Forse winststijging voor Emil Frey Nederland

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De winst bedroeg 12 miljoen euro. (Foto: Shutterstock)

Dealerholding Emil Frey Nederland heeft in 2021 een nettowinst gerealiseerd van 12 miljoen euro, een stijging van 288 procent. De omzet groeide in deze periode met 7 procent naar 1,04 miljard euro. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het bedrijf (de vastgoedactiviteiten zijn ondergebracht in een andere bv).

Volgens de directie was 2021 een goed jaar. Daarbij werd In 2020 de winst gedrukt door reorganisatiekosten bij Peugeot-dochter Nefkens.Emil Frey staat op plek 6 in de Automotive Dealerholding Top 60. Bestel de uitgave hier.

In 2021 leverde EmiI Frey NederIand in totaaI 15.920 nieuwe auto’s af, een daIing van 1 procent ten opzichte van 2020 (16.074). In 2021 werden 23.914 gebruikte auto’s verkocht, een stijging van 4 procent ten opzichte van 2020, waarvan 14.196 auto’s aan eindgebruikers (B2C). Over de omzetontwikkeling bij de andere dochters, zoals het lease, schade- en onderdelenbedrijf, doet Emil Frey geen uitspraken.

In het jaarverslag meldt Emil Frey voor 2022 geen verbetering van de nieuwverkoop te verwachten. Het rekent op een verkoop van 365 duizend nieuwe personenwagens en 64 duizend bedrijfswagens. “De beschikbaarheid van voertuigen voor bepaalde merken in 2022 kan als gevolg van mondiale problemen in de productieketens beperkt worden. Wij zijn van mening dat door een goede spreiding over de merken enerzijds en een diversificatie van de activiteiten anderzijds een afname van de nieuwverkoop grotendeels kan worden gecompenseerd.”

Acquisities

Onder de huidige en toekomstige marktomstandigheden zijn schaalvergroting en diversificatie het antwoord om toekomstig resultaat te garanderen, schrijft het bedrijf. Vorig jaar was het bedrijf zeer actief met acquisitie: zo werden leasemaatschappij Autoplanning, Renault-dealer Oving en BMW-dealer Keram ingelijfd en werden de Stellantis-activiteiten van Driessen Autogroep overgenomen. Dit jaar kocht het BMW-dealer De Beier en meldde het exclusief partner te worden van het Chinese merk Xpeng.

Door de overnames nam de geactiveerde goodwill per eind 2021 toe tot 12,2 miljoen euro (2020: 4,3 miljoen euro). Het eigen vermogen kwam uit op 110 miljoen, tegen 98 miljoen eind 2020. Door de balansvergroting, met name door de overname van Autoplanning, daalde de solvabiliteit van 33 naar 27 procent. Het aantal medewerkers nam toe van 1.500 naar 1.700.

Volgen

Door de schaalvergroting nemen ook de efficiencymogelijkheden toe. “Ook in 2022 blijft het ons streven om ons retail- en servicenetwerk in balans te houden met de toekomstige markt voor verkoop, reparatie en onderhoud. Ontwikkelingen binnen de juridische blauwdruk van de automotive, waaronder de mogelijke inzet door fabrikanten van nieuwe distributiemodellen zoals de agentuur of de nieuwe Block Exemption Regulation worden daarbij op de voet gevolgd.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Forse winststijging voor Emil Frey Nederland | Automotive Online

Forse winststijging voor Emil Frey Nederland

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De winst bedroeg 12 miljoen euro. (Foto: Shutterstock)

Dealerholding Emil Frey Nederland heeft in 2021 een nettowinst gerealiseerd van 12 miljoen euro, een stijging van 288 procent. De omzet groeide in deze periode met 7 procent naar 1,04 miljard euro. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het bedrijf (de vastgoedactiviteiten zijn ondergebracht in een andere bv).

Volgens de directie was 2021 een goed jaar. Daarbij werd In 2020 de winst gedrukt door reorganisatiekosten bij Peugeot-dochter Nefkens.Emil Frey staat op plek 6 in de Automotive Dealerholding Top 60. Bestel de uitgave hier.

In 2021 leverde EmiI Frey NederIand in totaaI 15.920 nieuwe auto’s af, een daIing van 1 procent ten opzichte van 2020 (16.074). In 2021 werden 23.914 gebruikte auto’s verkocht, een stijging van 4 procent ten opzichte van 2020, waarvan 14.196 auto’s aan eindgebruikers (B2C). Over de omzetontwikkeling bij de andere dochters, zoals het lease, schade- en onderdelenbedrijf, doet Emil Frey geen uitspraken.

In het jaarverslag meldt Emil Frey voor 2022 geen verbetering van de nieuwverkoop te verwachten. Het rekent op een verkoop van 365 duizend nieuwe personenwagens en 64 duizend bedrijfswagens. “De beschikbaarheid van voertuigen voor bepaalde merken in 2022 kan als gevolg van mondiale problemen in de productieketens beperkt worden. Wij zijn van mening dat door een goede spreiding over de merken enerzijds en een diversificatie van de activiteiten anderzijds een afname van de nieuwverkoop grotendeels kan worden gecompenseerd.”

Acquisities

Onder de huidige en toekomstige marktomstandigheden zijn schaalvergroting en diversificatie het antwoord om toekomstig resultaat te garanderen, schrijft het bedrijf. Vorig jaar was het bedrijf zeer actief met acquisitie: zo werden leasemaatschappij Autoplanning, Renault-dealer Oving en BMW-dealer Keram ingelijfd en werden de Stellantis-activiteiten van Driessen Autogroep overgenomen. Dit jaar kocht het BMW-dealer De Beier en meldde het exclusief partner te worden van het Chinese merk Xpeng.

Door de overnames nam de geactiveerde goodwill per eind 2021 toe tot 12,2 miljoen euro (2020: 4,3 miljoen euro). Het eigen vermogen kwam uit op 110 miljoen, tegen 98 miljoen eind 2020. Door de balansvergroting, met name door de overname van Autoplanning, daalde de solvabiliteit van 33 naar 27 procent. Het aantal medewerkers nam toe van 1.500 naar 1.700.

Volgen

Door de schaalvergroting nemen ook de efficiencymogelijkheden toe. “Ook in 2022 blijft het ons streven om ons retail- en servicenetwerk in balans te houden met de toekomstige markt voor verkoop, reparatie en onderhoud. Ontwikkelingen binnen de juridische blauwdruk van de automotive, waaronder de mogelijke inzet door fabrikanten van nieuwe distributiemodellen zoals de agentuur of de nieuwe Block Exemption Regulation worden daarbij op de voet gevolgd.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.