Nieuwe hybride Prius moet Toyota rehabiliteren als EV-leider

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
De nieuwe Prius moet Toyota weer een EV-gezicht geven. (Foto: Toyota)

Toen de eerste Toyota Prius 25 jaar geleden werd geïntroduceerd, was het model de avant-garde van elektrisch vervoer. Het model werd omarmd door milieubewuste bestuurders en mensen die als dusdanig gezien wilden worden – maar vooral door leaserijders die wilden profiteren van de lage bijtelling.

De afgelopen jaren is het model niet alleen zijn prominente positie verloren, ook moest Toyota zijn rol als leider in de EV-transitie moeten afstaan aan nieuwkomers als Tesla.

Met de op woensdag geïntroduceerde nieuwe Prius ambieert Toyota opnieuw een leidende rol in de transitie naar elektrische mobiliteit. “We hebben ecologische oplossingen nodig die binnen het bereik van velen liggen”, zei Simon Humphries, Toyota’s design senior general manager, bij de lancering. “De Prius is een auto voor de meerderheid, een auto voor allen in plaats van slechts enkelen.” Hierbij lijkt hij te willen zeggen dat de auto betaalbaar moet zijn (maar prijzen zijn nog niet bekend gemaakt) en dat een volledig elektrische auto lang niet voor iedereen geschikt is.

Hybride koers

De introductie tekent de koers van Toyota. Het bedrijf vindt, in tegenstelling tot EV-adepten, dat hybrides zinvol zijn in markten “waar de infrastructuur niet klaar is om een ​​snellere overgang naar batterijvoertuigen te ondersteunen”. Zo liet technisch directeur Masahiko Maeda zich al kritisch uit over een EV-only toekomst: “De consument moet kunnen kiezen“. Milieu-organisaties beschuldigen de automaker ervan niet voorbereid genoeg te zijn op de EV-transitie.

Reuters meldde vorige maand dat de autofabrikant overweegt zijn elektrische strategie opnieuw op te starten om beter te kunnen concurreren in de snelgroeiende markt. De hybride variant van de Prius komt deze winter en een plug-in hybride in het voorjaar van 2023. In Europa wordt alleen de Plug-invariant uitgebracht, die een 50 procent hogere actieradius heeft dan zijn voorgangers. Hybride voertuigen zijn vaak goedkoper dan volledig elektrische auto’s omdat ze doorgaans kleinere batterijen hebben ; ook zijn ze niet afhankelijk zijn van laadstations. Volgens Toyota belangrijke factoren in markten waar klanten prijsgevoelig zijn en de laadinfrastructuur nog in de kinderschoenen staat.

Grootste automaker ter wereld

Overigens legt de huidige koers van Toyota het bedrijf bepaald geen windeieren. Ook dit jaar zal het de grootste automaker ter wereld zijn, op grote afstand van Volkswagen. Interbrand noemde het deze maand het waardevolste automerk ter wereld. In Nederland ging Toyota in oktober aan kop bij de nieuwregistraties.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als adjunct-hoofdredacteur medeverantwoordelijk voor de titels in het cluster Auto & Fleet van Promedia, waaronder ook Automotive en Fleet&Mobility vallen. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed en veel eten en drinken.