Autoveiling.nl lanceert uitgestelde betaling
Klanten van veilingplatform Autoveiling.nl kunnen vanaf volgend jaar gebruik maken van CAR Finance: een uitgestelde betaling van 90 dagen. Op dit moment wordt het concept getest met een aantal vaste kopers, zodat het medio maart 2019 aan alle kopers met een jaarabonnement kan worden aangeboden.
Met de uitgestelde betaling wordt 20 procent van de verkoopprijs vooraf betaald, het restant na negentig dagen. Over dit bedrag wordt een rente van 2,5 procent gerekend. “Dit betekent dat je dus 5 keer zoveel auto’s kunt inkopen”, stelt algemeen directeur Wierd Meijering. “Traditionele financiers stellen geen krediet beschikbaar voor objecten. Maar het is onze business, dus wij kunnen de risico’s ook beter overzien dan bijvoorbeeld een bank”, zegt hij. De kans dat een auto, als hij niet wordt verkocht, minder waard is dan 80 procent van het verkoopbedrag is ook zeer klein, beaamt Meijering. “We bieden dit product ook bewust via de veiling aan; omdat er dan meer bieders zijn, is de uiteindelijke prijs altijd marktconform.”
Als een klant die voor de uitgestelde betaling heeft gekozen na 90 dagen de auto nog niet heeft verkocht, biedt Autoveiling.nl aan om de auto opnieuw te veilen en te verkopen. “De opbrengst wordt verrekend met het openstaande bedrag.”
Klanten kunnen een financieringsaanvraag doen via de website of door een e-mail te sturen. “Daarna nemen we afspraak in behandeling en stellen we een overeenkomst op, waarin het maximum openstaande saldo staat”, aldus Meijering. In eerste instantie is er een kredietfaciliteit beschikbaar van in totaal 100 duizend euro. “We zijn al in gesprek met financieringspartners om dit eventueel op te hogen, mocht dat nodig zijn.”
Klantevent
CAR Finance – waarbij CAR staat voor Credit Auto Remarketing – is gisteren officieel gepresenteerd op de klantendag van Autoveiling.nl-moeder AVN Remarketing. Op dit evenement, dat plaatsvond in het Healey Museum in Vreeland, gingen diverse sprekers in op de belangrijkste ontwikkelingen in remarketing, zoals big data en het remarketingproces. Walter Stoof van AVN Remarketing vertelde hierbij onder andere dat het bedrijf op basis van machine learning verwacht schades aan ex-leaseauto’s steeds beter te kunnen inschatten. “We hebben in de afgelopen tien jaar 410 duizend auto’s geïnspecteerd, waarbij 12 miljoen foto’s zijn gemaakt. Het achterliggende systeem is dus steeds beter in staat om schades met elkaar te vergelijken”, aldus Stoof. “De voornaamste uitdaging op dit moment is het verhogen van de rekenkracht, zodat een nieuwe foto kan worden vergeleken met de foto’s uit de database.” Ook de Auto Zelfscanapp moet hierdoor tot steeds betere inschattingen kunnen komen.