Halfjaaroverzicht 2016 | Occasions staan steeds korter

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De occasionmarkt boert goed in het eerste halfjaar.

De gemiddelde statijd van gebruikte personenauto’s is in het eerste halfjaar licht gedaald. In Q2 2015 stond een auto gemiddeld 76 dagen, in Q2 van dit jaar daalde dat naar 73 dagen. Dat blijkt uit een analyse van VWE in opdracht van Automotive op basis van de verkochte voorraad. Eerder werd al bekend dat de b2c-occasionverkopen in het eerste halfjaar van 2016 zijn gestegen, met 5,6%. Tot en met juni werden er 583 duizend gebruikte auto’s verkocht. Over het algemeen boert de occasionmarkt dus goed. Ook de import van occasions is in het afgelopen jaar toegenomen.

Courant

De hoge occasionverkoop zorgt voor lagere gemiddelde stadagen. Het aantal stadagen verschilt wel per segment. De suv, mpv en kleine auto’s zijn het meest courant, met een gemiddelde statijd van 59 tot 70 dagen. Ook middelgrote en grote suv’s vinden vlot een koper, want voor deze segmenten ligt de statijd tussen 60 en 70 dagen. Kleine en middelgrote mpv’s staan gemiddeld 70 tot 71 dagen te koop en liggen keurig in lijn met het gemiddelde.
Grote auto’s, sportieve auto’s en open auto’s staan het langst in de bedrijfsvoorraad voordat ze worden verkocht, met een gemiddelde statijd die varieert van 101 tot 186 dagen. Niet representatief voor het gemiddelde, maar wel interessant om te bekijken zijn de nichesegmenten. In het supersportsegment (I) is de statijd in het tweede kwartaal met ruim de helft toegenomen ten opzichte van het eerste kwartaal, van 140 naar 233 dagen. Dit dat soort schommelingen zijn, in dit zeer specialistische nichesegment waarin het aanbod beperkt is en een lange statijd niet ongunstig hoeft te zijn, niet ongebruikelijk. Het luxesegment (J) laat juist een omgekeerde ontwikkeling zien: hier daalde de gemiddelde statijd tussen q1-2016 en q2-2016 van 683 tot 396 dagen. Ook terreinauto’s (T) stonden het tweede kwartaal minder lang te koop.In onze kennisbank vindt u alle occasioncijfers op een rij.

verkochte voorraad

Importauto’s

Volgens Joost Klaren van Autotelex bewijzen de cijfers dat 2016 tot nu toe een stabiel en gezond occasionjaar is. “Niet alleen de aantallen en de statijden zijn gunstig, ook de vraagprijzen blijven onverminderd hoog.” De showroomvraagprijsindex AOX steeg dit jaar van 98,27 naar 99,58, de hoogste stand sinds 2013. Toch zijn er signalen dat de prijzen wel wat zullen zakken, stelt Klaren. “Door de toestroom van jonge importauto’s ligt er extra prijsdruk op kleinere auto’s tot drie jaar oud. Verder zien we dat de courantheid van een auto meer en meer wordt bepaald door de details. Kleine auto’s met leuke opties en weinig kilometers zijn duur en nauwelijks aan te slepen, terwijl er voor grote auto’s met weinig opties en veel kilometers bijna geen klanten zijn.”

 

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Halfjaaroverzicht 2016 | Occasions staan steeds korter | Automotive Online

Halfjaaroverzicht 2016 | Occasions staan steeds korter

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De occasionmarkt boert goed in het eerste halfjaar.

De gemiddelde statijd van gebruikte personenauto’s is in het eerste halfjaar licht gedaald. In Q2 2015 stond een auto gemiddeld 76 dagen, in Q2 van dit jaar daalde dat naar 73 dagen. Dat blijkt uit een analyse van VWE in opdracht van Automotive op basis van de verkochte voorraad. Eerder werd al bekend dat de b2c-occasionverkopen in het eerste halfjaar van 2016 zijn gestegen, met 5,6%. Tot en met juni werden er 583 duizend gebruikte auto’s verkocht. Over het algemeen boert de occasionmarkt dus goed. Ook de import van occasions is in het afgelopen jaar toegenomen.

Courant

De hoge occasionverkoop zorgt voor lagere gemiddelde stadagen. Het aantal stadagen verschilt wel per segment. De suv, mpv en kleine auto’s zijn het meest courant, met een gemiddelde statijd van 59 tot 70 dagen. Ook middelgrote en grote suv’s vinden vlot een koper, want voor deze segmenten ligt de statijd tussen 60 en 70 dagen. Kleine en middelgrote mpv’s staan gemiddeld 70 tot 71 dagen te koop en liggen keurig in lijn met het gemiddelde.
Grote auto’s, sportieve auto’s en open auto’s staan het langst in de bedrijfsvoorraad voordat ze worden verkocht, met een gemiddelde statijd die varieert van 101 tot 186 dagen. Niet representatief voor het gemiddelde, maar wel interessant om te bekijken zijn de nichesegmenten. In het supersportsegment (I) is de statijd in het tweede kwartaal met ruim de helft toegenomen ten opzichte van het eerste kwartaal, van 140 naar 233 dagen. Dit dat soort schommelingen zijn, in dit zeer specialistische nichesegment waarin het aanbod beperkt is en een lange statijd niet ongunstig hoeft te zijn, niet ongebruikelijk. Het luxesegment (J) laat juist een omgekeerde ontwikkeling zien: hier daalde de gemiddelde statijd tussen q1-2016 en q2-2016 van 683 tot 396 dagen. Ook terreinauto’s (T) stonden het tweede kwartaal minder lang te koop.In onze kennisbank vindt u alle occasioncijfers op een rij.

verkochte voorraad

Importauto’s

Volgens Joost Klaren van Autotelex bewijzen de cijfers dat 2016 tot nu toe een stabiel en gezond occasionjaar is. “Niet alleen de aantallen en de statijden zijn gunstig, ook de vraagprijzen blijven onverminderd hoog.” De showroomvraagprijsindex AOX steeg dit jaar van 98,27 naar 99,58, de hoogste stand sinds 2013. Toch zijn er signalen dat de prijzen wel wat zullen zakken, stelt Klaren. “Door de toestroom van jonge importauto’s ligt er extra prijsdruk op kleinere auto’s tot drie jaar oud. Verder zien we dat de courantheid van een auto meer en meer wordt bepaald door de details. Kleine auto’s met leuke opties en weinig kilometers zijn duur en nauwelijks aan te slepen, terwijl er voor grote auto’s met weinig opties en veel kilometers bijna geen klanten zijn.”

 

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.