Skoda Enyaq aan kop in verkoopranglijst elektrische auto’s

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
De elektrische Enyaq staat aan kop. (Foto: Shutterstock)

De Skoda Enyaq is na zeven maanden de meest geregistreerde elektrische auto van Nederland. Dat blijkt uit een analyse van Automotive op basis van cijfers van RDC. De Kia Niro en Ford Mustang Mach-e maken de top drie compleet.

Tesla ziet wereldwijd de verkoop stijgen, maar blijft in Nederland achter ten opzichte van vorige jaren. Tesla Nederland meldde recent versneld de Model Y uit te gaan leveren: de elektrische suv komt in september. 

Bekijk hieronder de top tien van meest geregistreerde elektrische modellen (jan-jul): 

Model 2021 2020 +/- (in%)
Skoda Enyaq 2.543 –  – 
Kia Niro 2.439 2.943 -17,1
Ford Mustang Mach-e 1.653 – 
Volkswagen ID.4 1.516
Volvo XC40 981 –  – 
Tesla Model 3 965 2.716 -64,5
BMW X3 936 – 
Renault Zoe 836 720 16,1
Nissan Leaf 692 793 -12,7
Peugeot 208 610 195 212,8
Peugeot 2008 553 36 1436,1
Totaal  20.367 18.327 11,1
Bron: RDC, bewerking Automotive

Het marktaandeel van benzineauto’s is dit jaar fors afgenomen. Deels komt dat omdat mild-hybrideauto’s een apart segment zijn voor de RDC, terwijl deze auto’s als hoofdmotor een diesel of benzine hebben en er steeds minder brandstofauto’s zonder ‘mild hybrid systeem’ op de markt komen. Het aandeel plug-ins is dit jaar verdrievoudigd. Plug-ins zijn voor veel fabrikanten belangrijk om aan de Europese CO2-norm voor 2021 te kunnen voldoen.

Registraties tot en met juli: 

    2021 2020
Brandstof hybrideconcept aantal ma (in%) aantal ma (in%)
Benzine   100.164 52,8% 133.950 69,6%
Diesel   5.205 2,7% 9.451 4,9%
LPG   1.201 0,6% 622 0,3%
Hybride MEV* 28.092 14,8% 9.961 5,2%
Hybride HEV* 16.094 8,5% 12.944 6,7%
Hybride PHEV* 18.452 9,7% 7.252 3,8%
Hybride REEV*     1 0,00%
Hybride Overig 31 0,02% 8 0,00%
Full EV batterij-elektrisch 20.367 10,7% 18.327 9,5%
CNG   33 0,02% 46 0,02%
Waterstof   53 0,03% 45 0,02%
Totaal 189.692 100% 192.607 100%

*MEV= mild hybrid. elektromotor ondersteunt brandstofmotor en wordt door brandstofmotor en regeneratie opgeladen.
 HEV=hybride. Auto kan volledig elektrisch rijden, batterij wordt opgeladen door brandstofmotor en regeneratie.
 PHEV=plug-in hybrid. Primair elektrische aandrijflijn waarvan accu wordt opgeladen met stekker en regeneratie; daarnaast   heeft hij een brandstofmotor.
 REEV=range extender: elektrische auto met brandstofmotor als ‘range extender’ om de batterij op te laden indien nodig.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Skoda Enyaq aan kop in verkoopranglijst elektrische auto’s | Automotive Online

Skoda Enyaq aan kop in verkoopranglijst elektrische auto’s

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
De elektrische Enyaq staat aan kop. (Foto: Shutterstock)

De Skoda Enyaq is na zeven maanden de meest geregistreerde elektrische auto van Nederland. Dat blijkt uit een analyse van Automotive op basis van cijfers van RDC. De Kia Niro en Ford Mustang Mach-e maken de top drie compleet.

Tesla ziet wereldwijd de verkoop stijgen, maar blijft in Nederland achter ten opzichte van vorige jaren. Tesla Nederland meldde recent versneld de Model Y uit te gaan leveren: de elektrische suv komt in september. 

Bekijk hieronder de top tien van meest geregistreerde elektrische modellen (jan-jul): 

Model 2021 2020 +/- (in%)
Skoda Enyaq 2.543 –  – 
Kia Niro 2.439 2.943 -17,1
Ford Mustang Mach-e 1.653 – 
Volkswagen ID.4 1.516
Volvo XC40 981 –  – 
Tesla Model 3 965 2.716 -64,5
BMW X3 936 – 
Renault Zoe 836 720 16,1
Nissan Leaf 692 793 -12,7
Peugeot 208 610 195 212,8
Peugeot 2008 553 36 1436,1
Totaal  20.367 18.327 11,1
Bron: RDC, bewerking Automotive

Het marktaandeel van benzineauto’s is dit jaar fors afgenomen. Deels komt dat omdat mild-hybrideauto’s een apart segment zijn voor de RDC, terwijl deze auto’s als hoofdmotor een diesel of benzine hebben en er steeds minder brandstofauto’s zonder ‘mild hybrid systeem’ op de markt komen. Het aandeel plug-ins is dit jaar verdrievoudigd. Plug-ins zijn voor veel fabrikanten belangrijk om aan de Europese CO2-norm voor 2021 te kunnen voldoen.

Registraties tot en met juli: 

    2021 2020
Brandstof hybrideconcept aantal ma (in%) aantal ma (in%)
Benzine   100.164 52,8% 133.950 69,6%
Diesel   5.205 2,7% 9.451 4,9%
LPG   1.201 0,6% 622 0,3%
Hybride MEV* 28.092 14,8% 9.961 5,2%
Hybride HEV* 16.094 8,5% 12.944 6,7%
Hybride PHEV* 18.452 9,7% 7.252 3,8%
Hybride REEV*     1 0,00%
Hybride Overig 31 0,02% 8 0,00%
Full EV batterij-elektrisch 20.367 10,7% 18.327 9,5%
CNG   33 0,02% 46 0,02%
Waterstof   53 0,03% 45 0,02%
Totaal 189.692 100% 192.607 100%

*MEV= mild hybrid. elektromotor ondersteunt brandstofmotor en wordt door brandstofmotor en regeneratie opgeladen.
 HEV=hybride. Auto kan volledig elektrisch rijden, batterij wordt opgeladen door brandstofmotor en regeneratie.
 PHEV=plug-in hybrid. Primair elektrische aandrijflijn waarvan accu wordt opgeladen met stekker en regeneratie; daarnaast   heeft hij een brandstofmotor.
 REEV=range extender: elektrische auto met brandstofmotor als ‘range extender’ om de batterij op te laden indien nodig.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.