Afrekening: Pon, PSA en FCA halen 2017-targets niet

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Alleen Dacia mikte vol in de roos. (Foto: Shutterstock)

Dat blijkt uit een vergelijking tussen de prognoses voor 2017 en de daadwerkelijke verkoop.

Van de dertig merken in de lijst haalden er 23 hun target niet. Toch zijn de verschillen meestal maar klein. Volkswagen is de grootste dissonant en realiseerde een marktaandeel van 10,4 procent, daar waar 11,9 werd verwacht. In de prognose voor 2017 was rekening gehouden met de komst van de T-Roc en de nieuwe Polo, maar die kwamen beiden te laat in het jaar. Bij Skoda was het de Karoq die later kwam dan verwacht. Ook Bovag dacht dat Volkswagen en de andere Pon-merken beter zouden scoren.

Jeep

Voor de PSA-merken was het jaar op papier teleurstellend, want zowel Peugeot als Citroën bleven een vol procentpunt achter. De dealers zijn echter niet verrast. Begin vorig jaar klaagden ze al over te hoge targets. Peugeot heeft geen bijtellingstoppers meer en bij Citroën was er weinig productvernieuwing. Importeur Fiat Chrysler (marktaandeel: 3,0 procent) heeft eigenlijk maar één volumemodel; de Fiat 500. De Panda is het enige andere model in de top-100. Alfa Romeo en Jeep moeten de komende jaren voor groei zorgen, de importeur voorziet dit jaar voor Jeep een verzesvoudiging van de verkoop, tot groot ongenoegen van de dealers. Tot slot bleef ook Hyundai ver achter, mede door de late komst van de Kona, die dit jaar alsnog voor groei moet zorgen.

Hyundai- en Fiat-dealers stellen niet tot nauwelijks geld verdiend te hebben in 2017, blijkt uit een inventarisatie voor de Dealerholding Top 60.

Renault, Opel en Toyota kenden een beter dan voorspeld 2017. Renault bleef maar (ruim) tweeduizend auto’s achter op Volkswagen, had met de Clio de meest verkochte auto en ook de Captur en Mégane schopten het tot de top tien. Opel moest het hebben van de Karl en Astra. Bij Toyota was het de C-HR die de verwachtingen ver overtrof (4.503 registraties).

Bekijk hieronder de 2017-prognoses van de importeurs afgezet tegen het gerealiseerde marktaandeel. Op volgorde van de hoogste (positieve) afwijking ten opzichte van de prognose. 


In totaal hadden meerdere importeurs het bij het rechte eind met betrekking tot de totale nieuwverkoop in Nederland. Jaguar Land Rover, Kia, Mitsubishi en Nissan zaten precies goed. Pon was het meest optimistisch, met 435 duizend terwijl bij PSA ze uitgingen van 383 duizend. Voor komend jaar verwacht Bovag/RAI, dat in 2017 het eveneens bij het rechte eind had, uit te komen op 430 duizend

Tesla

Bovag zat er bij de eigen voorspellingen voor 2017 bij veertien merken minder dan een tiende procentpunt langs. Op zich logisch dat Bovag beter schat dan de fabrikanten, want bij Bovag komen de marktaandelen opgeteld gewoon op 100 procent uit en dienen de targets niet als middel om extra druk uit te oefenen op het dealernetwerk. Vooral Toyota deed het – mede dankzij de al genoemde C-HR veel beter dan verwacht. In tegenstelling tot PSA voorzag Bovag wel al dat het een lastig jaar zou worden voor Peugeot en Citroën. Vooral Opel en Volkswagen blijven ver achter, al was het geschatte aandeel van Opel met 9,7 procent erg aan de hoge kant, zo ging Opel zelf uit van 7,7 procent. Tesla bleef ook wat achter ten opzichte van de Bovag-voorspelling.

Bekijk hieronder de 2017-prognoses van Bovag.


 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.