Dochter Welzorg moet dit jaar van verlieslijdend naar break-even

Interview | John Heller: Louwman bijna uit de zorgen

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
• Laatste update:

Over de in 2017 behaalde resultaten in de automotive sector hoor je Louwman Group niet klagen. Vorig jaar werd met de automotive-divisies een nettowinst van 18 miljoen euro* gerealiseerd. De topman van Louwman Group noemt het voorzichtig ‘bevredigend’. “CEO’s zijn nu eenmaal niet zo gauw tevreden”, zegt ceo John Heller van Louwman Group. Hij volgde eind 2016 Peter Verkuyl op en werd direct geconfronteerd met de negatieve resultaten van een bijzondere groepsactiviteit: Welzorg, een bedrijf in mobiliteitsoplossingen voor minder validen. Die had Louwman in 2010 toegevoegd aan haar portfolio, want het zou passen in de strategie om het aanbod van mobiliteitsdiensten te verbreden. Het bleek een hoofdpijndossier. Met in 2017 een nettoverlies van 36 miljoen euro, waardoor de positieve winstbijdrage van de automotive-activiteiten teniet werd gedaan. Het nettoverlies van holding-bv Teijlingerhorst komt uit op 22 miljoen euro, tegen een winst van 4 ton in 2016. Het eigen vermogen daalde tot net onder 500 miljoen euro, nog steeds goed voor een solvabiliteit van 48 procent. 

(*In de papieren uitgave van Automotive staat abusievelijk vermeld dat de automotive-divisie een nettowinst van 8 miljoen euro heeft gerealiseerd.)

Japan

Wat beweegt Louwman om toch met Welzorg door te gaan? “Onze groep biedt mobiliteit aan en met Welzorg doen wij dat met een sociaal motief”, aldus Heller. “Daarmee leven we ons in in de wereld van klanten die om welke reden dan ook behoefte hebben aan speciale vormen van mobiliteit. Dat kan een elektrische rolstoel zijn, een scootmobiel, een aanpassing van hun dagelijkse auto of speciale rijlessen voor fysiek gehandicapten. Kortom: levering van mobiliteit op maat. Ze kunnen trouwens zomaar eigenaar zijn van een Toyota of Suzuki.” Heller verwacht dat de zorgvraag blijft stijgen. “De inzet van steeds meer hulpmiddelen is een ontwikkeling die we met name in Japan gezien hebben. Daar is de samenleving gemiddeld tien jaar ouder dan hier, met een grotere groep mensen met een beperking en ouderen met specifieke vervoersbehoeften.”

De veranderingen zijn groot, er is een behoefte aan innovatie.

Dat Welzorg aanvankelijk niet bracht wat Louwman ervan verwachtte had meer dan één oorzaak, zoals de veranderingen in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) in 2015, maar ook een gebrek aan interne organisatorische efficiency. Na enkele jaren van verlies besloot Louwman Group om de strategie aan te passen. Omdat het vergoeden van uitgeleende hulpmiddelen in het systeem van zorgverzekeraars niet in verhouding stond tot de kosten, is men met die activiteit gestopt. Ook de winkels voor zorgproducten zijn gesloten, de logistieke processen gingen op de schop en het aantal fulltime werknemers is van 792 (eind 2017) in een half jaar tijd met 200 afgebouwd. Alle activiteiten zijn ondergebracht in een aparte zorgholding met een nieuw senior management. “Alles bij elkaar is de conclusie dat de nieuwe strategie gerechtvaardigd is, omdat onze rol als zorgaanbieder in mobiliteit toekomstperspectief biedt. De basis daarvoor is de WMO, waarbij elke gemeente hulpmiddelen voor mensen met een beperking inkoopt”, aldus Heller,. Volgens de ceo is het lek bij Welzorg inmiddels gedicht. “Ik verwacht einde van het jaar break-even te kunnen draaien en in 2019 gaan we voor een klein plusje.”

Kern

De autosector is bij het in 1923 opgerichte bedrijf (toen Louwman & Parqui) nog steeds kernactiviteit. De autobranche verandert snel, zowel in de processen als bij de producten. Retail en handel blijven belangrijk, maar het bedrijf wordt steeds meer dienstverlener. “De veranderingen zijn groot, er is een behoefte aan innovatie,” zegt Heller. Hij noemt enkele voorbeelden, zoals het gebruik van deelauto’s en het vorig jaar nieuw leven ingeblazen Auto.nl, waarmee het een online beleving wil bieden rond de verkoop van nieuwe en gebruikte auto’s. “Ik ben verbaasd hoeveel mensen dat willen ervaren. Dat heeft toekomst, maar concrete cijfers wil ik nog niet noemen.”

Mobiliteitsdiensten passen goed bij de transformatie die de organisatie doormaakt. Zo heeft het mobiliteitskaartenleverancier Wego in huis en biedt het flexlease als antwoord op het traditionele captive leasing. Met de overname van de Brabantse dealergroep Rüttchen (Mercedes-Benz) en in Rijnmond Blauwendaal (voorheen Davo) met Peugeot, kreeg Louwman meer grip op de retailmarkt voor bedrijfswagens, maar kan het ook groeien in de ombouw en aanpassing daarvan. In Cornelisland in Rotterdam-Zuid/Ridderkerk wordt gebouwd aan een nieuwe megastore. Het moet het duurzaamste dealerpand van ons land worden. “Daar investeren we in de toekomst, met vier innovatieve showrooms onder één dak voor, onder andere, Toyota, Suzuki en Peugeot. We bieden de traditionele services, zoals de nieuw- en occasionverkoop en aftersales, maar zijn er ook volop bezig met onze online activiteiten.”

Voortrekkersrol

Wat is het toekomstperspectief volgens Heller? “Verbreding door innovatie en krachtenbundeling binnen de groep, met een groeiende rol als dienstverlener. We schakelen snel, door op dag-tot-dag-basis processen en producten te verbeteren, maar wel altijd met een langere termijnvisie. Daarvoor werken we onder meer samen met universiteiten en de Automotive campus.” Een goed voorbeeld vindt hij de door de Toyota toegekende Digital Maturity Award 2018. “Louwman & Parqui (de Toyota importdivisie, red) heeft een grondig digitaal gefocuste organisatie opgebouwd die als rolmodel dient voor andere markten,” aldus een juryoordeel. Die voortrekkersrol wil Louwman blijven vervullen, besluit Heller.

Waaruit bestaat Louwman?

De wholesale activiteiten – import en distributie van onder andere Toyota, Lexus, Suzuki, maar ook Yokohama-banden in Nederland, en Suzuki in Zweden – groeide vorig jaar met 20 procent. Er werden in totaal 41 duizend auto’s verkocht, goed voor 41 procent van de totale concernomzet. In Nederland noteerde Toyota vorig jaar een vijfde plaats in de verkoopstatistieken. De verkoop via de eigen 61 dealervestigingen steeg met 12 procent tot 33 duizend eenheden – nieuw en gebruikt, goed voor 44 procent van de concernomzet. De overige bijdragen aan de omzet kwamen voor 7 procent uit de zorgsector en 8 procent overige activiteiten. Bij de groep werken inmiddels 2.950 mensen, waarvan 1.990 in de automotive sector. De overige 960 vinden werk met andere activiteiten – van Welzorg tot financieringsmaatschappij Alcredis, maar ook bij het Louwman Museum.

Omzetverdeling Louwman Group

Wholesale  41 procent
Retail 44 procent
Zorg  7 procent
Overig  8 procent

Bron: Louwman Group

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.

Interview | John Heller: Louwman bijna uit de zorgen | Automotive Online
Dochter Welzorg moet dit jaar van verlieslijdend naar break-even

Interview | John Heller: Louwman bijna uit de zorgen

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
• Laatste update:

Over de in 2017 behaalde resultaten in de automotive sector hoor je Louwman Group niet klagen. Vorig jaar werd met de automotive-divisies een nettowinst van 18 miljoen euro* gerealiseerd. De topman van Louwman Group noemt het voorzichtig ‘bevredigend’. “CEO’s zijn nu eenmaal niet zo gauw tevreden”, zegt ceo John Heller van Louwman Group. Hij volgde eind 2016 Peter Verkuyl op en werd direct geconfronteerd met de negatieve resultaten van een bijzondere groepsactiviteit: Welzorg, een bedrijf in mobiliteitsoplossingen voor minder validen. Die had Louwman in 2010 toegevoegd aan haar portfolio, want het zou passen in de strategie om het aanbod van mobiliteitsdiensten te verbreden. Het bleek een hoofdpijndossier. Met in 2017 een nettoverlies van 36 miljoen euro, waardoor de positieve winstbijdrage van de automotive-activiteiten teniet werd gedaan. Het nettoverlies van holding-bv Teijlingerhorst komt uit op 22 miljoen euro, tegen een winst van 4 ton in 2016. Het eigen vermogen daalde tot net onder 500 miljoen euro, nog steeds goed voor een solvabiliteit van 48 procent. 

(*In de papieren uitgave van Automotive staat abusievelijk vermeld dat de automotive-divisie een nettowinst van 8 miljoen euro heeft gerealiseerd.)

Japan

Wat beweegt Louwman om toch met Welzorg door te gaan? “Onze groep biedt mobiliteit aan en met Welzorg doen wij dat met een sociaal motief”, aldus Heller. “Daarmee leven we ons in in de wereld van klanten die om welke reden dan ook behoefte hebben aan speciale vormen van mobiliteit. Dat kan een elektrische rolstoel zijn, een scootmobiel, een aanpassing van hun dagelijkse auto of speciale rijlessen voor fysiek gehandicapten. Kortom: levering van mobiliteit op maat. Ze kunnen trouwens zomaar eigenaar zijn van een Toyota of Suzuki.” Heller verwacht dat de zorgvraag blijft stijgen. “De inzet van steeds meer hulpmiddelen is een ontwikkeling die we met name in Japan gezien hebben. Daar is de samenleving gemiddeld tien jaar ouder dan hier, met een grotere groep mensen met een beperking en ouderen met specifieke vervoersbehoeften.”

De veranderingen zijn groot, er is een behoefte aan innovatie.

Dat Welzorg aanvankelijk niet bracht wat Louwman ervan verwachtte had meer dan één oorzaak, zoals de veranderingen in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) in 2015, maar ook een gebrek aan interne organisatorische efficiency. Na enkele jaren van verlies besloot Louwman Group om de strategie aan te passen. Omdat het vergoeden van uitgeleende hulpmiddelen in het systeem van zorgverzekeraars niet in verhouding stond tot de kosten, is men met die activiteit gestopt. Ook de winkels voor zorgproducten zijn gesloten, de logistieke processen gingen op de schop en het aantal fulltime werknemers is van 792 (eind 2017) in een half jaar tijd met 200 afgebouwd. Alle activiteiten zijn ondergebracht in een aparte zorgholding met een nieuw senior management. “Alles bij elkaar is de conclusie dat de nieuwe strategie gerechtvaardigd is, omdat onze rol als zorgaanbieder in mobiliteit toekomstperspectief biedt. De basis daarvoor is de WMO, waarbij elke gemeente hulpmiddelen voor mensen met een beperking inkoopt”, aldus Heller,. Volgens de ceo is het lek bij Welzorg inmiddels gedicht. “Ik verwacht einde van het jaar break-even te kunnen draaien en in 2019 gaan we voor een klein plusje.”

Kern

De autosector is bij het in 1923 opgerichte bedrijf (toen Louwman & Parqui) nog steeds kernactiviteit. De autobranche verandert snel, zowel in de processen als bij de producten. Retail en handel blijven belangrijk, maar het bedrijf wordt steeds meer dienstverlener. “De veranderingen zijn groot, er is een behoefte aan innovatie,” zegt Heller. Hij noemt enkele voorbeelden, zoals het gebruik van deelauto’s en het vorig jaar nieuw leven ingeblazen Auto.nl, waarmee het een online beleving wil bieden rond de verkoop van nieuwe en gebruikte auto’s. “Ik ben verbaasd hoeveel mensen dat willen ervaren. Dat heeft toekomst, maar concrete cijfers wil ik nog niet noemen.”

Mobiliteitsdiensten passen goed bij de transformatie die de organisatie doormaakt. Zo heeft het mobiliteitskaartenleverancier Wego in huis en biedt het flexlease als antwoord op het traditionele captive leasing. Met de overname van de Brabantse dealergroep Rüttchen (Mercedes-Benz) en in Rijnmond Blauwendaal (voorheen Davo) met Peugeot, kreeg Louwman meer grip op de retailmarkt voor bedrijfswagens, maar kan het ook groeien in de ombouw en aanpassing daarvan. In Cornelisland in Rotterdam-Zuid/Ridderkerk wordt gebouwd aan een nieuwe megastore. Het moet het duurzaamste dealerpand van ons land worden. “Daar investeren we in de toekomst, met vier innovatieve showrooms onder één dak voor, onder andere, Toyota, Suzuki en Peugeot. We bieden de traditionele services, zoals de nieuw- en occasionverkoop en aftersales, maar zijn er ook volop bezig met onze online activiteiten.”

Voortrekkersrol

Wat is het toekomstperspectief volgens Heller? “Verbreding door innovatie en krachtenbundeling binnen de groep, met een groeiende rol als dienstverlener. We schakelen snel, door op dag-tot-dag-basis processen en producten te verbeteren, maar wel altijd met een langere termijnvisie. Daarvoor werken we onder meer samen met universiteiten en de Automotive campus.” Een goed voorbeeld vindt hij de door de Toyota toegekende Digital Maturity Award 2018. “Louwman & Parqui (de Toyota importdivisie, red) heeft een grondig digitaal gefocuste organisatie opgebouwd die als rolmodel dient voor andere markten,” aldus een juryoordeel. Die voortrekkersrol wil Louwman blijven vervullen, besluit Heller.

Waaruit bestaat Louwman?

De wholesale activiteiten – import en distributie van onder andere Toyota, Lexus, Suzuki, maar ook Yokohama-banden in Nederland, en Suzuki in Zweden – groeide vorig jaar met 20 procent. Er werden in totaal 41 duizend auto’s verkocht, goed voor 41 procent van de totale concernomzet. In Nederland noteerde Toyota vorig jaar een vijfde plaats in de verkoopstatistieken. De verkoop via de eigen 61 dealervestigingen steeg met 12 procent tot 33 duizend eenheden – nieuw en gebruikt, goed voor 44 procent van de concernomzet. De overige bijdragen aan de omzet kwamen voor 7 procent uit de zorgsector en 8 procent overige activiteiten. Bij de groep werken inmiddels 2.950 mensen, waarvan 1.990 in de automotive sector. De overige 960 vinden werk met andere activiteiten – van Welzorg tot financieringsmaatschappij Alcredis, maar ook bij het Louwman Museum.

Omzetverdeling Louwman Group

Wholesale  41 procent
Retail 44 procent
Zorg  7 procent
Overig  8 procent

Bron: Louwman Group

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.