Amazon gaat connected-activiteiten van BMW faciliteren

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
BMW Group en Amazon Web Services gaan hun cloudsoftware verbeteren. (Foto: BMW Group)

De BMW Group en Amazon Web Services (AWS) hebben een samenwerking gesloten met als doel om cloud software te ontwikkelen. Dat maken beide partijen bekend. De BMW Group is de eerste autofabrikant die deze software gebruikt als basis voor zijn cloud-based voertuigdataplatform, meldt AWS.

De overeenkomst tussen BMW en Amazon toont dat het de automaker menens is met connectivity-mogelijkheden. Veel automakers verwachten hier de komende jaren een serieuze inkomstenstroom mee aan te boren. Zo zet nieuwkomer Smart vol in op connectiviteit en noemde Renault-baas Luca de Meo connected ‘een totale game changer’Lees ook: Hoe Smart connectiviteit als wapen inzet in de EV-strijd

“We hebben momenteel zo’n 20 miljoen connected voertuigen op de weg. Als we vanaf 2025 de Neue Klasse-EV’s gaan lanceren, zal ons offboard cloud platform ongeveer drie keer zoveel voertuiggegevens verwerken als de huidige modellen”, aldus Nicolai Krämer, vicepresident vehicle connectivity platforms bij BMW. 

De autofabrikant benadrukt dat het de exclusieve controle behoudt over de gegevens; deze gegevens worden alleen aan derden beschikbaar gesteld als de klant daar toestemming voor geeft.

Eerder deze maand liet Amazon weten meer dan 1 miljard euro in de nieuwe Europese vloot te investeren.

Rijbereik

De cloud software moet de distributie en het beheer van gegevens vereenvoudigen en versnellen. Volgens AWS zijn deze innovaties van groot belang voor de auto-industrie, ook om straks meer autonome voertuigfuncties te kunnen ontwikkelen, het rijbereik van elektrische voertuigen te vergroten of klantenservices en aftersales te kunnen verbeteren. Voertuiggegevens, en de manier waarop deze met de cloud zijn verbonden, zijn de basis voor klantservices zoals de My BMW app met rijhulpfuncties, draadloze updates en gevarendetectie. Lees ook: verliezen de universelen hun positie door connected technologieën?

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Amazon gaat connected-activiteiten van BMW faciliteren | Automotive Online

Amazon gaat connected-activiteiten van BMW faciliteren

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
BMW Group en Amazon Web Services gaan hun cloudsoftware verbeteren. (Foto: BMW Group)

De BMW Group en Amazon Web Services (AWS) hebben een samenwerking gesloten met als doel om cloud software te ontwikkelen. Dat maken beide partijen bekend. De BMW Group is de eerste autofabrikant die deze software gebruikt als basis voor zijn cloud-based voertuigdataplatform, meldt AWS.

De overeenkomst tussen BMW en Amazon toont dat het de automaker menens is met connectivity-mogelijkheden. Veel automakers verwachten hier de komende jaren een serieuze inkomstenstroom mee aan te boren. Zo zet nieuwkomer Smart vol in op connectiviteit en noemde Renault-baas Luca de Meo connected ‘een totale game changer’Lees ook: Hoe Smart connectiviteit als wapen inzet in de EV-strijd

“We hebben momenteel zo’n 20 miljoen connected voertuigen op de weg. Als we vanaf 2025 de Neue Klasse-EV’s gaan lanceren, zal ons offboard cloud platform ongeveer drie keer zoveel voertuiggegevens verwerken als de huidige modellen”, aldus Nicolai Krämer, vicepresident vehicle connectivity platforms bij BMW. 

De autofabrikant benadrukt dat het de exclusieve controle behoudt over de gegevens; deze gegevens worden alleen aan derden beschikbaar gesteld als de klant daar toestemming voor geeft.

Eerder deze maand liet Amazon weten meer dan 1 miljard euro in de nieuwe Europese vloot te investeren.

Rijbereik

De cloud software moet de distributie en het beheer van gegevens vereenvoudigen en versnellen. Volgens AWS zijn deze innovaties van groot belang voor de auto-industrie, ook om straks meer autonome voertuigfuncties te kunnen ontwikkelen, het rijbereik van elektrische voertuigen te vergroten of klantenservices en aftersales te kunnen verbeteren. Voertuiggegevens, en de manier waarop deze met de cloud zijn verbonden, zijn de basis voor klantservices zoals de My BMW app met rijhulpfuncties, draadloze updates en gevarendetectie. Lees ook: verliezen de universelen hun positie door connected technologieën?

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.