Opinie | Rolf Westgeest: Stop met het maken van burgerslachtoffers

Opinie • Het is alweer drie jaar geleden dat de FIOD met veel bombarie bij vier autobedrijven binnenviel. Die bedrijven zijn publiekelijk veroordeeld en verkeren sindsdien in grote onzekerheid. De FIOD maakt doelbewust slachtoffers en daarmee gaat de dienst ver over de schreef, vindt Automotive-columnist Rolf Westgeest. 
Rolf Westgeest Rolf Westgeest
• Laatste update:
Rolf Westgeest neemt het op voor de vier verdachte bedrijven én branche. (Foto: Eurostocks)

Ik ben op 1 juli jarig en zat op een Franse camping met mijn vrouw en twee baby’s toen de FIOD drie jaar geleden met veel tamtam bij vier autobedrijven binnenviel. Ik heb de hele dag gewerkt. Het was zo’n dag dat je nog weet waar je was. Drie jaar later zijn de zwaarste verdenkingen, -witwassen en het niet nakomen van de Wwft-verplichtingen- ingetrokken. Uitstel van het proces blijkt de enige constante. De families en medewerkers van de getroffen ondernemers leven al drie jaar in onzekerheid en onwetendheid. De FIOD heeft ze destijds in de media -er was uitgenodigde pers aanwezig bij de invallen- publiekelijk veroordeeld. Ik noem dat het maken van burgerslachtoffers. Dit moet en kan echt anders FIOD. Ga voortaan anders het onderzoek in, houd de onderzoeken kort en val niet publiekelijk binnen.  

Recent bleek dat ruim 400 Nederlandse autobedrijven, veilinghuizen en leasemaatschappijen de afgelopen vijf jaar zaken gedaan hebben (en soms nog doen) met in totaal 95 btw-fraudeurs, ofwel ‘ploffers’. Dit blijkt uit een interne brief van de FIOD, gericht aan de officier van justitie. De vier verdachte bedrijven maken deel uit van deze groep van 400 bedrijven.

Dit mismanagement mag niet ten koste gaan van ondernemers

Deze brief is achterin het 8.000 (!) pagina’s tellend dossier van de bedrijven weggemoffeld. Wat zegt dit? Geloof jij dat al deze 400 Nederlandse bedrijven wisten of had moeten weten dat deze buitenlandse bedrijven btw-fraude plegen (in het buitenland)? Nee dus. ‘Gelukkig zijn slechts vier bedrijven gepakt’, hoor ik je denken. Ook zo onrechtvaardig. Nog iets waar de FIOD en Belastingdienst vooraf beter over moet nadenken.

Publiekelijk invallen

Stel dat de FIOD sterk staat in deze zaak en de vele aantijgingen op waarheid berusten, zoals witwassen, valsheid in geschrifte, opzettelijk onjuiste of onvolledige aangiften van omzetbelasting en het niet nakomen van de Wwft-verplichtingen (risicogericht cliëntenonderzoek). Dan nog had de FIOD in stilte kunnen binnenvallen. Ze hadden in alle rust de ondernemer, werknemers en zijn familie erop kunnen aanspreken en ze hadden alle benodigde zaken in beslag kunnen nemen. Dan is de ondernemer tot de zaak voorkomt beschermd en wordt er geen enorme imagoschade opgelopen.

Waarom zou je als FIOD publiekelijk willen invallen en alle krantenkoppen willen halen? En wat als blijkt dat de betreffende bedrijven onschuldig blijken te zijn? Wie betaalt de onzichtbare rekening van stress, omzetderving, verlies van de goede naam (krantartikelen blijven zichtbaar op Google) en persoonlijk leed doordat je eigen dorp je de rug toekeert?

Jaren in onzekerheid

Behalve de publiekelijke inval, moeten deze ondernemers veel onzekerheid doorstaan en eindeloos geduld hebben. Hun boekhouding is in beslaggenomen en data op computers en telefoons worden gecheckt tot vijf jaar terug. Oké, dat je daar binnen drie weken niet mee klaar bent, snap ik. Maar dat je mensen nu al drie jaar laat wachten en het proces telkens weer verlengt. Dat is gewoonweg incapabel en getuigt van onvolwassenheid en slechte samenwerking binnen de Europese overheden en Belastingdienst.

Zulk mismanagement mag niet ten koste gaan van ondernemers. Van exportondernemers mag je verwachten dat ze als serieuze professionals elke dag scherp zijn op KYC-dossiers. Dat zijn ze ook door de constante dreiging dat de autoriteiten tot vijf jaar kunnen teruggaan en dat er bij wanbeleid bedragen boven je hoofd hangen van ‘verloren’ btw terugbetalingen, en daarbovenop nog eens boetes. Je kan het dus gewoonweg niet maken om als FIOD of OM vrijuit alle tijd nemen om tot een conclusie te komen.

Lek in buitenland

Een bedrijf dat Europees zakendoet, mag intracommunautair (0% btw) leveren. Net zoals je contant geld mag aannemen als wettig betaalmiddel. Als blijkt dat hier in andere landen misbruik van wordt gemaakt, dan blijft het discutabel waarom  Nederlandse ondernemers, die dit vaak niet hadden kunnen weten, dit btw-gat moet ophoesten.

Een Nederlandse ondernemer betaalt namelijk al netjes tientallen jaren al zijn loon-, omzet- en btw-belastingen. Europa is verantwoordelijk voor een goed systeem dat voorkomt dat fraudeurs btw-carrousels kunnen opzetten. Ga dit gebrek aan belastingdiscipline en errors in systemen niet claimen in Nederland. Het is toch vreemd wanneer in Bulgarije 21 miljoen euro belasting niet wordt opgegeven en betaald, de ondernemer in Nederland deze 21 miljoen euro moet ‘terugbetalen’?

Tot slot blijkt uit stukken dat de belastingdienst kennis had van de eerder genoemde 95 ‘ploffers’. De autobedrijven werden hier vooraf of tijdens de leveringen niet over geïnformeerd. De overheid geeft geen duidelijk en strikte regels over KYC-beleid, iets waar de Bovag vorig jaar om heeft gevraagd bij de staatsecretaris van Financiën.

Nee, de overheid wil de vrijheid behouden om te kunnen pesten en ondernemers op kleine onvolkomenheden te kunnen pakken. Dan gaat het bijvoorbeeld om aspecten zoals dat je als ondernemer geen rekening hebt gehouden met voldoende parkeerplekken bij een specifieke buitenlandse BV. Of dat je geen printuitdraai hebt van hun Facebook-pagina of Google Street View. Ik ben van Facebook af, omdat mijn moeder me begon te liken.

Het mag duidelijk zijn dat ik achter deze vier bedrijven sta

En Street View is in Amsterdam best in orde -buiten de privacy discussie of we dit als Europa wel zouden willen-, maar niet in Oost-Bulgarije waar toevallig ook mensen wonen die ouderwets auto’s kopen en verhandelen. Bovendien is Street View sinds 2011 in Duitsland verboden wegens privacywetgeving. Tja, wie is te vertrouwen?

Dan krijg je de briljante tip van de belastingambtenaar om achter de koper aan te rijden, kijken of het daar echt klopt. Right. Bij 4.000 exportauto’s per jaar. Al verkoop je 10 export auto’s per jaar, dan is het achteraan rijden en controleren ook niet te doen en ongelofelijk onrendabel.

Excuus voor het vervelende woord burgerslachtoffers, zeker in deze tijd

Het mag duidelijk zijn dat ik achter deze vier bedrijven sta. Met daarbij de kanttekening dat ze nooit één op één met elkaar te vergelijken zijn. Als er onrechtvaardig- en oneerlijkheid in het spel is, doet mij dat altijd extra pijn. Het zal je maar gebeuren dat je sinds juli 2019 in onzekerheid verkeert, er beslag is gelegd op al je bezittingen je tienduizenden euro’s hebt uitgegeven om jezelf te verdedigen. Daarnaast heb je nog eens honderden uren extra werk gehad aan het beantwoorden van vragen, wederhoor en opdrachten die je plots meekrijgt. En dan heb ik het nog niet over al die slapeloze nachten waarin gedachten door je hoofd dwalen  waarin je wordt geplaagd door het idee ‘ik heb toch alles gedaan wat ik wist en had moeten weten?’ Ik heb al die jaren toch intensief contact gehouden met de Belastingdienst, boekhouder, banken en export partners om zo goed mogelijk en naar eer en geweten zaken te doen? Of vindt de FIOD/OM toch van niet?”

In mijn ogen worden er nu al drie jaar lang burgerslachtoffers gemaakt, zonder dat er iemand of iets werkelijk veroordeeld is. Shame on you FIOD en OM and shame on the system.

NB: excuses voor het vervelende woord burgerslachtoffers, zeker in deze roerige tijden.

Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks (voorheen bekend als Exportwagen.eu en Webwinkel voor Auto’s. Hij schrijft op regelmatige basis een opiniebijdrage, met als onderwerp e-commerce, voor Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Rolf Westgeest
Rolf Westgeest

Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks (voorheen Exportwagen.eu en Webwinkelvoorauto’s.nl). Hij volgt voor Automotive alle ontwikkelingen in de online retail.

Opinie | Rolf Westgeest: Stop met het maken van burgerslachtoffers | Automotive Online

Opinie | Rolf Westgeest: Stop met het maken van burgerslachtoffers

Opinie • Het is alweer drie jaar geleden dat de FIOD met veel bombarie bij vier autobedrijven binnenviel. Die bedrijven zijn publiekelijk veroordeeld en verkeren sindsdien in grote onzekerheid. De FIOD maakt doelbewust slachtoffers en daarmee gaat de dienst ver over de schreef, vindt Automotive-columnist Rolf Westgeest. 
Rolf Westgeest Rolf Westgeest
• Laatste update:
Rolf Westgeest neemt het op voor de vier verdachte bedrijven én branche. (Foto: Eurostocks)

Ik ben op 1 juli jarig en zat op een Franse camping met mijn vrouw en twee baby’s toen de FIOD drie jaar geleden met veel tamtam bij vier autobedrijven binnenviel. Ik heb de hele dag gewerkt. Het was zo’n dag dat je nog weet waar je was. Drie jaar later zijn de zwaarste verdenkingen, -witwassen en het niet nakomen van de Wwft-verplichtingen- ingetrokken. Uitstel van het proces blijkt de enige constante. De families en medewerkers van de getroffen ondernemers leven al drie jaar in onzekerheid en onwetendheid. De FIOD heeft ze destijds in de media -er was uitgenodigde pers aanwezig bij de invallen- publiekelijk veroordeeld. Ik noem dat het maken van burgerslachtoffers. Dit moet en kan echt anders FIOD. Ga voortaan anders het onderzoek in, houd de onderzoeken kort en val niet publiekelijk binnen.  

Recent bleek dat ruim 400 Nederlandse autobedrijven, veilinghuizen en leasemaatschappijen de afgelopen vijf jaar zaken gedaan hebben (en soms nog doen) met in totaal 95 btw-fraudeurs, ofwel ‘ploffers’. Dit blijkt uit een interne brief van de FIOD, gericht aan de officier van justitie. De vier verdachte bedrijven maken deel uit van deze groep van 400 bedrijven.

Dit mismanagement mag niet ten koste gaan van ondernemers

Deze brief is achterin het 8.000 (!) pagina’s tellend dossier van de bedrijven weggemoffeld. Wat zegt dit? Geloof jij dat al deze 400 Nederlandse bedrijven wisten of had moeten weten dat deze buitenlandse bedrijven btw-fraude plegen (in het buitenland)? Nee dus. ‘Gelukkig zijn slechts vier bedrijven gepakt’, hoor ik je denken. Ook zo onrechtvaardig. Nog iets waar de FIOD en Belastingdienst vooraf beter over moet nadenken.

Publiekelijk invallen

Stel dat de FIOD sterk staat in deze zaak en de vele aantijgingen op waarheid berusten, zoals witwassen, valsheid in geschrifte, opzettelijk onjuiste of onvolledige aangiften van omzetbelasting en het niet nakomen van de Wwft-verplichtingen (risicogericht cliëntenonderzoek). Dan nog had de FIOD in stilte kunnen binnenvallen. Ze hadden in alle rust de ondernemer, werknemers en zijn familie erop kunnen aanspreken en ze hadden alle benodigde zaken in beslag kunnen nemen. Dan is de ondernemer tot de zaak voorkomt beschermd en wordt er geen enorme imagoschade opgelopen.

Waarom zou je als FIOD publiekelijk willen invallen en alle krantenkoppen willen halen? En wat als blijkt dat de betreffende bedrijven onschuldig blijken te zijn? Wie betaalt de onzichtbare rekening van stress, omzetderving, verlies van de goede naam (krantartikelen blijven zichtbaar op Google) en persoonlijk leed doordat je eigen dorp je de rug toekeert?

Jaren in onzekerheid

Behalve de publiekelijke inval, moeten deze ondernemers veel onzekerheid doorstaan en eindeloos geduld hebben. Hun boekhouding is in beslaggenomen en data op computers en telefoons worden gecheckt tot vijf jaar terug. Oké, dat je daar binnen drie weken niet mee klaar bent, snap ik. Maar dat je mensen nu al drie jaar laat wachten en het proces telkens weer verlengt. Dat is gewoonweg incapabel en getuigt van onvolwassenheid en slechte samenwerking binnen de Europese overheden en Belastingdienst.

Zulk mismanagement mag niet ten koste gaan van ondernemers. Van exportondernemers mag je verwachten dat ze als serieuze professionals elke dag scherp zijn op KYC-dossiers. Dat zijn ze ook door de constante dreiging dat de autoriteiten tot vijf jaar kunnen teruggaan en dat er bij wanbeleid bedragen boven je hoofd hangen van ‘verloren’ btw terugbetalingen, en daarbovenop nog eens boetes. Je kan het dus gewoonweg niet maken om als FIOD of OM vrijuit alle tijd nemen om tot een conclusie te komen.

Lek in buitenland

Een bedrijf dat Europees zakendoet, mag intracommunautair (0% btw) leveren. Net zoals je contant geld mag aannemen als wettig betaalmiddel. Als blijkt dat hier in andere landen misbruik van wordt gemaakt, dan blijft het discutabel waarom  Nederlandse ondernemers, die dit vaak niet hadden kunnen weten, dit btw-gat moet ophoesten.

Een Nederlandse ondernemer betaalt namelijk al netjes tientallen jaren al zijn loon-, omzet- en btw-belastingen. Europa is verantwoordelijk voor een goed systeem dat voorkomt dat fraudeurs btw-carrousels kunnen opzetten. Ga dit gebrek aan belastingdiscipline en errors in systemen niet claimen in Nederland. Het is toch vreemd wanneer in Bulgarije 21 miljoen euro belasting niet wordt opgegeven en betaald, de ondernemer in Nederland deze 21 miljoen euro moet ‘terugbetalen’?

Tot slot blijkt uit stukken dat de belastingdienst kennis had van de eerder genoemde 95 ‘ploffers’. De autobedrijven werden hier vooraf of tijdens de leveringen niet over geïnformeerd. De overheid geeft geen duidelijk en strikte regels over KYC-beleid, iets waar de Bovag vorig jaar om heeft gevraagd bij de staatsecretaris van Financiën.

Nee, de overheid wil de vrijheid behouden om te kunnen pesten en ondernemers op kleine onvolkomenheden te kunnen pakken. Dan gaat het bijvoorbeeld om aspecten zoals dat je als ondernemer geen rekening hebt gehouden met voldoende parkeerplekken bij een specifieke buitenlandse BV. Of dat je geen printuitdraai hebt van hun Facebook-pagina of Google Street View. Ik ben van Facebook af, omdat mijn moeder me begon te liken.

Het mag duidelijk zijn dat ik achter deze vier bedrijven sta

En Street View is in Amsterdam best in orde -buiten de privacy discussie of we dit als Europa wel zouden willen-, maar niet in Oost-Bulgarije waar toevallig ook mensen wonen die ouderwets auto’s kopen en verhandelen. Bovendien is Street View sinds 2011 in Duitsland verboden wegens privacywetgeving. Tja, wie is te vertrouwen?

Dan krijg je de briljante tip van de belastingambtenaar om achter de koper aan te rijden, kijken of het daar echt klopt. Right. Bij 4.000 exportauto’s per jaar. Al verkoop je 10 export auto’s per jaar, dan is het achteraan rijden en controleren ook niet te doen en ongelofelijk onrendabel.

Excuus voor het vervelende woord burgerslachtoffers, zeker in deze tijd

Het mag duidelijk zijn dat ik achter deze vier bedrijven sta. Met daarbij de kanttekening dat ze nooit één op één met elkaar te vergelijken zijn. Als er onrechtvaardig- en oneerlijkheid in het spel is, doet mij dat altijd extra pijn. Het zal je maar gebeuren dat je sinds juli 2019 in onzekerheid verkeert, er beslag is gelegd op al je bezittingen je tienduizenden euro’s hebt uitgegeven om jezelf te verdedigen. Daarnaast heb je nog eens honderden uren extra werk gehad aan het beantwoorden van vragen, wederhoor en opdrachten die je plots meekrijgt. En dan heb ik het nog niet over al die slapeloze nachten waarin gedachten door je hoofd dwalen  waarin je wordt geplaagd door het idee ‘ik heb toch alles gedaan wat ik wist en had moeten weten?’ Ik heb al die jaren toch intensief contact gehouden met de Belastingdienst, boekhouder, banken en export partners om zo goed mogelijk en naar eer en geweten zaken te doen? Of vindt de FIOD/OM toch van niet?”

In mijn ogen worden er nu al drie jaar lang burgerslachtoffers gemaakt, zonder dat er iemand of iets werkelijk veroordeeld is. Shame on you FIOD en OM and shame on the system.

NB: excuses voor het vervelende woord burgerslachtoffers, zeker in deze roerige tijden.

Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks (voorheen bekend als Exportwagen.eu en Webwinkel voor Auto’s. Hij schrijft op regelmatige basis een opiniebijdrage, met als onderwerp e-commerce, voor Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Rolf Westgeest
Rolf Westgeest

Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks (voorheen Exportwagen.eu en Webwinkelvoorauto’s.nl). Hij volgt voor Automotive alle ontwikkelingen in de online retail.