Broekhuis schiet door grens 800 miljoen euro omzet
Broekhuis Groep heeft in 2018 de omzet met 39 procent zien toenemen tot 824 miljoen euro. De omzet steeg met name door de overname van Martin Schilder. De nettowinst daalde licht, van 12,2 naar 11,6 miljoen euro (-4,4%). Dat blijkt uit het jaarverslag van het bedrijf. Afgelopen vrijdag werd bekend dat dealers vorig jaar hun nettowinst gemiddeld met 5,8 procent zag dalen. Voor dit jaar verwacht de dealerholding een resultaat op ongeveer hetzelfde niveau als in de vorige twee jaren.
Omzet- en marge-ontwikkeling per divisie.
Divisie | Omzet 2018 | Brutomarge 2018 | Omzet 2017 | Brutomarge 2017 |
Dealers | 798,3 | 98,1 | 557,7 | 71.6 |
Lease en Financiële diensten | 123,9 | 18,1 | 90,6 | 13,0 |
Schadeherstel en bedrijfswageninrichting | 27,5 | 16,5 | 17,2 | 19,7 |
Totaal (-intercompany) | 823,6 | 131,9 | 594,2 | 94,0 |
Bron: Broekhuis, bewerking Automotive. Bedragen in miljoen euro’s.
Groei
Broekhuis verwacht een klein groei in de nieuwverkoop, van 14.449 naar 14.750 nieuwe personenauto’s en voor lichte bedrijfswagens verwacht het bedrijf te groeien van 2.458 naar 2.900 nieuwe lichte bedrijfswagens. Daarmee heeft Broekhuis een marktaandeel van 3,2 procent.
De verkoop van gebruikte auto’s groeit naar verwachting naar rond de 23.000 (2018: 22.730). Het rendement is daarbij in lijn met dat van 2018. Om aan de groeiende behoefte aan gebruikte auto’s te kunnen voldoen, is Broekhuis gestart met import vanuit diverse Europese landen en bouwde het zijn eigen remarketingplatform.
Voor de omzet van de werkplaatsactiviteiten (2018: 296 duizend doorgangen) verwacht Broekhuis dat die gelijkblijft. “Voor de onderdelen tekent zich een trend af dat importeurs steeds meer zelf de onderdelenvoorziening ter hand willen nemen, wat ten koste kan gaan van de omzet en het rendement op de onderdelenverkoop. Zowel voor de verkoop van auto’s alsmede voor die van reparatie, onderhoud en onderdelen neemt de online verkoop een steeds prominentere plaats in. Broekhuis heeft in verband hiermee haar marketingafdeling substantieel versterkt”, schrijft de directie in het jaarverslag.
Schadeherstelmeester
Door de overname van Martin Schilder verdubbelden de schadeactiviteiten. Er werden in 2018 ruim 32 duizend schades hersteld. Het bedrijf stapte vorig jaar uit het samenwerkingsverband Schadeherstelmeester, zonder daar verder inhoudelijk op te reageren. Het bedrijf gelooft wel in merkerkend herstel. “Bij de schadeherstel activiteiten sturen verzekeraars in toenemende mate hun klanten naar de dealer als eerste aanspreekpunt. Gelet op de complexiteit van schades – met name waar het elektronica en daarmee verbonden veiligheid betreft – is dit een logische ontwikkeling”, schrijft het bedrijf.
Het aantal private lease-contracten groeide met 70 procent naar 1.780. Het totaal aantal leasecontracten komt uit op 6.307 (+21%).