‘Importeurs voeren over hele breedte prijsverhogingen door’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Bijna alle importeurs hebben in de afgelopen maanden de basisprijzen verhoogd van meerdere modellen. Dat blijkt uit onderzoek van Autotelex, uitgevoerd op verzoek van Automotive. 

Autotelex meldde vorige week aanhoudend hoge restwaarden te verwachten als gevolg van de prijsstijgingen. In de afgelopen periode hebben 23 importeurs bij een of meerdere modellen een prijsverhoging van 5 procent of meer doorgevoerd. Bij vijf importeurs bedraagt de stijging zelfs 10 procent of meer. Het betreft hier allemaal bestelauto’s. Autotelex baseert zich daarbij op opeenvolgende prijsbrochures waarbij is gekeken naar personenwagens en bestellers. 

Nieuwe ronde

De dataleverancier telt bij een kleine tachtig modellen prijsverhogingen van minimaal 5 procent. En daar blijft het niet bij, schat Autotelex. ‘Een aantal merken heeft nog geen nieuwe prijslijsten gepubliceerd. En wij hebben in deze analyse gekeken naar prijsverhogingen van minimaal 5 procent. We zien nu ook dat merken meerdere kleinere prijsverhogingen achter elkaar doorvoeren. Slechts in een enkel geval gaat de prijsverhoging gepaard met een aanpassing van de uitrusting. Bovendien is de verwachting dat de aangepaste/verhoogde bpm per 2023 wederom een gelegenheid is om een prijsaanpassing door te voeren”, aldus Autotelex.

Bijna alle volumemerken behoren tot het lijstje van 23. Niet op het lijstje staan onder meer Kia, Peugeot, Seat en Audi. Autotelex merkt op dat dit niet betekent dat ze hun prijzen niet hebben verhoogd.

Grondstoffen

De prijsverhogingen komen niet als een verrassing. De auto-industrie kampt al tijden met tekorten aan onderdelen en componenten. Prijzen voor grondstoffen zijn tot wel drie keer hoger dan vorig jaar, meldde onderdelenfabrikant Bosch eerder dit jaar. De levertijden zijn veel langer dan gebruikelijk. Hierdoor zijn veel auto’s duurder op het moment van aflevering dan bij de bestelling. De extra rekening komt in bijna alle gevallen op het bordje van de eindgebruiker, melden dealers. 

Opel Astra

Landelijk kwam de inflatie in juli uit op 11,6 procent. Bij de importeur liggen de meeste verhogingen lager. Een voorbeeld is de prijsverhoging die Opel voor de Astra doorvoerde, zoals blijkt uit de prijslijst. Zo verhoogde Opel de prijs van het instapmodel (1.2 business edition) van 29.245 naar 31.949 euro. Voor topuitvoering (1.2 turbo automaat GS Line) ging de prijs van 42.049 naar 44.749 euro.

Vraaguitval

Analisten houden inmiddels rekening met sterk oplopende vraaguitval als gevolg van de lange levertijden, inflatie en oplopende rente. Volkswagen Financial Services meldde bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers rekening te houden met vraaguitval. BMW liet weten zijn winstverwachting niet aan te passen, maar stelt wel dat het steeds moeilijker wordt om de prijsverhogingen door te berekenen aan eindgebruikers. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Importeurs voeren over hele breedte prijsverhogingen door’ | Automotive Online

‘Importeurs voeren over hele breedte prijsverhogingen door’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Bijna alle importeurs hebben in de afgelopen maanden de basisprijzen verhoogd van meerdere modellen. Dat blijkt uit onderzoek van Autotelex, uitgevoerd op verzoek van Automotive. 

Autotelex meldde vorige week aanhoudend hoge restwaarden te verwachten als gevolg van de prijsstijgingen. In de afgelopen periode hebben 23 importeurs bij een of meerdere modellen een prijsverhoging van 5 procent of meer doorgevoerd. Bij vijf importeurs bedraagt de stijging zelfs 10 procent of meer. Het betreft hier allemaal bestelauto’s. Autotelex baseert zich daarbij op opeenvolgende prijsbrochures waarbij is gekeken naar personenwagens en bestellers. 

Nieuwe ronde

De dataleverancier telt bij een kleine tachtig modellen prijsverhogingen van minimaal 5 procent. En daar blijft het niet bij, schat Autotelex. ‘Een aantal merken heeft nog geen nieuwe prijslijsten gepubliceerd. En wij hebben in deze analyse gekeken naar prijsverhogingen van minimaal 5 procent. We zien nu ook dat merken meerdere kleinere prijsverhogingen achter elkaar doorvoeren. Slechts in een enkel geval gaat de prijsverhoging gepaard met een aanpassing van de uitrusting. Bovendien is de verwachting dat de aangepaste/verhoogde bpm per 2023 wederom een gelegenheid is om een prijsaanpassing door te voeren”, aldus Autotelex.

Bijna alle volumemerken behoren tot het lijstje van 23. Niet op het lijstje staan onder meer Kia, Peugeot, Seat en Audi. Autotelex merkt op dat dit niet betekent dat ze hun prijzen niet hebben verhoogd.

Grondstoffen

De prijsverhogingen komen niet als een verrassing. De auto-industrie kampt al tijden met tekorten aan onderdelen en componenten. Prijzen voor grondstoffen zijn tot wel drie keer hoger dan vorig jaar, meldde onderdelenfabrikant Bosch eerder dit jaar. De levertijden zijn veel langer dan gebruikelijk. Hierdoor zijn veel auto’s duurder op het moment van aflevering dan bij de bestelling. De extra rekening komt in bijna alle gevallen op het bordje van de eindgebruiker, melden dealers. 

Opel Astra

Landelijk kwam de inflatie in juli uit op 11,6 procent. Bij de importeur liggen de meeste verhogingen lager. Een voorbeeld is de prijsverhoging die Opel voor de Astra doorvoerde, zoals blijkt uit de prijslijst. Zo verhoogde Opel de prijs van het instapmodel (1.2 business edition) van 29.245 naar 31.949 euro. Voor topuitvoering (1.2 turbo automaat GS Line) ging de prijs van 42.049 naar 44.749 euro.

Vraaguitval

Analisten houden inmiddels rekening met sterk oplopende vraaguitval als gevolg van de lange levertijden, inflatie en oplopende rente. Volkswagen Financial Services meldde bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers rekening te houden met vraaguitval. BMW liet weten zijn winstverwachting niet aan te passen, maar stelt wel dat het steeds moeilijker wordt om de prijsverhogingen door te berekenen aan eindgebruikers. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.