Vincent Everts: Na drie weken was mijn Tesla al verouderd

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Spraakwaterval Vincent Everts in actie. (Foto: Marcel Cazemier)

Everts hield in een betoog van ruim een uur de 150 aanwezigen voor dat de technologie zich nu zo snel ontwikkelt, dat de business van iedereen, ook in de autobranche, snel verandert. Everts staat bekend om zijn moordend tempo van spreken en hij kreeg het voor elkaar om zo’n beetje alle innovaties van de afgelopen tijd – denk aan zaken als cryptovaluta, 3D-printers, Earthcast, Hololens, de Oculus Rift, de blockchain en de beacon-revolutie – de revue te laten passeren. Om uiteindelijk uit te komen bij elektrisch en autonoom rijden. Twee specialismen waarin de ontwikkelingen snel gaan. “Dankzij de enorme investeringen in batterijen en de steeds hogere opbrengst van solarenergie, is het in 2020 goedkoper om elektrisch te rijden dan met een plof-auto (zijn idioom voor een voertuig met verbrandingsmotor, red).” Volgens Everts zijn het de 3 G’s die uiteindelijk de doorbraak van EV’s zullen bewerkstelligen: “Het is een genot om in een EV te rijden, het gemak is enorm want er is veel minder onderhoud nodig en er is financieel gewin want het wordt goedkoper dan conventioneel rijden.”

Gamefabrikanten

Ook is Everts er van overtuigd – in tegenstelling tot fabrikanten zelf – dat er binnen twee jaar autonoom gereden wordt. “Kijk alleen maar naar de grote toeleveranciers, maar bijvoorbeeld ook gamefabrikanten, die richten zich nu ook op autonoom rijden en maken spectaculaire vorderingen.” Zelf voert Everts nu een proefproces tegen de overheid omdat hij bekeurd werd omdat hij tijdens het rijden met zijn smartphone bezig was. “De auto kan beter rijden dan ik. Ik zie mijzelf meer als een rij-instructeur die kan ingrijpen als het nodig is. En rij-instructeurs mogen ook hun smartphone gebruiken.”

Tesla verandert de dynamiek van restwaardebepaling, concludeert Autotelex.

De toenemende connectiviteit betekent dat we er maar beter aan kunnen wennen dat auto’s gehackt kunnen worden. “Het kost hackers niet veel tijd om in te breken in een willekeurig systeem, dus ook niet om in te breken in een connected auto. Toen Jeep gehackt werd ging de fabrikant vol in de aanval tegen de hackers en liet uiteindelijk een grote recall uitvoeren. Dat is dus de verkeerde manier om ermee om te gaan. Tesla werd ook gehackt, nodigde de hackers uit, gaf ze een podium en uiteindelijk kregen ze van het Tesla-personeel een staande ovatie. Drie dagen later vond een software-update plaats en was de hack gedicht. Uber nam zelfs de Jeep-hackers in dienst.”

Leren exporteren

Om tot slot de link naar remarketing te maken, had Everts nog wel een tip. “We lopen in Nederland voorop met EV’s. Hier breken ze in 2020 door, in omringende landen een paar jaar later. Gecombineerd met autonome auto’s zal dat het wagenpark verkleinen. Mijn advies is dat jullie, remarketingexperts, je vol richten op export. Die plof-auto’s hebben we straks niet meer nodig. Ze verouderen heel snel en verliezen veel waarde. Daarom moeten jullie heel snel heel goed worden in het exporteren van die auto’s.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Vincent Everts: Na drie weken was mijn Tesla al verouderd | Automotive Online

Vincent Everts: Na drie weken was mijn Tesla al verouderd

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Spraakwaterval Vincent Everts in actie. (Foto: Marcel Cazemier)

Everts hield in een betoog van ruim een uur de 150 aanwezigen voor dat de technologie zich nu zo snel ontwikkelt, dat de business van iedereen, ook in de autobranche, snel verandert. Everts staat bekend om zijn moordend tempo van spreken en hij kreeg het voor elkaar om zo’n beetje alle innovaties van de afgelopen tijd – denk aan zaken als cryptovaluta, 3D-printers, Earthcast, Hololens, de Oculus Rift, de blockchain en de beacon-revolutie – de revue te laten passeren. Om uiteindelijk uit te komen bij elektrisch en autonoom rijden. Twee specialismen waarin de ontwikkelingen snel gaan. “Dankzij de enorme investeringen in batterijen en de steeds hogere opbrengst van solarenergie, is het in 2020 goedkoper om elektrisch te rijden dan met een plof-auto (zijn idioom voor een voertuig met verbrandingsmotor, red).” Volgens Everts zijn het de 3 G’s die uiteindelijk de doorbraak van EV’s zullen bewerkstelligen: “Het is een genot om in een EV te rijden, het gemak is enorm want er is veel minder onderhoud nodig en er is financieel gewin want het wordt goedkoper dan conventioneel rijden.”

Gamefabrikanten

Ook is Everts er van overtuigd – in tegenstelling tot fabrikanten zelf – dat er binnen twee jaar autonoom gereden wordt. “Kijk alleen maar naar de grote toeleveranciers, maar bijvoorbeeld ook gamefabrikanten, die richten zich nu ook op autonoom rijden en maken spectaculaire vorderingen.” Zelf voert Everts nu een proefproces tegen de overheid omdat hij bekeurd werd omdat hij tijdens het rijden met zijn smartphone bezig was. “De auto kan beter rijden dan ik. Ik zie mijzelf meer als een rij-instructeur die kan ingrijpen als het nodig is. En rij-instructeurs mogen ook hun smartphone gebruiken.”

Tesla verandert de dynamiek van restwaardebepaling, concludeert Autotelex.

De toenemende connectiviteit betekent dat we er maar beter aan kunnen wennen dat auto’s gehackt kunnen worden. “Het kost hackers niet veel tijd om in te breken in een willekeurig systeem, dus ook niet om in te breken in een connected auto. Toen Jeep gehackt werd ging de fabrikant vol in de aanval tegen de hackers en liet uiteindelijk een grote recall uitvoeren. Dat is dus de verkeerde manier om ermee om te gaan. Tesla werd ook gehackt, nodigde de hackers uit, gaf ze een podium en uiteindelijk kregen ze van het Tesla-personeel een staande ovatie. Drie dagen later vond een software-update plaats en was de hack gedicht. Uber nam zelfs de Jeep-hackers in dienst.”

Leren exporteren

Om tot slot de link naar remarketing te maken, had Everts nog wel een tip. “We lopen in Nederland voorop met EV’s. Hier breken ze in 2020 door, in omringende landen een paar jaar later. Gecombineerd met autonome auto’s zal dat het wagenpark verkleinen. Mijn advies is dat jullie, remarketingexperts, je vol richten op export. Die plof-auto’s hebben we straks niet meer nodig. Ze verouderen heel snel en verliezen veel waarde. Daarom moeten jullie heel snel heel goed worden in het exporteren van die auto’s.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.