Chiel van Zeijl (Wassink) | ‘Groeien is absolute noodzaak’

Wassink • Chiel van Zeijl is een van de weinige ‘eerste generatie’ ondernemers in de Automotive Dealerholding Top 60. In een kleine dertig jaar groeide hij uit van verkoopleider tot eigenaar van een dealerholding die op het randje van de top-10 staat.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Chiel van Zeijl. (Foto: Wassink)

Veruit de meeste bedrijven in de nieuwe Automotive Dealerholding Top 60 worden aangestuurd door de tweede, derde of vierde generatie. Uitzonderingen daarop zijn onder meer Eric Berkhof, HJ Dekker en Chiel van Zeijl. Toen die laatste in 1994 als verkoopleider begon bij een filiaal van Wikkerink, had hij nooit kunnen bevroeden waar hij in 2023 zou staan. “Toen ik in 2000 de kans kreeg het bedrijf te kopen, had ik wel door dat schaalvergroting noodzakelijk zou zijn”, vertelt Van Zeijl. “En zo zie ik het nog steeds. Voor een bedrijf als dat van ons, met een breed merkenportfolio in een groot bewerkingsgebied, is het groeien of stoppen.”

Tien overnames

In 2006 deed Van Zeijl zijn eerste overname (in Borculo) en tot en met nu deed het nog eens tien grotere overnames en staat het bedrijf op de rand van de Top 10 (11e, red). “Het is ons doel om een Top-10 speler te worden en te blijven, er is geen alternatief. We moeten blijven groeien om een gezonde toekomst te hebben.” Het klinkt allemaal gemakkelijk, maar dat is het niet, weet Van Zeijl uit ervaring. “Ik heb moeilijke jaren gekend, het was vallen en opstaan. Als je (te) klein bent, dan krijg je de juiste mensen niet binnen en in ons geval waren vermogen en liquiditeit altijd een belemmering om hard te kunnen groeien. Maar ik kijk altijd vooruit: we staan er nu goed voor, zijn financieel gezond en met Hans ter Haar en Edgar van Schaijk heb ik een sterk management (beiden werden vorig jaar mede-eigenaar van het bedrijf, red).”

Uitdagingen

Dit jaar nam het al Stellantis-activiteiten over van Broekhuis en werd het Hyundai-dealer in Limburg. Is het niet tijd voor een pas op de plaats? “Het integreren van deze activiteiten heeft zeker onze prioriteit dit jaar. En daarnaast is het dit jaar de uitdaging om de implementaties van de agentuurmodellen bij Ford en Stellantis soepel te laten verlopen en daarbij de klanttevredenheid op niveau te houden.”

Dit interview is eerder verschenen in de nieuwe Automotive Dealerholding Top 60. In deze uitgave staan ook interviews met Eric Berkhof (Van Mossel), Laurens Stigter (Wensink), Leen de Koning (Amega), Frank Moormann (Nieuwenhuijse) en Hans van den Brug (Van den Brug). Bestel de uitgave hier.

Als Wassink in 2023 de lijn van de vorige jaren weet door te trekken, dan is Van Zeijl tevreden. “Het sentiment op de zakelijke markt is goed, maar bij particulieren merken we steeds meer terughoudendheid. Die binnenhalen en -houden vereist grote inspanningen.” Daarvoor zijn goede medewerkers een eerste vereiste, stelt Van Zeijl. Het is nog een reden waarom schaal zo belangrijk is. “Als je groter bent, ben je een interessantere werkgever. Als je te klein bent, krijg je de goede mensen niet binnen. Een hoge werknemerstevredenheid is een van onze prioriteiten. Alleen met tevreden medewerkers krijg je tevreden klanten.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Chiel van Zeijl (Wassink) | ‘Groeien is absolute noodzaak’ | Automotive Online

Chiel van Zeijl (Wassink) | ‘Groeien is absolute noodzaak’

Wassink • Chiel van Zeijl is een van de weinige ‘eerste generatie’ ondernemers in de Automotive Dealerholding Top 60. In een kleine dertig jaar groeide hij uit van verkoopleider tot eigenaar van een dealerholding die op het randje van de top-10 staat.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Chiel van Zeijl. (Foto: Wassink)

Veruit de meeste bedrijven in de nieuwe Automotive Dealerholding Top 60 worden aangestuurd door de tweede, derde of vierde generatie. Uitzonderingen daarop zijn onder meer Eric Berkhof, HJ Dekker en Chiel van Zeijl. Toen die laatste in 1994 als verkoopleider begon bij een filiaal van Wikkerink, had hij nooit kunnen bevroeden waar hij in 2023 zou staan. “Toen ik in 2000 de kans kreeg het bedrijf te kopen, had ik wel door dat schaalvergroting noodzakelijk zou zijn”, vertelt Van Zeijl. “En zo zie ik het nog steeds. Voor een bedrijf als dat van ons, met een breed merkenportfolio in een groot bewerkingsgebied, is het groeien of stoppen.”

Tien overnames

In 2006 deed Van Zeijl zijn eerste overname (in Borculo) en tot en met nu deed het nog eens tien grotere overnames en staat het bedrijf op de rand van de Top 10 (11e, red). “Het is ons doel om een Top-10 speler te worden en te blijven, er is geen alternatief. We moeten blijven groeien om een gezonde toekomst te hebben.” Het klinkt allemaal gemakkelijk, maar dat is het niet, weet Van Zeijl uit ervaring. “Ik heb moeilijke jaren gekend, het was vallen en opstaan. Als je (te) klein bent, dan krijg je de juiste mensen niet binnen en in ons geval waren vermogen en liquiditeit altijd een belemmering om hard te kunnen groeien. Maar ik kijk altijd vooruit: we staan er nu goed voor, zijn financieel gezond en met Hans ter Haar en Edgar van Schaijk heb ik een sterk management (beiden werden vorig jaar mede-eigenaar van het bedrijf, red).”

Uitdagingen

Dit jaar nam het al Stellantis-activiteiten over van Broekhuis en werd het Hyundai-dealer in Limburg. Is het niet tijd voor een pas op de plaats? “Het integreren van deze activiteiten heeft zeker onze prioriteit dit jaar. En daarnaast is het dit jaar de uitdaging om de implementaties van de agentuurmodellen bij Ford en Stellantis soepel te laten verlopen en daarbij de klanttevredenheid op niveau te houden.”

Dit interview is eerder verschenen in de nieuwe Automotive Dealerholding Top 60. In deze uitgave staan ook interviews met Eric Berkhof (Van Mossel), Laurens Stigter (Wensink), Leen de Koning (Amega), Frank Moormann (Nieuwenhuijse) en Hans van den Brug (Van den Brug). Bestel de uitgave hier.

Als Wassink in 2023 de lijn van de vorige jaren weet door te trekken, dan is Van Zeijl tevreden. “Het sentiment op de zakelijke markt is goed, maar bij particulieren merken we steeds meer terughoudendheid. Die binnenhalen en -houden vereist grote inspanningen.” Daarvoor zijn goede medewerkers een eerste vereiste, stelt Van Zeijl. Het is nog een reden waarom schaal zo belangrijk is. “Als je groter bent, ben je een interessantere werkgever. Als je te klein bent, krijg je de goede mensen niet binnen. Een hoge werknemerstevredenheid is een van onze prioriteiten. Alleen met tevreden medewerkers krijg je tevreden klanten.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.