Wassink Autogroep groeit en vergroent

Interview Chiel van Zeijl (Wassink): Steeds prominentere rol online showroom

Han Terneldeli Han Terneldeli
• Laatste update:
Van Zeijl: ik van nature ambitieus en dat het dan af en toe spannend is, hoort bij het ondernemen.

Van Zeijl kwam na zijn opleiding in dienst bij Wikkerink Autobedrijven in de achterhoek. Het familiebedrijf was ondermeer eigenaar van Wassink Peugeot in Winterwijk dat hij later overnam. Van Zeijl daarover: “Ik realiseerde me dat ik vanuit het kleinschalige Winterswijk geen toekomstbestendig concern kon opbouwen. Daarom kocht ik mijn concurrent in Doetinchem op en greep ik kort daarna mijn kans met de overname van dealergroep Opgenoort in Arnhem en Nijmegen.” De recente overnames (zie kader ‘profiel Wassink’) vergden het nodige van de interne organisatie. Peugeot, Citroën, Ford en Kia werden samengevoegd tot één multimerkdealer in de nieuwbouw aan de Nijmeegse Tarweweg. Op deze state of the art hoofdvestiging is er een uitgebreide werkplaats met maar liefst 25 bruggen.

De herstructurering leidde in 2016 volgens Van Zeijl tot het eerste verlies in de geschiedenis. Het tekort van vier ton werd in 2017 omgeturnd tot een winst van ongeveer 1 miljoen euro. En na een periode van aan- en verkoop van bedrijven verwacht de directie van Wassink in 2018 een jaar van consolidatie met focus op de dagelijkse business. Van Zeijl: “Het zal niet zo zijn dat er volgend jaar helemaal niets meer bijkomt, maar we hebben nu voldoende omvang voor een solide toekomst.”

CV Chiel van Zeijl

Geboren: 7 juni 1972 (45 jaar)
Opleiding: 1993 MTS Autotechniek

Werkervaring
1994 In dienst bij Wikkerink Autobedrijven
1995 Bedrijfsleider van dochterbedrijf Wassink Peugeot in Winterswijk
2000 Directeur eigenaar van Wassink Peugeot

Persoonlijk: Van Zeijl heeft een partner (Mirjam Oostendorp), woont in Elst en heeft drie kinderen: Liza, Rick en Emma.

Management Team

De leiding van Wassink Autogroep bestaat uit Van Zeijl als algemeen directeur en Jos Doornenbal als financieel directeur (afkomstig van Opgenoort). Ook zijn Cees van Hunnik en Martin Hegeman (oud-directeur van Mercedes-Benz Nederland, red) als adviseur aan het bedrijf verbonden. Verder is er nog een tienkoppig MT, met daarin de clustermanagers, een aftersalesmanager, een occasionmanager en een manager voor kwaliteitszorg en HR. Van Zeijl: “In het wekelijkse MT-overleg bespreken we de gang van zaken en de belangrijkste cijfers van alle disciplines. We werken met een realtime rapportage die de managers op ieder willekeurig moment kunnen raadplegen. Door alle disciplines bij elkaar in het MT te zetten, houden we in het bedrijf op alle gebieden draagvlak.”

De sales- en aftersales clustermanagers zijn over de merken heen verantwoordelijk voor de vestigingen in hun gebied, zegt Van Zeijl. “Ze sturen de lokale sales- en aftersalesmedewerkers aan en daarnaast communiceren ze met de aan hen toegewezen importeurs.”

De occasionmanager is verantwoordelijk voor de groepsresultaten in gebruikt en daar hoort ook de inkoop van auto’s bij. Van Zeijl: “De eerlijkheid gebied te zeggen dat er op dat vlak nog wel wat te winnen valt. Dat komt ook doordat we in de afgelopen periode natuurlijk behoorlijk wat overnames hebben gedaan (zie kader op pag 49, red). Als daarbij de voorraad wordt meegekocht, is dat feitelijk ook inkoop: die auto’s natuurlijk ook weer worden verkocht. En met het in elkaar schuiven van de managementlagen na een overname moeten medewerkers hun draai vinden. Dat duurt even, maar vervolgens geven we wel gas. We hebben de ambitie om in 2018 drieduizend gebruikte auto’s particulier te verkopen. Daar komt de handel bij.”

Meters en merken

Het verzorgingsgebied van Wassink Autogroep loopt van Winterswijk tot aan Venlo. Van Zeijl over de indeling van het gebied: “We begonnen in Winterswijk, maar ik had al snel de visie van een aangesloten gebied met daarin een aantal grote vestigingen en een sterke B2B-afdeling. Natuurlijk ben je daarbij afhankelijk van de mogelijkheden die zich voordoen. Het is één groot schaakspel, maar de basis die ik wilde creëren, staat nu.”

Onderdeel van dat schaakspel is het uitkienen welke overnames waarde toevoegen en welke vestigingen er op de lange termijn bij het bedrijf passen. Dat verklaart bijvoorbeeld waarom het bedrijf, toch een grote PSA-dealer, zijn vestigingen in Weert en Roermond verkocht. Van Zeijl: “De bedrijven lagen aan de buitenkant van ons rayon en we konden er geen combinaties maken. Op andere plekken in ons gebied kunnen we dat wel.”

Wassink richt zich primair op volumemerken en wil bij de merken die het voert toe kunnen groeien naar een merkaandeel van voldoende omvang. “Zo’n 5 procent moet dan wel haalbaar zijn. De keuzes die we maken zijn ook op deze visie gebaseerd. Daarom past Ford beter bij ons dan Mitsubishi, waar we vorig jaar afscheid van namen. Met de overname van Opel door PSA zou dat merk nu ook in beeld kunnen komen.”

Van Zeijl houdt zich zelf bezig met de groei van het bedrijf, de afdelingen fleetsales en leasing en met het optimaliseren van de locaties. “De complexiteit van de in elkaar geschoven interne processen kun je als een bedreiging zien, maar ik zie ze als een mooie uitdaging.”

Structuur

Wassink Autogroep voerde vorig jaar een herstructurering door waarbij de verschillende bedrijven op merkniveau zijn ingedeeld. “Door alle overnames ontstond er een wirwar van vennootschappen. We hebben de merken nu in aparte bv’s gedaan, met daarnaast een vennootschap voor leasing en een voor onroerend goed. DFM en Rabo zijn onze financiers.”

We zijn continu in gesprek met onze importeurs over de rolverdeling.

In de herstructurering van het bedrijf werd ook gekozen voor slechts één DMS: Wincar van Reynolds and Reynolds. “Dat we in onze multimerkvestigingen nu één dealer management systeem hebben, is een enorme vooruitgang. Het maakt onze mensen breder inzetbaar.”

Drijfveren

In tien jaar tijd van eenpitter naar een major player groeien, is niet niks. Het tekent de persoon Van Zeijl. Wat drijft hem? “Ik heb altijd een passie voor auto’s gehad en ik wil graag bouwen, een bedrijf laten groeien. Daarin neem ik veel mensen van het eerste uur mee, die ook groeien in hun functie. Verder ben ik van nature ambitieus en dat het dan af en toe spannend is, hoort bij het ondernemen. Die uitdaging heb ik nodig.”
Van Zeijl verliest in zijn ambitie de maatschappelijke verantwoordelijkheid niet uit het oog. “MVO is een belangrijke pijler voor ons. Zo zijn we sinds kort een Erkend Duurzaam Plus Autobedrijf. We kijken kritisch naar onszelf en adviseren onze klanten over schone mobiliteit; ook wij moeten immers onze bijdrage leveren.”

Nevenactiviteiten

Ter ondersteuning van de dealerbedrijven heeft de groep een universeel lease- én een schadeherstelbedrijf. Dat laatste komt uit de gelederen van Van Hunnik en is gevestigd in Dodewaard. Het werk komt binnen via de eigen bedrijven en via verzekeraars. Met Wassink Autolease heeft de groep een universele portefeuille. Van Zeijl: “Onze leaseactiviteiten zijn tot nu toe B2B georiënteerd en we verwachten er nog een flinke groei te maken. Daarnaast is private lease niet meer weg te denken in de markt. We moeten dat als Wassink invullen, maar het is nog de vraag hoe het zich ontwikkelt. Ik denk dat de bijloop van fabrikanten zal opdrogen en dat het prijsniveau normaliseert. Op dat moment worden het gewone, scherpe transacties. Maar ok, welke auto gaat er niet scherp tegenwoordig?”

De leaseactiviteiten gaan bij Wassink hand-in-hand met Wassink Business Service. Van Zeijl: “Als groep hebben we een aparte afdeling voor mkb en fleetsales. Zíj hebben ook het contact met de grote leasemaatschappijen. B2B is een ander manier van zakendoen en dat kun je als dealerholding prima centraal inrichten.”

Kans of bedreiging

Van Zeijl vervolgt: “Ik zie private lease als een kans, net als elektrisch vervoer. Ook die markt zal alleen maar groeien, maar we moeten de teruglopende aftersales wel op kunnen vangen. We zullen daarom meer auto’s moeten verkopen om onze monteurs aan het werk te houden. Bovendien moet álles in onze branche leaner worden, dat zien we ook bij onze merken terug.”

Programma’s als Lo@d (waarbij PSA onderdelen rechtstreeks levert, red) en Eurorepar (een universele hard franchiseformule voor PSA-dealers) komen niet uit de lucht vallen, weet Van Zeijl. “In onze vestiging in Wamel hanteren we het Eurorepar-concept al. De veranderende markt maakt dat we continu met onze importeurs in gesprek zijn over de rolverdeling en de financiële consequenties daarvan.”

Op occasionvlak valt er nog wat te winnen.

Bij PSA is de uitrol van het netwerk van DS-stores een heet hangijzer. Van Zeijl: “De importeur wil in ons gebied ook graag een DS-Store, dat klopt. En als we samen een nieuw merk willen positioneren, moeten we ook samen de businesscase bespreken. Dat is precies wat er nu gebeurt en dat is goed wat mij betreft.”

Over tien jaar

Volgens Van Zeijl zal de online showroom een steeds prominentere rol krijgen. “In de hele maatschappij is het de trend dat we naar minder winkels gaan en meer online doen. De vraag is alleen hoe snel het gaat. Met ons Business Development Center (het klanten contact center, red.) spelen we in op die online contacten en natuurlijk wordt daar het inkomend telefoonverkeer afgewikkeld. Dat doen we met een man of tien.”

Gevraagd naar de toekomst zegt van Zeijl: “De trend van schaalvergroting is twintig jaar geleden al ingezet en dat gaat nog wel even door. Het was mijn ambitie om bestaansrecht voor de lange termijn te creëren. Nu we dat hebben bereikt, verleggen we de focus en willen we een gezonde positie hebben in de top tien van dealerholdings.”

Profiel Wassink

Wassink Autogroep heeft zijn roots in de Achterhoek. Door een management buy out werd Chiel van Zeijl eigenaar van Wassink Peugeot in Winterwijk. Hij bouwde het uit tot een multimerk dealer in Oost-Nederland met vestigingen van Winterswijk tot aan Venlo. In totaal verkocht het bedrijf in het afgelopen jaar 6.016 nieuwe en 3.300 gebruikte auto’s. Met 330 medewerkers verdeeld over 12 vestigingen realiseerde de groep in 2017 een omzet van 165 miljoen euro en een winst voor belasting van 1 miljoen euro.

1970: Oprichting Wassink Peugeot in Winterswijk
2000: Management buy-out
2007: Oprichting Youlease (later Wassink Autolease)
2009:  Overname van Peugeot in Doetinchem
2010:  Overname van dealergroep Opgenoort (Arnhem en Nijmegen)
2012:  Overname van Kia Ruud de Jong in Boxmeer
2013:  Overname van Van den Hombergh in Venlo, Roermond en Weert (Ford, Peugeot)
2016:  Overname van Ford Wensink in Nijmegen
2017:  Overname van PSA-dealer Van Hunnik (Zevenaar, Arnhem, Dodewaard, Wamel, Oss), Citroën Motorhuis (Nijmegen), Peugeot Nefkens (Velp)
2017: Verkoop Peugeot aan Janssen Kerres in Weert en Roermond

aum01 2018 p46 wassink

Geplaatst in rubriek:
Han Terneldeli
Han Terneldeli

Han Terneldeli is voormalig interim-manager en tegenwoordig journalist en tekstschrijver voor het bedrijfsleven. Voor Automotive knoopt hij deze werelden aan elkaar in gesprekken met managers in de autoretail over ondernemerschap, leiderschap en visie.

Interview Chiel van Zeijl (Wassink): Steeds prominentere rol online showroom | Automotive Online
Wassink Autogroep groeit en vergroent

Interview Chiel van Zeijl (Wassink): Steeds prominentere rol online showroom

Han Terneldeli Han Terneldeli
• Laatste update:
Van Zeijl: ik van nature ambitieus en dat het dan af en toe spannend is, hoort bij het ondernemen.

Van Zeijl kwam na zijn opleiding in dienst bij Wikkerink Autobedrijven in de achterhoek. Het familiebedrijf was ondermeer eigenaar van Wassink Peugeot in Winterwijk dat hij later overnam. Van Zeijl daarover: “Ik realiseerde me dat ik vanuit het kleinschalige Winterswijk geen toekomstbestendig concern kon opbouwen. Daarom kocht ik mijn concurrent in Doetinchem op en greep ik kort daarna mijn kans met de overname van dealergroep Opgenoort in Arnhem en Nijmegen.” De recente overnames (zie kader ‘profiel Wassink’) vergden het nodige van de interne organisatie. Peugeot, Citroën, Ford en Kia werden samengevoegd tot één multimerkdealer in de nieuwbouw aan de Nijmeegse Tarweweg. Op deze state of the art hoofdvestiging is er een uitgebreide werkplaats met maar liefst 25 bruggen.

De herstructurering leidde in 2016 volgens Van Zeijl tot het eerste verlies in de geschiedenis. Het tekort van vier ton werd in 2017 omgeturnd tot een winst van ongeveer 1 miljoen euro. En na een periode van aan- en verkoop van bedrijven verwacht de directie van Wassink in 2018 een jaar van consolidatie met focus op de dagelijkse business. Van Zeijl: “Het zal niet zo zijn dat er volgend jaar helemaal niets meer bijkomt, maar we hebben nu voldoende omvang voor een solide toekomst.”

CV Chiel van Zeijl

Geboren: 7 juni 1972 (45 jaar)
Opleiding: 1993 MTS Autotechniek

Werkervaring
1994 In dienst bij Wikkerink Autobedrijven
1995 Bedrijfsleider van dochterbedrijf Wassink Peugeot in Winterswijk
2000 Directeur eigenaar van Wassink Peugeot

Persoonlijk: Van Zeijl heeft een partner (Mirjam Oostendorp), woont in Elst en heeft drie kinderen: Liza, Rick en Emma.

Management Team

De leiding van Wassink Autogroep bestaat uit Van Zeijl als algemeen directeur en Jos Doornenbal als financieel directeur (afkomstig van Opgenoort). Ook zijn Cees van Hunnik en Martin Hegeman (oud-directeur van Mercedes-Benz Nederland, red) als adviseur aan het bedrijf verbonden. Verder is er nog een tienkoppig MT, met daarin de clustermanagers, een aftersalesmanager, een occasionmanager en een manager voor kwaliteitszorg en HR. Van Zeijl: “In het wekelijkse MT-overleg bespreken we de gang van zaken en de belangrijkste cijfers van alle disciplines. We werken met een realtime rapportage die de managers op ieder willekeurig moment kunnen raadplegen. Door alle disciplines bij elkaar in het MT te zetten, houden we in het bedrijf op alle gebieden draagvlak.”

De sales- en aftersales clustermanagers zijn over de merken heen verantwoordelijk voor de vestigingen in hun gebied, zegt Van Zeijl. “Ze sturen de lokale sales- en aftersalesmedewerkers aan en daarnaast communiceren ze met de aan hen toegewezen importeurs.”

De occasionmanager is verantwoordelijk voor de groepsresultaten in gebruikt en daar hoort ook de inkoop van auto’s bij. Van Zeijl: “De eerlijkheid gebied te zeggen dat er op dat vlak nog wel wat te winnen valt. Dat komt ook doordat we in de afgelopen periode natuurlijk behoorlijk wat overnames hebben gedaan (zie kader op pag 49, red). Als daarbij de voorraad wordt meegekocht, is dat feitelijk ook inkoop: die auto’s natuurlijk ook weer worden verkocht. En met het in elkaar schuiven van de managementlagen na een overname moeten medewerkers hun draai vinden. Dat duurt even, maar vervolgens geven we wel gas. We hebben de ambitie om in 2018 drieduizend gebruikte auto’s particulier te verkopen. Daar komt de handel bij.”

Meters en merken

Het verzorgingsgebied van Wassink Autogroep loopt van Winterswijk tot aan Venlo. Van Zeijl over de indeling van het gebied: “We begonnen in Winterswijk, maar ik had al snel de visie van een aangesloten gebied met daarin een aantal grote vestigingen en een sterke B2B-afdeling. Natuurlijk ben je daarbij afhankelijk van de mogelijkheden die zich voordoen. Het is één groot schaakspel, maar de basis die ik wilde creëren, staat nu.”

Onderdeel van dat schaakspel is het uitkienen welke overnames waarde toevoegen en welke vestigingen er op de lange termijn bij het bedrijf passen. Dat verklaart bijvoorbeeld waarom het bedrijf, toch een grote PSA-dealer, zijn vestigingen in Weert en Roermond verkocht. Van Zeijl: “De bedrijven lagen aan de buitenkant van ons rayon en we konden er geen combinaties maken. Op andere plekken in ons gebied kunnen we dat wel.”

Wassink richt zich primair op volumemerken en wil bij de merken die het voert toe kunnen groeien naar een merkaandeel van voldoende omvang. “Zo’n 5 procent moet dan wel haalbaar zijn. De keuzes die we maken zijn ook op deze visie gebaseerd. Daarom past Ford beter bij ons dan Mitsubishi, waar we vorig jaar afscheid van namen. Met de overname van Opel door PSA zou dat merk nu ook in beeld kunnen komen.”

Van Zeijl houdt zich zelf bezig met de groei van het bedrijf, de afdelingen fleetsales en leasing en met het optimaliseren van de locaties. “De complexiteit van de in elkaar geschoven interne processen kun je als een bedreiging zien, maar ik zie ze als een mooie uitdaging.”

Structuur

Wassink Autogroep voerde vorig jaar een herstructurering door waarbij de verschillende bedrijven op merkniveau zijn ingedeeld. “Door alle overnames ontstond er een wirwar van vennootschappen. We hebben de merken nu in aparte bv’s gedaan, met daarnaast een vennootschap voor leasing en een voor onroerend goed. DFM en Rabo zijn onze financiers.”

We zijn continu in gesprek met onze importeurs over de rolverdeling.

In de herstructurering van het bedrijf werd ook gekozen voor slechts één DMS: Wincar van Reynolds and Reynolds. “Dat we in onze multimerkvestigingen nu één dealer management systeem hebben, is een enorme vooruitgang. Het maakt onze mensen breder inzetbaar.”

Drijfveren

In tien jaar tijd van eenpitter naar een major player groeien, is niet niks. Het tekent de persoon Van Zeijl. Wat drijft hem? “Ik heb altijd een passie voor auto’s gehad en ik wil graag bouwen, een bedrijf laten groeien. Daarin neem ik veel mensen van het eerste uur mee, die ook groeien in hun functie. Verder ben ik van nature ambitieus en dat het dan af en toe spannend is, hoort bij het ondernemen. Die uitdaging heb ik nodig.”
Van Zeijl verliest in zijn ambitie de maatschappelijke verantwoordelijkheid niet uit het oog. “MVO is een belangrijke pijler voor ons. Zo zijn we sinds kort een Erkend Duurzaam Plus Autobedrijf. We kijken kritisch naar onszelf en adviseren onze klanten over schone mobiliteit; ook wij moeten immers onze bijdrage leveren.”

Nevenactiviteiten

Ter ondersteuning van de dealerbedrijven heeft de groep een universeel lease- én een schadeherstelbedrijf. Dat laatste komt uit de gelederen van Van Hunnik en is gevestigd in Dodewaard. Het werk komt binnen via de eigen bedrijven en via verzekeraars. Met Wassink Autolease heeft de groep een universele portefeuille. Van Zeijl: “Onze leaseactiviteiten zijn tot nu toe B2B georiënteerd en we verwachten er nog een flinke groei te maken. Daarnaast is private lease niet meer weg te denken in de markt. We moeten dat als Wassink invullen, maar het is nog de vraag hoe het zich ontwikkelt. Ik denk dat de bijloop van fabrikanten zal opdrogen en dat het prijsniveau normaliseert. Op dat moment worden het gewone, scherpe transacties. Maar ok, welke auto gaat er niet scherp tegenwoordig?”

De leaseactiviteiten gaan bij Wassink hand-in-hand met Wassink Business Service. Van Zeijl: “Als groep hebben we een aparte afdeling voor mkb en fleetsales. Zíj hebben ook het contact met de grote leasemaatschappijen. B2B is een ander manier van zakendoen en dat kun je als dealerholding prima centraal inrichten.”

Kans of bedreiging

Van Zeijl vervolgt: “Ik zie private lease als een kans, net als elektrisch vervoer. Ook die markt zal alleen maar groeien, maar we moeten de teruglopende aftersales wel op kunnen vangen. We zullen daarom meer auto’s moeten verkopen om onze monteurs aan het werk te houden. Bovendien moet álles in onze branche leaner worden, dat zien we ook bij onze merken terug.”

Programma’s als Lo@d (waarbij PSA onderdelen rechtstreeks levert, red) en Eurorepar (een universele hard franchiseformule voor PSA-dealers) komen niet uit de lucht vallen, weet Van Zeijl. “In onze vestiging in Wamel hanteren we het Eurorepar-concept al. De veranderende markt maakt dat we continu met onze importeurs in gesprek zijn over de rolverdeling en de financiële consequenties daarvan.”

Op occasionvlak valt er nog wat te winnen.

Bij PSA is de uitrol van het netwerk van DS-stores een heet hangijzer. Van Zeijl: “De importeur wil in ons gebied ook graag een DS-Store, dat klopt. En als we samen een nieuw merk willen positioneren, moeten we ook samen de businesscase bespreken. Dat is precies wat er nu gebeurt en dat is goed wat mij betreft.”

Over tien jaar

Volgens Van Zeijl zal de online showroom een steeds prominentere rol krijgen. “In de hele maatschappij is het de trend dat we naar minder winkels gaan en meer online doen. De vraag is alleen hoe snel het gaat. Met ons Business Development Center (het klanten contact center, red.) spelen we in op die online contacten en natuurlijk wordt daar het inkomend telefoonverkeer afgewikkeld. Dat doen we met een man of tien.”

Gevraagd naar de toekomst zegt van Zeijl: “De trend van schaalvergroting is twintig jaar geleden al ingezet en dat gaat nog wel even door. Het was mijn ambitie om bestaansrecht voor de lange termijn te creëren. Nu we dat hebben bereikt, verleggen we de focus en willen we een gezonde positie hebben in de top tien van dealerholdings.”

Profiel Wassink

Wassink Autogroep heeft zijn roots in de Achterhoek. Door een management buy out werd Chiel van Zeijl eigenaar van Wassink Peugeot in Winterwijk. Hij bouwde het uit tot een multimerk dealer in Oost-Nederland met vestigingen van Winterswijk tot aan Venlo. In totaal verkocht het bedrijf in het afgelopen jaar 6.016 nieuwe en 3.300 gebruikte auto’s. Met 330 medewerkers verdeeld over 12 vestigingen realiseerde de groep in 2017 een omzet van 165 miljoen euro en een winst voor belasting van 1 miljoen euro.

1970: Oprichting Wassink Peugeot in Winterswijk
2000: Management buy-out
2007: Oprichting Youlease (later Wassink Autolease)
2009:  Overname van Peugeot in Doetinchem
2010:  Overname van dealergroep Opgenoort (Arnhem en Nijmegen)
2012:  Overname van Kia Ruud de Jong in Boxmeer
2013:  Overname van Van den Hombergh in Venlo, Roermond en Weert (Ford, Peugeot)
2016:  Overname van Ford Wensink in Nijmegen
2017:  Overname van PSA-dealer Van Hunnik (Zevenaar, Arnhem, Dodewaard, Wamel, Oss), Citroën Motorhuis (Nijmegen), Peugeot Nefkens (Velp)
2017: Verkoop Peugeot aan Janssen Kerres in Weert en Roermond

aum01 2018 p46 wassink

Geplaatst in rubriek:
Han Terneldeli
Han Terneldeli

Han Terneldeli is voormalig interim-manager en tegenwoordig journalist en tekstschrijver voor het bedrijfsleven. Voor Automotive knoopt hij deze werelden aan elkaar in gesprekken met managers in de autoretail over ondernemerschap, leiderschap en visie.