Voormalig monteur start online nieuwverkoop ‘Carooss’

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Chris Goossens: Het is de bedoeling dat er een configurator op de site komt. (Foto: Chris Goossens)

Chris Goossens (27) heeft een bachelor in international business en werkte naast zijn studie als monteur maar wil naar eigen zeggen “de nieuwverkoop van auto’s in”. Daarom startte hij twee weken geleden met de online autoverkoopsite Carooss.nl. Via de site biedt hij nieuwe auto’s met fabrieksgarantie aan. “Ik ben al twee jaar met het concept bezig”, vertelt Goossens aan Automotive. Hij koopt de auto’s op bestelling in bij voornamelijk groothandelaren in heel Europa en bij Duitse dealers. Op dit moment staan op de site alleen auto’s van de merken Volkswagen, Audi, Seat en Skoda – veel specificaties staan er in het Duits bij. “Het is de bedoeling dat er een configurator op de site komt, waarmee iemand zijn ideale auto kan samenstellen en bestellen. De techniek is klaar, maar er is nog veel onduidelijkheid over het effect nieuwe testmethode WLTP en de bpm op de nieuwprijzen, waardoor deze niet goed berekend kunnen worden. Ik verwacht dat die autoconfigurator er aan het einde van het jaar is.” Door de onduidelijkheid kan ik op dit moment bijna alleen maar voorraadauto’s verkopen, die op basis van de WLTP-voorloper NEDC-getest zijn. Die voorraden drogen nu op. Ik hoop dat er zo snel mogelijk duidelijkheid komt”, aldus Goossens. Bekijk in ons WLTP-dossier alle artikelen die door Automotive geschreven zijn over het onderwerp.

Goossens haalt de auto’s zelf op. “Ik werk samen met Koopman en met de VWE. Zij regelen het transport en handelen alle RDW-processen af. Een auto is gemiddeld tussen de drie en vier maanden na de bestelling bij de klant. Auto’s die uit voorraad gekocht worden binnen twee weken.” Wie binnen veertien dagen van de online aankoop afziet, krijgt zijn geld terug. “In dat geval neem ik de auto zelf in voorraad, probeer ik deze te verkopen of verkoop ik de auto b2b aan een collega-handelaar.”

Thuis wonen

Goossens werkte tien jaar lang als monteur bij Speedservice, en handelde al in klassiekers. “Ik wilde graag de nieuwverkoop in en ik heb een passie voor auto’s en online marketing. Zo is het idee voor Carooss ontstaan.” Het eerste jaar hoopt hij vijftig nieuwe auto’s via zijn nieuwe platform te verkopen. Op dit moment is hij er fulltime mee bezig. “Ik ben weer thuis gaan wonen, zodat ik niet veel middelen nodig heb om rond te komen en mijn bedrijf een kans te geven.”

De bedoeling is dat Carooss een volledig online autobedrijf wordt. “Ik wil ook aftersalesproducten gaan verkopen, zoals autopoetsmiddelen”, aldus Goossens. Uit de autobranche zelf zijn er al verschillende initiatieven die zich richten op de online verkoop van auto’s, met name (jong) gebruikt, zoals Bynco en Auto.nl

Voormalig monteur start online nieuwverkoop ‘Carooss’ | Automotive Online

Voormalig monteur start online nieuwverkoop ‘Carooss’

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Chris Goossens: Het is de bedoeling dat er een configurator op de site komt. (Foto: Chris Goossens)

Chris Goossens (27) heeft een bachelor in international business en werkte naast zijn studie als monteur maar wil naar eigen zeggen “de nieuwverkoop van auto’s in”. Daarom startte hij twee weken geleden met de online autoverkoopsite Carooss.nl. Via de site biedt hij nieuwe auto’s met fabrieksgarantie aan. “Ik ben al twee jaar met het concept bezig”, vertelt Goossens aan Automotive. Hij koopt de auto’s op bestelling in bij voornamelijk groothandelaren in heel Europa en bij Duitse dealers. Op dit moment staan op de site alleen auto’s van de merken Volkswagen, Audi, Seat en Skoda – veel specificaties staan er in het Duits bij. “Het is de bedoeling dat er een configurator op de site komt, waarmee iemand zijn ideale auto kan samenstellen en bestellen. De techniek is klaar, maar er is nog veel onduidelijkheid over het effect nieuwe testmethode WLTP en de bpm op de nieuwprijzen, waardoor deze niet goed berekend kunnen worden. Ik verwacht dat die autoconfigurator er aan het einde van het jaar is.” Door de onduidelijkheid kan ik op dit moment bijna alleen maar voorraadauto’s verkopen, die op basis van de WLTP-voorloper NEDC-getest zijn. Die voorraden drogen nu op. Ik hoop dat er zo snel mogelijk duidelijkheid komt”, aldus Goossens. Bekijk in ons WLTP-dossier alle artikelen die door Automotive geschreven zijn over het onderwerp.

Goossens haalt de auto’s zelf op. “Ik werk samen met Koopman en met de VWE. Zij regelen het transport en handelen alle RDW-processen af. Een auto is gemiddeld tussen de drie en vier maanden na de bestelling bij de klant. Auto’s die uit voorraad gekocht worden binnen twee weken.” Wie binnen veertien dagen van de online aankoop afziet, krijgt zijn geld terug. “In dat geval neem ik de auto zelf in voorraad, probeer ik deze te verkopen of verkoop ik de auto b2b aan een collega-handelaar.”

Thuis wonen

Goossens werkte tien jaar lang als monteur bij Speedservice, en handelde al in klassiekers. “Ik wilde graag de nieuwverkoop in en ik heb een passie voor auto’s en online marketing. Zo is het idee voor Carooss ontstaan.” Het eerste jaar hoopt hij vijftig nieuwe auto’s via zijn nieuwe platform te verkopen. Op dit moment is hij er fulltime mee bezig. “Ik ben weer thuis gaan wonen, zodat ik niet veel middelen nodig heb om rond te komen en mijn bedrijf een kans te geven.”

De bedoeling is dat Carooss een volledig online autobedrijf wordt. “Ik wil ook aftersalesproducten gaan verkopen, zoals autopoetsmiddelen”, aldus Goossens. Uit de autobranche zelf zijn er al verschillende initiatieven die zich richten op de online verkoop van auto’s, met name (jong) gebruikt, zoals Bynco en Auto.nl