‘Stabiliteit is kracht én valkuil van familiebedrijf’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

“Het hoge eigen vermogen en de jarenlang zorgvuldig opgebouwde relaties zijn heel comfortabel, maar het gevaar is dat dit leidt tot een situatie waarbij de bedrijven vooral naar binnen zijn gekeerd”, zegt Ed van de Vijver, senior adviseur familiebedrijven bij BDO. “Hierdoor hebben ze te laat in de gaten dat ze sneller moeten schakelen om de veranderingen bij te kunnen benen.”

Van de Vijver geeft op het achtste Automotive Dealerholdingseminar een workshop over opvolging in het familiebedrijf. Hierin staan vragen centraal zoals: wel of niet kiezen voor bedrijfsopvolging in de familie? En hoe zorg je ervoor dat bij opvolging (ook buiten de familie) de familiewaarden- en cultuur worden bewaakt? Welke familiewaarden dragen bij aan het succes van het bedrijf, en welke juist niet? “Familiebedrijven hebben juist een sterke binding met de eigen regio, ze kennen hun klanten persoonlijk, de directeur loopt bij wijze van spreken zelf rond in de werkplaats. Vaak vormen ze al generaties lang met klanten, personeel en leveranciers een netwerk waarin men elkaar vertrouwt en dingen gunt. Cijfers tellen, heus, maar niet ten koste van alles. Bedrijf en familie hebben sterke waarden. De lange termijn, goede relaties, daar draait het om”, vult Hans Melissant (partner bij BDO) zijn collega Van de Vijver aan.

“De kunst en de uitdaging is om uit beide werelden – de grote dealergroep en het kleinere, lokale familiebedrijf – de beste dingen te halen. Hoe kan een groot autobedrijf, met alle schaalvoordelen van veel vestigingen en de structuur van een holding al of niet met niet-familieleden in de directie, toch het persoonlijke en waardengedreven karakter van een familiebedrijf houden? Het is niet onmogelijk, als je je als familie en bedrijf maar bewust wordt van je eigen wortels en je eigen waarden.”

Van de Vijver behandelt in de workshop de vragen aan de hand van actuele voorbeelden. De workshop is optioneel toegankelijk voor de bezoekers van het Automotive Dealerholdingseminar. Op het seminar staan verder onder meer presentaties van Omroep Max-baas Jan Slagter, blockchain-deskundige Rutger van Zuidam en een debat tussen Arnold Koopmans (Toyota-dealervereniging) en Walter van Overbeek (partner bij Houthoff) op het programma. Meer informatie is te vinden op de eventsite.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Stabiliteit is kracht én valkuil van familiebedrijf’ | Automotive Online

‘Stabiliteit is kracht én valkuil van familiebedrijf’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

“Het hoge eigen vermogen en de jarenlang zorgvuldig opgebouwde relaties zijn heel comfortabel, maar het gevaar is dat dit leidt tot een situatie waarbij de bedrijven vooral naar binnen zijn gekeerd”, zegt Ed van de Vijver, senior adviseur familiebedrijven bij BDO. “Hierdoor hebben ze te laat in de gaten dat ze sneller moeten schakelen om de veranderingen bij te kunnen benen.”

Van de Vijver geeft op het achtste Automotive Dealerholdingseminar een workshop over opvolging in het familiebedrijf. Hierin staan vragen centraal zoals: wel of niet kiezen voor bedrijfsopvolging in de familie? En hoe zorg je ervoor dat bij opvolging (ook buiten de familie) de familiewaarden- en cultuur worden bewaakt? Welke familiewaarden dragen bij aan het succes van het bedrijf, en welke juist niet? “Familiebedrijven hebben juist een sterke binding met de eigen regio, ze kennen hun klanten persoonlijk, de directeur loopt bij wijze van spreken zelf rond in de werkplaats. Vaak vormen ze al generaties lang met klanten, personeel en leveranciers een netwerk waarin men elkaar vertrouwt en dingen gunt. Cijfers tellen, heus, maar niet ten koste van alles. Bedrijf en familie hebben sterke waarden. De lange termijn, goede relaties, daar draait het om”, vult Hans Melissant (partner bij BDO) zijn collega Van de Vijver aan.

“De kunst en de uitdaging is om uit beide werelden – de grote dealergroep en het kleinere, lokale familiebedrijf – de beste dingen te halen. Hoe kan een groot autobedrijf, met alle schaalvoordelen van veel vestigingen en de structuur van een holding al of niet met niet-familieleden in de directie, toch het persoonlijke en waardengedreven karakter van een familiebedrijf houden? Het is niet onmogelijk, als je je als familie en bedrijf maar bewust wordt van je eigen wortels en je eigen waarden.”

Van de Vijver behandelt in de workshop de vragen aan de hand van actuele voorbeelden. De workshop is optioneel toegankelijk voor de bezoekers van het Automotive Dealerholdingseminar. Op het seminar staan verder onder meer presentaties van Omroep Max-baas Jan Slagter, blockchain-deskundige Rutger van Zuidam en een debat tussen Arnold Koopmans (Toyota-dealervereniging) en Walter van Overbeek (partner bij Houthoff) op het programma. Meer informatie is te vinden op de eventsite.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.