Autonieuws | Ioniq 5 maakt brandstofauto overbodig

Autonieuws • De nieuwe Hyundai Ioniq 5 moet zijn voorganger snel doen vergeten. Die deed het prima, maar het was geen auto die enige vorm van begeerte opriep. Inmiddels komt de uitlevering van de – door de pers luid bejubelde – auto op gang. Kan de Ioniq 5 in aantallen concurreren met zijn voorganger (kleine 8.000 stuks in Nederland) of is de concurrentie inmiddels te sterk?
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Beeld: Hyundai)

Wat zeggen de experts?

nieuwe foto roland gorter 1Marco Gorter, coördinator tests Autoweek

Wat spreekt in zijn voordeel?

Elektrische auto’s staan nog altijd bovengemiddeld in de belangstelling en Hyundai heeft met de Kona Electric alvast een goede reputatie opgebouwd op dit vlak. Dat de Ioniq 5 voor het eerst op een volledig voor elektrisch vervoer ontwikkeld platform staat, geeft ‘m nog een extra voordeel.

Wat in zijn nadeel?

De Ioniq 5 komt precies in een deel van de markt waar op dit moment heel veel gebeurt en onder andere Ford, Volkswagen en zusterbedrijf Kia hebben of komen met sterke concurrenten.

Consumentenpotentieel

Een 8.

0eacf163bec9f47339e5a7caf930b8e1 w730Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland

Wat spreekt in zijn voordeel?

De Ioniq 5 is een blik in een rooskleurige toekomst waarin een nieuwe EV-generatie de brandstofauto praktisch gezien overbodig maakt. Snelladen is met de nieuwe Hyundai bijna net zo snel als een gemiddelde tankbeurt. De auto heeft bovendien een goede actieradius, een hoge instap, is érg ruim en rijdt comfortabel.

Wat in zijn nadeel?

Misschien vreemd, maar de grootte van de auto heeft ook nadelen. De auto is lastig te manoeuvreren in kleine parkeerplekken. Verder oogt het interieur wat sober. De concurrerende Kia EV6 heeft een iets grotere accu, tegen ongeveer dezelfde vanafprijs.

Leasepotentieel?

Een 9.

0ac20eb726804779d441e2a44573b981 w730Joost Klaren, restwaarde­specialist bij Autotelex

Wat zijn de sterke restwaardekanten?

Alle mogelijke voordelen die een elektrische auto kan hebben, zijn verenigd in één model. De belangrijkste zijn: optimaal gebruik van platform, zeer snel laden, acceptabele actieradius (versie afhankelijk) en een aantal unieke features zoals de slaapstand van de voorstoelen en de interne en externe 220V-aansluiting.

En wat de zwakke?

Op de foto’s doet hij het wel erg goed, maar heeft de auto ook een goede ‘road presence’? Door de bescheiden maatvoering vallen grotere auto’s in dezelfde prijsklasse.

Restwaardepotentieel

Een 9. De prijsstelling is nu nog concurrerend, maar prijsverlagingen liggen op de loer.061150a5b130d19f337ada6c5e0e88c8 w730

Hans den Hollander, fleetmanager bij Cisco

Wat spreekt in zijn voordeel?

De uitstekende laadsnelheid, in combinatie met de actieradius, geeft de zakelijke verkoop zeker een boost. Deze zomer zijn veel EV-rijders (Tesla-rijders uitgezonderd) tijdens hun trip naar het zuiden geconfronteerd met tamelijk lange oplaadtijden. Dat is, mits er voldoende snelladers bijkomen, met de Ioniq 5 geen probleem. De prijs, en dus de bijtelling, ligt onder het Tesla-niveau.

Wat in zijn nadeel?

Niet zoveel denk ik, hooguit de voorsprong die Tesla heeft dankzij zijn superchargers in Europa.

Fleetpotentieel

Een 9.

6409515462bab9ac4a657031af21f360 w730Willem van den Brink, data specialist Mivar Group

Welke (nieuwe) technieken maken de Leon interessant?

De Ioniq 5 is de eerste Hyundai in het C-segment met het nieuwe modulair elektrisch platform, de E-GMP. Dit platform krijgt 800 volt accutechniek, kan extreem snel ‘hyper’ laden (400 en 800 volt) en er is een keuze uit achterwiel- en vierwielaandrijving. Bij die laatste kan de extra voorwielaandrijving zichzelf onder lage belasting loskoppelen, om onnodig stroomverbruik te voorkomen. Dankzij de lange wielbasis, de korte overhangen en een ruimtebesparende cockpit is er veel binnenruimte. Doordat het accupakket onder de vloer is gemonteerd, is er een vlakke vloer. Dat zorgt voor meer beenruimte.

Wat hadden jullie graag anders gezien?

De range van 500 WLTP-kilometers. We dachten dat de range snel zou toenemen met een nieuw platform. Tesla komt volgend jaar met nieuwe cellen en zal wel een flinke stap voorwaarts zetten. Ook het feit dat het E-GMP platform zo dik is en de auto’s dus ook automatisch een stuk hoger worden, is niet heel bevorderlijk voor de aerodynamica.

Hoe schatten jullie de onderhoudskosten in (en vergelijking tot vergelijkbare modellen)?

Er zijn nog te weinig gegevens bekend om een vergelijking te kunnen geven, maar we weten inmiddels dat EV’s goed scoren als het gaat om onderhoudskosten.

Welk cijfer geven jullie voor de auto?

Op basis van de verbruikscijfers en de uitstraling van de auto (een retro-futuristisch koetswerk) komen we uit op een 8.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autonieuws | Ioniq 5 maakt brandstofauto overbodig | Automotive Online

Autonieuws | Ioniq 5 maakt brandstofauto overbodig

Autonieuws • De nieuwe Hyundai Ioniq 5 moet zijn voorganger snel doen vergeten. Die deed het prima, maar het was geen auto die enige vorm van begeerte opriep. Inmiddels komt de uitlevering van de – door de pers luid bejubelde – auto op gang. Kan de Ioniq 5 in aantallen concurreren met zijn voorganger (kleine 8.000 stuks in Nederland) of is de concurrentie inmiddels te sterk?
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Beeld: Hyundai)

Wat zeggen de experts?

nieuwe foto roland gorter 1Marco Gorter, coördinator tests Autoweek

Wat spreekt in zijn voordeel?

Elektrische auto’s staan nog altijd bovengemiddeld in de belangstelling en Hyundai heeft met de Kona Electric alvast een goede reputatie opgebouwd op dit vlak. Dat de Ioniq 5 voor het eerst op een volledig voor elektrisch vervoer ontwikkeld platform staat, geeft ‘m nog een extra voordeel.

Wat in zijn nadeel?

De Ioniq 5 komt precies in een deel van de markt waar op dit moment heel veel gebeurt en onder andere Ford, Volkswagen en zusterbedrijf Kia hebben of komen met sterke concurrenten.

Consumentenpotentieel

Een 8.

0eacf163bec9f47339e5a7caf930b8e1 w730Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland

Wat spreekt in zijn voordeel?

De Ioniq 5 is een blik in een rooskleurige toekomst waarin een nieuwe EV-generatie de brandstofauto praktisch gezien overbodig maakt. Snelladen is met de nieuwe Hyundai bijna net zo snel als een gemiddelde tankbeurt. De auto heeft bovendien een goede actieradius, een hoge instap, is érg ruim en rijdt comfortabel.

Wat in zijn nadeel?

Misschien vreemd, maar de grootte van de auto heeft ook nadelen. De auto is lastig te manoeuvreren in kleine parkeerplekken. Verder oogt het interieur wat sober. De concurrerende Kia EV6 heeft een iets grotere accu, tegen ongeveer dezelfde vanafprijs.

Leasepotentieel?

Een 9.

0ac20eb726804779d441e2a44573b981 w730Joost Klaren, restwaarde­specialist bij Autotelex

Wat zijn de sterke restwaardekanten?

Alle mogelijke voordelen die een elektrische auto kan hebben, zijn verenigd in één model. De belangrijkste zijn: optimaal gebruik van platform, zeer snel laden, acceptabele actieradius (versie afhankelijk) en een aantal unieke features zoals de slaapstand van de voorstoelen en de interne en externe 220V-aansluiting.

En wat de zwakke?

Op de foto’s doet hij het wel erg goed, maar heeft de auto ook een goede ‘road presence’? Door de bescheiden maatvoering vallen grotere auto’s in dezelfde prijsklasse.

Restwaardepotentieel

Een 9. De prijsstelling is nu nog concurrerend, maar prijsverlagingen liggen op de loer.061150a5b130d19f337ada6c5e0e88c8 w730

Hans den Hollander, fleetmanager bij Cisco

Wat spreekt in zijn voordeel?

De uitstekende laadsnelheid, in combinatie met de actieradius, geeft de zakelijke verkoop zeker een boost. Deze zomer zijn veel EV-rijders (Tesla-rijders uitgezonderd) tijdens hun trip naar het zuiden geconfronteerd met tamelijk lange oplaadtijden. Dat is, mits er voldoende snelladers bijkomen, met de Ioniq 5 geen probleem. De prijs, en dus de bijtelling, ligt onder het Tesla-niveau.

Wat in zijn nadeel?

Niet zoveel denk ik, hooguit de voorsprong die Tesla heeft dankzij zijn superchargers in Europa.

Fleetpotentieel

Een 9.

6409515462bab9ac4a657031af21f360 w730Willem van den Brink, data specialist Mivar Group

Welke (nieuwe) technieken maken de Leon interessant?

De Ioniq 5 is de eerste Hyundai in het C-segment met het nieuwe modulair elektrisch platform, de E-GMP. Dit platform krijgt 800 volt accutechniek, kan extreem snel ‘hyper’ laden (400 en 800 volt) en er is een keuze uit achterwiel- en vierwielaandrijving. Bij die laatste kan de extra voorwielaandrijving zichzelf onder lage belasting loskoppelen, om onnodig stroomverbruik te voorkomen. Dankzij de lange wielbasis, de korte overhangen en een ruimtebesparende cockpit is er veel binnenruimte. Doordat het accupakket onder de vloer is gemonteerd, is er een vlakke vloer. Dat zorgt voor meer beenruimte.

Wat hadden jullie graag anders gezien?

De range van 500 WLTP-kilometers. We dachten dat de range snel zou toenemen met een nieuw platform. Tesla komt volgend jaar met nieuwe cellen en zal wel een flinke stap voorwaarts zetten. Ook het feit dat het E-GMP platform zo dik is en de auto’s dus ook automatisch een stuk hoger worden, is niet heel bevorderlijk voor de aerodynamica.

Hoe schatten jullie de onderhoudskosten in (en vergelijking tot vergelijkbare modellen)?

Er zijn nog te weinig gegevens bekend om een vergelijking te kunnen geven, maar we weten inmiddels dat EV’s goed scoren als het gaat om onderhoudskosten.

Welk cijfer geven jullie voor de auto?

Op basis van de verbruikscijfers en de uitstraling van de auto (een retro-futuristisch koetswerk) komen we uit op een 8.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.