank vullen met dat vloeibaar goud is een te grote rib uit m’n lijf.

    Ik voel mezelf toch echt wel een ware liefhebber, al vind ik het juist mooi om in een duidelijk oude auto rond te rijden in plaats van zo’n glimmend stuk blik.
    Ratlook noemt de jeugd dat tegenwoordig geloof ik.

    Door veel mensen word kompleet voorbijgegaan aan wat een echte liefhebber voor zijn auto over heeft.
    Als het zo simpel was om een oldtimer te rijden alleen voor de belastingvrijstelling, zou toch iedereen dat wel doen?
    Blijkbaar staat niemand van de “heren” erbij stil dat je als liefhebber konstant met je oldtimer bezig bent.
    Om een auto van veertig jaar oud dagelijks rijdende te houden moet je toch echt wel wat moeite doen.

    Vooral als het weer tijd is voor de APK keuring moet er toch geregeld een halve vierkante meter plaatwerk in een bodem worden gelast!
    Ook zijn de vele rubberen onderdelen vaak aan vervanging toe.
    Om de paar jaar moet ik wel een komplete motor vervangen voor eentje die wat minder versleten is!
    Dan heb ik het nog niet eens gehad over de achteras, voorwielophanging, besturing, schokbrekers, waterpomp, distributie en ga maar door!

    Dit kan alleen maar omdat ik alles zelf, met heel veel plezier, doe.

    Als het zo wordt dat je straks zelfs voor een auto van veertig jaar oud, op lpg, toch nog belasting moet betalen, hetzij voor drie maanden, hetzij met een x-dagen kaart, dan

    betekent dat voor mij echt einde hobby!
    Mijn Volvo’s kan ik dan naar de oud-ijzerboer brengen, want niemand geeft er dan nog een stuiver voor.

    Het is trouwens ook heel raar dat een auto op LPG gelijk word gesteld aan een auto op diesel!
    Het is algemeen bekend dat LPG een schonere brandstof is dan diesel en benzine.
    In andere landen word juist korting op de wegenbelasting gegeven als je lpg rijdt, soms is het zelfs belastingvrij!

    Persoonlijk krijg ik sterk de indruk dat er in Den Haag een minister rondloopt die erg belangrijk gevonden wil worden.
    Hij is achter zijn buro gaan zitten en heeft gedacht, hoe kan ik vandaag eens flink de autorijders uit gaan melken.
    Hij zag toen dat er net een paar jaar, en een paar miljoen, was geïnvesteerd in een goede regeling voor oldtimers die net bijna een jaar van kracht was, en dacht: Die ga ik eens om zeep helpen!

  • Ikke

    Als alle echte oldtimer bezitters houderschapsbelasting moeten gaan betalen gaat er iets gebeuren.
    Ik zal in ieder geval al mijn rijdende oldtimers die op naam staan gaan schorsen en dan ontvangen ze van mij geen cent. Ik denk overigens ook niet dat ik de enige ben die dat zal gaan doen, dus die € 153.000.000 gaat er nooit komen. Pak de oldtimer misbruiker aan, vooral die met de stinkende Mercedessen op diesel.

  • Ernest Titulaer

    Koppel de vrijstelling aan een maximaal aantal kilometers net als bij veel oldtimer verzekeringen. klaar !

  • Harrie Kas

    De oplossing is simpel: we betalen voor de kilometers die we met onze oldtimers rijden. Kom maar op met dat kastje! Heb je meteen een live proef voor rekeningrijden voor alle automobilisten.

  • Frank

    Hier nog zo’n dagelijkse rijder en zodoende nog grotere liefhebber dan de mooiweersrijders. Toen mijn auto’s nog in de belasting zaten betaalde ik 1000,- gulden wegenbelasting voor mijn Cadillac op LPG. Niemand hoorde mij klagen en zo trots als een pauw reed ik mijn heerlijke rondjes. Die belasting heb ik jaren achter elkaar betaald.
    Inmiddels is er een Chevrolet Blazer en een Chevrolet Dually voor in de plaats gekomen. Die Blazer heeft lang op de zaak gestaan dus met grijs kenteken niet al te veel belasting betaald maar toen ik mijn zaak opdoekte moest ik (alweer zonder problemen) een tijdje 500,- euro belasting betalen. Eindelijk was alles belastingvrij en nu willen de boeven me weer belasting laten betalen.
    Ik ga geen belasting betalen want ik zet mijn auto’s gewoon op Belgisch kenteken en als dat betekend dat ik dan een stukje moet verhuizen heb ik dat er heel graag voor over. Dan maar meteen einde alle belastingen voor mij. Belgie gaat hun belastingstelsel drastisch veranderen naar hetgeen hoe het nu nog in Nederland is TW 25 jaar is belastingvrij! Geen verder beperkingen meer.
    Belgie here I come

  • Theo

    Ook ik heb een fijne auto van 32 jaar oud op LPG. Ik heb in de afgelopen 3 jaar zo’n 10.000 km gereden. Niet erg indrukwekkend, ik haal de LPG installatie er uit als er één of andere belastingregel komt. Kortom wat al eerder gezegd is die 135 miljoen komt er nooit. Om mezelf nog een keer een plezier te doen heb ik nog maar een keer een evenement voor ons als liefhebbers georganiseerd, als het nodig is maken we daar meteen een handtekeningen actie bij om nogmaals duidelijk te maken dat we het menen. http://www.concoursdoss.nl Ben benieuwd waar we mee geconfronteerd gaan worden de komende tijd.

  • Danté

    @ Riemer, Dit heeft ook niets met het milieu te maken, alleen maar met € 153.000.000,= aan Extra belastingen die gecollecteerd moet worden om vervolgens in Bulgarije weer uit te geven, Ik ben van mening dat er eenst een paar kl??tzakken bij de belastingdiens wakker geschud moeten worden, Als deze onterecht uitbetaalde gelden terug gehaald kunnen worden is het probleem al opgelost, vervolgens nog de kinderbijslag voor in het buitenland wonende (fictieve) kinderen afschaffen dan hebben we weer ’n paar miljoen “over”.
    Terug komend op de Oldtimers, deze zijn al correct geregistreerd, hebben namelijk een blauwe kentekenplaat!!! dwz. een orgineel Nederlandsnummer of een DE of BE (en alles wat daar op volgt)nummer.
    Alle auto’s die jonger zijn komen dan in aanmerking voor de “overgangsregeling” van bv. het kwartaaltarief of een X-dagenkaart.

  • a. van nierop

    Wat een emoties. En dat allemaal voor gewoon oud blik. Dat mag wat mij betreft, maar waarom vinden wij autoliefhebbers het inmiddels wel heel gewoon dat er op nieuwe en relatief schone en zuinige auto’s tal van heffingen van toepassing zijn en dat de relatief vuile auto’s niets bijdragen aan de schatkist. SterTal van voorbeelden ten spijt,zie ik de doorsnede oldtimerbezitter toch als een ‘rijke stinkerd’. Ik gun het hem van harte maar waarom uitzonderingen? Er zijn ook heel veel gewone mensen met een autootje voor de deur die heel weinig km rijden. Maar het blijft handig zo’n karretje voor de boodschappen als het regent of zo nu en dan naar tante Truus. Ook dit zijn liefhebbers en zijn het mensen die houden van hun karretje. Waarom iemand met een oude auto bevoordelen. Pure willekeur. Kom nu niet aan met erfgoed zeg. Dat staat voldoende in tal van musea. En voor diegene die niet een paar Euro’s over heeft voor de NL-schatkist: succes met de verhuizing naar Belgie.

  • Hans

    Wat een onbetrouwbare overheid zeg! Bestaande regelingen mogelijk openbreken is echt onacceptabel! Extreem dure benzine, duur onderhoud aan Oldtimers, 21% BTW op verzekeringen, 21% op onderdelen, ZIEK zijn ze in Den Haaf! Wanneer stoppen ze in Den Haag eens met het pesten van fatsoenlijke burgers en mensen die lust en zaligheid in hun Oldtimers steken. Als we gaan staken ben ik er bij! Gr, Hans

  • Will Gunther

    Wat een flut verhaal van a. van. nierop. Er is in ons land al genoeg waardevols naar de kl-ten geholpen. Oude auto’s hebben nu eenmaal iets met onze kultuur te maken. Ik stel voor dat u zelf in het museum opgeslagen gaat worden. Deze hele regeling is óók nog eens dicriminerend van aard. Er zijn te veel verschillen in de aangegeven categoriën. Maar stel nu eens het volgende mijnheer van nierop: ‘de overheid gaat beslissen dat wij de daken van onze woningen moeten veranderen van een puntdak naar een vlak dak’. Vinden zij mooier, maar de gedachtengang bij deze lieden is het binnenhalen van weer eens een grote hoeveelheid btw. Wat zou u daar van vinden als het ook uw huis zou betreffen. Zet u dan ook zo’n grote mond op? NEE. En inderdaad, ik ga nu ook emigreren naar een ander europees land waar men niet zo stompzinnig bezig is als in dit totaal vervallen nederland, waarvoor ik mij diep schaam, als ik moet zeggen in het buitenland dat ik nederlander ben.

  • M Schelle

    Leuk al deze reacties maar uiteindelijk schieten we er niks mee op. Den Haag doet toch wat het wil en dat is geld ophalen voor allerlei onzinnige regelingen. En inderdaad het woord “bezuinigingen”kent men niet. Wat wel zal helpen is daadwerkelijk actie voeren. Een week lang 60 km/h meteen aantal oldtimers op de snelweg rijden is niet strafbaar maar wel heel slecht voor de economie. Wedden dat men gaat luisteren. Wie doet er mee? We laten ons toch niet afpakken wat ons uiteindelijk is toegezegd en waar we ook nog veel geld in hebben geinvesteerd.

  • a. van nierop

    Gaarne reageer ik op de reactie van de heer Gunther. Dat bedoel ik nu met emoties.Het voorbeeld tot een verplichting om huizen met een puntdak te wijzigen naar een platdak om als overheid de btw op te strijken is daarvan een gevolg. Praktischer is het immers om van een platdak een puntdak te maken. Het feit dat de overheid onlangs de btw op het verbouwen van huizen heeft verlaagd van het hoge naar het lage tarief, is in dit verband bovendien een slecht voorbeeld.Ik begrijp overigens best dat oldtimerbezitters niet graag in de buidel willen tasten.Wat ik niet zo goed begrijp is de zwijgzaamheid ten aanzien van de extreme belasting op nieuwe voertuigen tegen het milde fiscale regiem op oude voertuigen.

  • Eduard Pijl

    De Jager heeft voor genoeg flauwekul gezorgd toen hij ons probeerde wijs te maken dat Nederland “goed zou verdienen” aan het geld dat naar Griekenland ging. Weekers en zijn incompetente collegae zijn duidelijk niet in staat om in grote lijnen te denken en met een fatsoenlijk en rechtvaardig wegenbelastingsysteem te komen. De voorgestelde regels zijn te kinderachtig voor woorden en bovendien onuitvoerbaar. Zoals gewoonlijk. Als iets eenvoudig kan gaan onze amateurbestuurders in Den Haag dat zeker niet doen